علائم و نوشته های روی دیواره ی تایر چه چیزهایی به ما می گویند؟

خورنا -علائم و نوشته­­ های روی دیواره ­ی تایر چه چیزی به ما می گویند؟

هیچ گونه شکی وجود ندارد یکی از المان‌های مهم یک خودروی مناسب انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبان‌ها و جاده‌های شهری متفاوت باشد. یقیناً دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه می‌شوند ولی احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمی‌آورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های روی لاستیک می‌پردازیم.


یی

 

اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد. در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295 نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک می‌کنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون صلبیت نسبتاً بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جاده‌های مختلف به خودرو می‌دهد. لاستیک های تیوب لس به ما می‌گوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمی‌باشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعت‌های زیاد و عملکرد مناسب‌تر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری می‌شود.

بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک 

معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته می‌شود. مانند kg1060max load  ،max inflation 33 kpa آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.
علاوه بر علامت‌ها و شماره‌ها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است. مستقیماً بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداری‌های ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد

مشخصات تایرها

بر روی بدنه تایرها اعداد و حروف زیادی نوشته می‌شود که هر کدام  نشان دهنده ویژگی خاصی در ساخت طراحی و عمر لاستیک است­. مهم­ترین مشخصه­ی تایرها عبارت است از اندازه تایر، ظرفیت تحمل بار، مقدار باد تایر و نحوه­ی کاربرد و ظرفیت بار آن اولین مشخصه­ی تایر اندازه­ی رینگ آن است و مهم­ترین مشخصه­ی رینگ اندازه­ی قطر آن است، سپس پهنای رینگ مورد توجه است. رینگ پهن نیاز به لاستیک پهن دارد و لاستیک پهن تحمل بیش­تری در زیر بار از خود نشان می‌دهد. مقدار ظرفیت تحمل بار را با حروف نشان می‌دهند ظرفیت کم را با حرف A مشخص می‌شود.

 

برای مثال: P225/60R16

۱۵

P نشان دهنده تایر برای خودروهای سواری می­باشد.

۲۲۵ عرض تایر (پهنا) را بر حسب میلی­متر نشان می‌دهد.

۶۰  نسبت ارتفاع به پهنای تایر را نشان می­دهد.

۱۶  قطر رینگ را بر حسب اینچ بیان می‌کند.



لاستیک

جدولی از شاخص یا درجه سرعت درج شده روی دیواره تایر؛

 

شاخص سرعت

Z V H U T

S

R
حاکثر سرعت km/h))  

۲۴۰ و بالاتر

 

۲۳۰ ۲۱۰   ۲۰۰ ۱۹۰   ۱۸۰

  ۱۷۰

تاریخ ساخت لاستیک

حتماً باید قبل از خرید لاستیک برای خودروی خود و یا در سرویس های دوره­ای تاریخ تولید لاستیک‌ها را چک کرده­، چرا که بعد از گذشتن عمر مشخصی از این تاریخ لاستیک بدون نشانه خاصی می­ ترکد. کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود به صورت حک شده هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد ۱۰۱۶ نشان می‌دهد این لاستیک در هفته دهم سال ۲۰۱۶ میلادی تولید شده است.

 

 

منبع: مکانیک کامل اتومبیل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *