عزم دولت برای تعطیلی پنجشنبه مدارس

خورنا: معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس پابرجاست، عزم جدی دولت در این باره را با وجود برخی مخالفت‌ها نشان داد.

محمود احمدی‌نژاد و همچنین برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها از چنین طرحی حمایت کرده‌اند اما از سوی دیگر، نمایندگان مجلس قصد دارند با بررسی طرحی دو فوریتی، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را حداقل برای دوره‌های راهنمایی و متوسطه لغو کنند.

با این وجود ابراهیم سحرخیز، معاون دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس برابر قانون و مقررات در سال تحصیلی جدید نیز ادامه می‌یابد.

وی یکشنبه شب در حاشیه کنفرانس آموزش ریاضی ایران در سمنان گفت: سال قبل، شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی مدارس در دوره ابتدایی و راهنمایی را مصوب کرد تا برنامه‌ها در پنج روز پیش‌بینی و مدارس در روز پنج‌شنبه تعطیل شود. سحرخیز ادامه داد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به معنای تعطیلی تعلیم و تربیت نیست و برنامه‌های اردویی، بازدیدها و… را در این روز می‌توانند برگزار کنند.

وی تاکید کرد: برنامه‌های دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی و ابتدایی در سال تحصیلی جدید با همین نگاه تدوین و ابلاغ شده و همانند سال تحصیلی گذشته تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ادامه می‌یابد. سحرخیز در خصوص احتمال تجدیدنظر مجلس در این مساله گفت: من در این زمینه مطلبی نشنیده‌ام؛ اما اگر مطلبی ابلاغ شود گردن ما در برابر قانون باریک و مطیع است.

اقدام نمایندگان و واکنش شورای عالی انقلاب فرهنگی

چهره‌های دولتی و از جمله وزیر آموزش و پرورش از اردیبهشت ماه امسال به این سو بارها بر اجرایی شدن تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در سال جدید تحصیلی تاکید کرده بودند، اما وجود این اراده در دولت باعث نشد تا نمایندگان از مخالفت و انتقاد به این طرح صرف‌نظر کنند. در این راستا چندی پیش جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تدوین طرحی دو فوریتی برای لغو مصوبه تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه خبر داده و بررسی آن را موکول به پایان تعطیلات اخیر مجلس کردند. پیش از جدی شدن این طرح، اما رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دولت خواست به نوعی مساله را رفع و رجوع کند تا نیازی به اقدامات بعدی مجلس نباشد.

محمدمهدی زاهدی در این باره گفته بود: «امیدواریم آموزش و پرورش اقدامات مناسبی را انجام داده باشد که نیاز نباشد مجلس یا سایر نهادهای مرتبط وارد کار شوند.» وی همچنین عنوان کرده بود: «تاکید ما بر این است که دوره‌های راهنمایی و متوسطه پنج‌شنبه‌ها تعطیل نباشند.»

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در فاصله کوتاهی از انتشار این خبر با انتقاد از این تلاش مجلسی‌‌ها و دفاع از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس تاکید کرد: «معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.»

محمدرضا مخبر دزفولی همچنین در برابر اظهارات منتقدانه در خصوص معایب این تعطیلی گفته بود: «از گزارش نهادهای نظارتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد،‌ این نتیجه حاصل شده است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح (کاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است.»

طرحی برای همه؟

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس نخستین بار در سال ۸۸ از سوی وزارت آموزش و پرورش در اواخر مسوولیت علی احمدی وزیر پیشین این وزارتخانه مطرح شد و سپس در سال ۹۰ به صورت اختیاری در مدارس ابتدایی اجرا شد.

سال گذشته حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد به طور تلویحی از تسری این طرح به سطوح دیگر مدارس خبر داده بود تا آنکه در اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی از تعطیلی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی خبر داد.

وی در این باره تاکید کرده بود: «تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است؛ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را تصویب و رییس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است.»

اما به نظر می‌رسد کشمکش دولتی‌ها و مجلس نشینان از هفته آینده و با پایان یافتن تعطیلات نمایندگان وارد فضای جدیدی شود. با این وجود آنچنان که از سیر حرکت مسوولان دولتی در زمینه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس و مواضع‌شان در این خصوص برمی‌آید، دولت به آسانی از دیدگاه مثبت خود به این مساله دست برنخواهد داشت.

به گزارش ایرنا،طرفه آنکه این طرح، حمایت محمود احمدی‌نژاد را نیز به همراه خود دارد به طوری که وی نه تنها از تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس دفاع می‌کند بلکه معتقد است تعطیلی کارمندان در روزهای پایانی هفته نیز به افزایش کارآمدی شان کمک خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *