در پـر کردن باد لاستیک خودرو نیتروژن بهتر است یا هوای معمولی ؟

خورنا – مزایای گاز نیتروژن در تایر خودرو

چرا گاز نیتروژن؟ مهمترین سوالی که برای هرکسی ممکن است به وجود بیاید این است که گاز نیتروژن اساساً چه تفاوت و برتری نسبت هوای معمولی دارد؟

landscape-1431614977-146674771

در واقع مولکول­ های گاز نیتروژن خالص در مقایسه با هوا که ترکیبی از گازهای مختلف است دارای اندازه بزرگ­تر است و  برای رد شدن از جداره لاستیک با مقاومت بیشتری روبرو می­شوند. در نتیجه تقریباً فشار باد لاستیک ثابت می ماند، علاوه بر آن در مقابل افزایش دما و شرایط محیطی گرم  افزایش حجم نمی‌دهد و خطر ترکیدن لاستیک را کاهش داده و  با تاثیر کمتر روی مواد لاستیک بر عمر آن نیز می‌افزاید.

 

 

نیتروژن یا ازت یکی از عناصر شیمیایی در جدول تناوبی است که نماد آن N و عدد اتمی آن ۷ است. نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز، غیر فلز، دو اتمی بی اثر، بی‌رنگ، بی‌مزه ، بی‌بو  و بی اثر است که  حدود ۷۸٪ جو زمین و ۲۱ درصد از آن را اکسیژن و درصد ناچیزی را گازهایی مانند آرگون، نئون و گازهای دیگر .

ملکول های گاز نیتروژن در مقایسه با ملکول های گاز اکسیژن از حجم بزرگتری برخوردار اند، این خصوصیت یک برتری به حساب می آید چرا که در عبور از لایه های مختلف جداره ی لاستیک با مقاومت بیستری روبرو می شوند. بدین معنی که به مرور زمان حجم هوای درون تایر خودرو کمتر تغییر می کند. از دیگر مزیت های گاز نیتروژن، که توسط دستگاه های مخصوص از هوای محیط استخراج می شود می توان به این مورد اشاره کرد که در مقابل تغییر درجه حرارتی محیط مقدار خیلی کمتری دچار انقباض و انبساط می شود. این گاز خالص است و دیگری خبری از اجزای مضر دیگری چون بخار آب و گازهای دیگر که جداره داخلی لاستیک خودرو را متاثر می کنند وجود ندارد، پس بدین صورت نیز بر عمر لاستیک می افزاید.

nitrogen_8CE44683A64CB3F1

با در نظر گرفتن موارد فوق و ثبات در فشار بالا تایر در طولانی مدت شاهد عمر بیشتر تایر، رانندگی نرم تر و مصرفه بهینه سوخت خودرو خواهید بود. پس با اندکی هزینه به کارایی بالاتری می توان دست یافت.

 

منبع: http://www.popularmechanics.com/cars/how-to/a3894/4302788

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *