سخنانی که باعث نگرانی مردم خوزستان شده است/ محدوده تردد اروندی‌ها هر روز تغییر می‌کند!

خورنا – فرزانه سعید بسطامی: از زمان آغاز تردد خودروهای اروندی در سطح استان خوزستان، تردیدهایی در نزد اذهان عمومی خوزستان مبنی بر قانونی بودن تردد این خودروها در سطح استان شکل گرفته است که بیشترین دلیل این ماجرا را می‌توان در سخنان گاه و بیگاه، مسوولان استانی از منطقه آزادگرفته تا برخی فرمانداران و … مشاهده کرد. اوضاع به جایی رسیده که انگار همه مشکلات این استان حل شده و تنها مشکل ساکنان این استان ماجرای تردد این خودروها است!
پس از سخنان یکی از مسوولان بلند پایه سازمان اروند در رابطه با این موضوع که خودروهای اروندی متعلق به شهرهای آبادان و خرمشهر است، اینبار یکی از معاونان این سازمان اعلام کرده که «طبق مقررات اشخاص می‌توانند به منطقه آزاد خودرو وارد کرده و در محدوده مصوب و قانونی تعیین شده تردد خواهند داشت که این محدوده در منطقه آزاد اروند ۴۰ کیلومتر تعریف شده است و با توجه به جی پی اس موجود بر روی خودروها اگر هر کدام، از محدوده در نظر گرفته شده خارج شوند برخوردهای قانونی را انجام خواهیم داد. وی همچنین گفته است که خروج خودرو از منطقه بدون مجوز به منزله قاچاق تلقی می‌شود.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار خودروی پلاک اروندی در سطح استان تردد می‌کنند و در این میان قطعا درصد کمی از این آمار متعلق به شهرهای آبادان و خرمشهر است و پای بسیاری از این خودروها به شهرهایی چون اهواز، شوشتر، ایذه، رامهرمز، دزفول و … هم باز شده است.
در حالی که مشکلات متفاوت موجود در استان باعث شده که انگیزه‌ها و جذابیت‌ها برای ماندن قشر فرهیخته و سرمایه دار روز به روز کمتر شود، قطعا اینگونه اظهار نظرها هیچگونه کمکی نمی‌تواند به بهبود شرایط موجود کند و نشان دهنده همان نگاه بخشی نگری در مسوولان می‌باشد که باعث عقب ماندگی استان شده است.
در همین حال استاندار خوزستان با موضعگیری در خصوص انتشار این اخبار که باعث دستپاچگی مردم و کم شدن گرایش بسیاری از خریداران نسبت به خرید این خودروها شده است، گفت: «مجوز طرح تردد خودروهای اروندی در تمامی شهرهای استان خوزستان که قبلا مصوب شده است به قوت خود باقی است و هیچگونه مشکلی برای تردد آنها در سطح استان نیست.غلامرضا شریعتی بیان کرد: کسانی که مسوولیتی در خصوص طرح تردد خودروهای اروند ندارند حق اظهار نظر ندارند و به آنها تذکر داده شد.»
باید گفت در حالی که مسوولان دیگر استان‌های کشور در سکوت خبری و با کمتر رسانه ای کردن اخبار مهم سعی بر پیشبرد اهداف کلان و توسعه استان خود دارند، در اینجا بیش از ۳۰ درصد کل مصاحبه برخی از مسوولان ما در رابطه با تردد این خودروها است و هیچ اشاره ای به ضعف‌های مشهود در عملکرد شهری و مدیریتی که باعث پدید آمدن مشکلاتی همچون ماجرای متروی اهواز، مدیریت ضعیف شهری، دلایل افزایش بیکاری، فرسوده بودن معابر و خیابان‌ها و هزار و یک مشکل دیگر نمی‌شود. به عنوان مثال همین چند روز پیش بود که عابدی، یکی از نماینده‌های حوزه انتخابیه اصفهان در مجلس در رابطه با آخرین وضعیت پروژه‌های عظیم انتقال آب همانند تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد به خبرنگاران گفته بود: «باید توجه داشته باشیم که هر چه در خصوص برخی از مسائل کمتر حرف زده شود شرایط بهتر خواهد شد.»
واقعا عجیب است در استانی که در کنار معضلات و گرفتاری‌های فراوان، ازجمله تنگی نفس بعد از بارندگی، بیکاری بالای ۲۷ درصد، وضعیت بسیار بد کشاورزی و آب آشامیدنی، گردوخاک و آلودگی‌های محیط‌زیستی، بیشترین تعداد خانوار کپرنشین را دارد؛ پرداختن به یک موضوع اینچنین تا این اندازه جذاب باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حامد خودت هم میگی بیکاری و بی آبی و بدی آب و هوا مهم تره. پس چرا وقتت رو میزاره روی موضوع تردد اروندی ها، انگار از سایر موضوعات مهم تر باشه.
    • بیژن موافقم. واقعا که