خوزستان،جزو امن ترین استان ها در حوزه مرزی

خورنا: مدیرکل امور مرزی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان جزو نخستین استان‌های امن کشور در حوزه مرزی است. این استان با ۶۵۱ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه به لحاظ جغرافیایی هم شرایطی متفاوت از دیگر استان‌های کشور دارد و با وجود مرزهای متفاوت آبی و خاکی در این استان، امنیت مرزها به خوبی تامین شده است.

«عبدالرحیم ناطقی» اظهار کرد: در زمینه تامین امنیت مرزهای خوزستان و معیشت مرزنشینان در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شد و در نتیجه اکنون مرزهای استان وضعیت امنیتی مناسبی دارند.

وی با بیان این‌که برای بخش روشنایی، انسداد مرزها و احداث زیرساخت‌ها اعتبارات خوبی اختصاص یافته است، افزود: بسیاری از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است همچنین ایجاد بازارچه‌های مرزی و راه‌اندازی برخی صنایع و تاسیسات در مرزهای استان در سال‌های گذشته نیز در افزایش امنیت مناطق مرزی استان بی‌تاثیر نبوده است.

ناطقی تصریح کرد: ‌احداث پاسگاه‌های مرزی، ایجاد شبکه‌های مورد نیاز در مناطق مرزی و استقرار نیروهای مرزبانی در نقاط صفر مرزی از مواردیست که در افزایش امنیت مرزهای استان موثر بوده‌اند. همچنین با توجه به راهسازی‌های انجام شده در این مناطق که در گذشته جزو مناطق ممنوعه محسوب می‌شدند، این اراضی برای کشاورزی در اختیار ساکنان قرار گرفته است. تامین روشنایی مرزها و ایجاد راه‌های دسترسی و تصویب و اجرای طرح‌هایی مانند ارتقای معیشت مرزنشینان از دیگر مواردیست که سبب تامین امنیت در مرزهای خوزستان شده‌اند.

وی ادامه داد: با این اقدامات، بسیاری از مرزنشینان که پیش از این مهاجرت کرده و در اطراف شهرها مستقر بودند، به مناطق مرزی بازگشتند و کشاوری و دامداری دوباره در این مناطق رونق گرفته است. در حوزه واردات کالاهای ملوانی نیز اقداماتی انجام شد و اکنون هر ملوان مجاز است ۶ مرتبه در سال و هر مرتبه به ارزش چهار میلیون تومان کالا وارد کند. پیش از این هر ملوان مجاز بود سالانه چهار مرتبه و هر مرتبه به ارزش ۴۰۰ هزار تومان کالا وارد کند.

ناطقی یادآور شد: با توجه به اقدامات سال‌های گذشته، اکنون میزان ناامنی، تعرض، تردد غیرمجاز و قاچاق در مرزهای خوزستان کاهش یافته است و خوزستان در این زمینه در ردیف نخستین استان‌های امن کشور قرار دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *