مجری بزرگترین طرح کشاورزی کشور:

اراضی خوزستان و ایلام احیاء می‌شود/ قطع واردات ۵۰۰ هزار تن شکر در سطح کشور با کشت چغندرقند در خوزستان

خورنا – مجری طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان گفت: کشت چغندرقند در خوزستان می‌تواند سبب قطع واردات ۵۰۰هزار تن شکر در سطح کشور شود که به نوعی در تعریف اقتصاد مقاومتی گنجانده می‌شود.

حسن علاقه‌بند در نشست خبری با هدف ارائه گزارشی نسبت به روند اجرای طرح ۵۵۰هزارهکتاری در اهواز اظهار داشت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از مهمترین طرح‌های خوزستان است و از نظر بخش کشاورزی مهمترین طرح تاریخ کشاورزی خوزستان به دلیل وسعت و اهمیت به شمار می‌رود.

وی افزود: بعد از سفر مقام معظم رهبری به خوزستان و پیگیری‌ها این طرح در قالب ۹ پروژه در سال ۸۸ به صورت رسمی تصویب شد و یک سال بعد موسسه جهاد نصر به عنوان مجری مسئولیت اجرای طرح را بر عهده گرفت.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان اینکه این موسسه عمومی، غیر دولتی و وابسته به وزارت کشاورزی است، بیان کرد: تجارب و اقدامات انجام شده برای این موسسه موضوع مهمی بوده و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، تصحیح و نوسازی اراضی و نیز زهکش‌های اراضی زیر زمینی سه فعالیت مهم و برنامه‌ای موسسه جهاد نصر است.

وی گفت: احیای اراضی خوزستان و ایلام در طرح ۵۵۰هزار هکتاری یک کار تکمیلی است و اقدامات این موسسه تکمیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و یا در حال انجام وزارت نیرو است به گونه‌ای که اقدامات این موسسسه بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌ها را بهینه می‌کند.

علاقه‌بند با اشاره به اینکه شبکه‌های خروجی به صورت خاکی و سنتی هستند و این موضوع تلفات آب را افزایش می‌بخشد، عنوان کرد: یکی از استان‌هایی که باید نسبت به مسئله زهکش‌های زیر زمینی اهمیت قائل باشد و به آن بپردازد خوزستان است چرا که شرایط خاک و رشد گیاه با زهکش‌های زیر زمینی مرتبط است.

وی با بیان اینکه مبحث مهندسی ارزشی را به عنوان یکی از ضرورت‌های طرح اجرایی ساختیم، افزود: در مهندسی ارزش که با مطالعات و بررسی‌های جامع محققان ملی انجام شده، اقدامات در راستای اجرای طرح تعریف شدند. به مسائل شبکه اصلاح خاک و زهکش زیر زمینی در این نوع مهندسی توجه شده به طوری که در گذشته اکثر زهکش‌هایی که به کار گرفته می‌شد حجم آب تحت‌الارضی را تخلیه می‌کردند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر استفاده از فیلترهای مصنوعی به جای طبیعی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مهندسی ارزش خواند و بیان کرد: با توجه به اهمیت مبحث آبیاری تحت فشار و کم فشار کانالت‌ها (کانال‌های پیش ساخته) را جایگزین کانال‌های درجا کردیم و در مکان‌هایی که ناچار هستیم از کانال‌درجا استفاده می‌کنیم.

وی گفت: اگر بنا بود از کانال‌های درجا استفاده کنیم باید ۱۳ میلیون متر مکعب خاک به عنوان قرضه استفاده کنیم ولی با احداث ۱۰ کارخانه تولید کانالت با استفاده از بخش خصوصی رویه استفاده از کانال‌های درجا را تغییر دادیم.

علاقه‌بند با بیان اینکه باید شرایط خاک در خوزستان را اصلاح کنیم، تصریح کرد: تقریبأ صد در صد شبکه‌های اصلی آبرسانی طرح ۵۵۰هزار هکتاری در خوزستان بر اساس آبیاری سدی توسط وزارت نیرو برنامه‌ریزی شده بود در حالی که امروزه بحث راندمان آب به مسئله مهم کشور تبدیل شده پس باید روش‌های آبرسانی برای طرح تغییر پیدا می‌کرد و از روش‌های بهینه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال دراحیای ۷۹هزار هکتار از فاز نخست طرح ۲۶درصد آبیاری تحت فشار، ۳۱درصد کم‌فشار و آبیاری سطحی، ۳۲درصد کانالت و یازده درصد به صورت سنتی در حال انجام است، افزود: فاز یک این طرح ۳۱۲هزار هکتار است که ۲۰۶ هزار هکتار از آن اجرایی شده؛ از این ۲۰۶ هزار هکتار ۶۶هزار هکتار قبل از سفر ریاست جمهوری و مابقی تا ۱۵ مرداد ماه امسال اجرایی شده‌اند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان اینکه ۱۵۰ هزار هکتار از ۲۰۶ هزار هکتار توسط کشاورزان تا آبان ماه پارسال به زیر کشت گندم رفته، بیان کرد: در خوزستان و در فصل تابستان به دلیل محدودیت‌های آبی ۳۰درصد سطح زیر کشت داریم ولی امسال بیشترین تولید گندم در سابقه و تاریخ کشاورزی خوزستان رقم خورد و برای اولین بار رکورد تولید گندم زده شد.

وی گفت: مشاوران با هدف علاج‌بخشی نسبت به مسائل مربوط به زهکش‌های EMD و CMD در حال مطالعه هستند؛ مشکل مربوط به زهکش‌ها به ما بر نمی‌گردد و مسائل متعددی دارد. در یکی از جلسات از معاون وزیر نیرو خواهش کردیم، بیاید و این زهکشی‌ها را ببیند تا فکری به حالش کنیم.

علاقه‌بند با اشاره به اینکه اگر مدیدیت بهره‌برداری درستی بر روی زهکش‌های EMD و CMD انجام می‌شد اتفاقات و مشکلات کمتری رخ می‌داد، عنوان کرد: سال گذشته موسسه جهاد نصر ۴۰میلیارد تومان برای زهکشیی‌های دارای مشکل هزینه کرده است. مشکل سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل زهکش‌ها اعتبار است.

وی با بیان اینکه سد کرخه را ساختند تا اراضی پایین دست را آبیاری کند، گفت: طرح ۵۵۰هزار هکتاری به گونه‌ای تعریف شده که سد کرخه در بالا دست آن و زهکش‌ها در پایین دست آن قرار دارند پس نباید گفت این طرح مطالعات زیست محیطی ندارد. ما نسبت به مطالعات زیست محیطی بی‌تفاوت نیستیم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به سخن استاندار که گفته است «ما در رابطه با زهکش‌ها نگرانیم» بیان کرد: نگرانی ایشان به حق است. مقایسه زه‌آب اراضی طرح ۵۵۰هزار هکتاری با اراضی نی‌شکر مقایسه فنی و علمی نیست چرا که عمق زهکش‌های طرح ۵۵۰هزار هکتاری بر اساس تجارب گذشته نسبت به عمق زهکش‌ها در نی‌شکر بالاتر است و در حجم آب تحت‌الارضی قرار ندارد همچنین نی‌شکر در هر هکتار ۳لیتر آب استفاده می‌کند ولی میزان مصرف آب در این طرح یک لیتر در هکتار است.

وی درباره فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری گفت: اعتبار احیای فاز دوم طرح ۳٫۱میلیارد دلار معادل ۱۰هزار میلیارد تومان است و در تلاش هستیم که در فاز ۲ طرح تأمین آب مورد نیاز برای اراضی شهرهای شمالی خوزستان نیز صورت بگیرد.

علاقه بند ضمن بیان اینکه ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبارات سال ۹۵ در زمینه احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری است و تاکنون ۳۱۲ میلیارد تومان آن اخذ شده است، عنوان کرد: آب مورد نیاز فاز دوم اراضی این طرح تخصیص داده شده اکنون باید این فضا را آماده کنیم تا اعتبارات لازم اختصاص داده شود.برخی از استان‌ها و حتی نمایندگان در مجلس نسبت به این موضوع که چرا در خوزستان چنین اقداماتی انجام می‌شود معترض هستند.

وی با اشاره به اینکه این عنایت مقام معظم رهبری به خوزستان را باید همه باهم پیگیری کنیم چرا که این حق خوزستان است، گفت: در اجرای کار اشکالاتی وجود دارد تا جایی که به ما ربط دارد در صددد حل آن هستیم و بخشی که به وزارت نیرو باز میگردد وزارت حل کند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر درباره بحث کشت چقندر قند بیان کرد: ۵۴هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی طرح ۵۵۰هزار هکتاری امکان کشت چغندرقند را دارند که اگر این میزان به زیر کشت برود ۴میلیون و ۱۰۰هزار تن تولیدات استان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: دولتمردان ما می‌توانند از طریق فاینانس خارجی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند همچنین کشت چغندر در این میزان می‌تواند سبب قطع واردات ۵۰۰هزار تن شکر در سطح کشور شود که به نوعی در تعریف اقتصاد مقاومتی گنجانده می‌شود.

علاقه‌بند عنوان کرد: همچنین در این صورت می‌توان بیش از ۸ کارخانه چغندر قند را در خوزستان داشته باشیم که به نوبه خود سبب اشتغال‌زایی می‌شود. مردم خوزستان این موضوع را از مطالبات خود بدانند.

نادر بشیر خباز مدیر اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسسه جهاد نصر نیز در این نشست اظهار داشت: ۲۰سال است که سازمان آب و برق خوزستان زهکش‌ها را لایروبی نکرده است. آب و برق در ۵ سال گذشته اصلأ نتوانسته کاری انجام دهد چون اعتبار نداشته است. اگر سازمان آب و برق و نیز جهاد کشاورزی بخواهند در حد و اندازه خودشان ظاهر شوند باید اعتبارات لازم به آنها تخصیص داده شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم