تنها کشوری که به اجلاس تهران نیامد!

خورنا: نشست تهران در حالی برگزار شد که ایران از طرف کشورهای غربی همیشه تحت عنوان درخواست‌های جامعه جهانی مورد حمله قرار می‌گرفت و به همه ثابت شد که دستکم سه پنجم کشورهای جهان به همراه مقامات عالی‌رتبه سازمان‌های بین‌المللی عملاً عنوان دهن پرکن و گمراه کننده «جامعه جهانی» را دیگر قبول ندارند و اگر «جامعه جهانی» هم باشد، نشان و نماد آن در تهران بود.

اما در این میان بودند کشورهایی که خود را به دلایل واهی و پوچ از این قافله بزرگ جهانی عقب انداخته و تحت فشارهای آمریکا و برخی از کشورهای همسایه خود حاضر به شرکت در نشست تهران نشدند.

در حقیقت از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد، یک کشور به تهران نیامد، اما حضور این کشور آن اندازه کم رنگ بود که حتی به چشم کسی هم نرسید و این گزارش نیز نه به دلیل مهمی کار مقامات آن کشور که برای اثبات کم عقلی و عدم استقلال مقامات آن کشور از یک سو و توضیح از مقامات رسمی کشور برای عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه نوشته شده است.

این کشور که با طرحی سعودی – آمریکایی عملاً انقلاب مردم خود را دزدید و اکنون به صورت رسمی از طرف سفیر آمریکا اداره می‌شود با این اقدام، شان خود را در قامت یک کشور مستقل به شدت پایین آورد در حالی که در تهران کسی حتی اشاره‌ای هم به عدم حضور مقامات آن نکرد.

روابط ایران و یمن ماه‌هاست که شکرآب است، ادعاهای ثابت نشده صنعا علیه دخالت ایران در امور داخلی این کشور که برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حاکمان به خواست‌های مردمی صورت گرفته است، بارها و بارها تکرار شده و از پشت این تکرارها تاکنون نه تنها چیزی دست یمن را نگرفته، بلکه باعث نشده تا اعتراضات مردمی هم فروکش کند.

هنگامی که عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور یمن حاضر نشد فرستاده محمود احمدی‌نژاد که حامل پیام دعوت از وی بود را بپذیرد، باید رفتار دیگری در مقابل این کشور در پیش گرفته می‌شد.
هر چند ایران بر اساس وظیفه خود برای دعوت از همه کشورهای عضو رفتار کرد، اما نحوه رفتار رئیس جمهور یمن نشان داد که او نه تنها از عرف دیپماتیک چیزی نمی‌داند – چون پیام برای شخص او فرستاده شده بود – بلکه از لحاظ موقعیت شناسی هم در مرتبه پایینی قرار دارد.

عدم حضور مقامات یمنی در نشست تهران، شکستی برای تهران محسوب نمی‌شود، بلکه شکست کامل سیاسی و راهبردی برای عبدربه منصور هادی و دولت اوست که با این اقدام خود و به تبعیت از دستور سفیر آمریکا در صنعا، موقعیت مهم حضور سران و مقامات ده‌ها کشور در تهران برای گسترش روابط خود با جهان را از دست داد.

در این میان برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از منابعی تاکید کرده بودند که یمن در سطح قائم مقام وزارت امورخارجه در نشست تهران حضور خواهد یافت، اما پیگیری‌های «ایران‌آباد» به جایی ختم نشد و در تماس تلفنی هم که با سفارت یمن در این مورد برقرار شد، اعلام گردید که شخصی بنام «مثنی حسن» وزیر دولت در امور سیاسی این کشور در نشست تهران حضور داشته است! در حالی که فردی با این مشخصات، معاون و یا قائم مقام وزیر امورخارجه این کشور است.

هر چند عبدالله السری – کاردار یمن – پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جنبش عدم تعهد – نمنا – گفته بود که معاون وزیر امورخارجه این کشور روز پنجم شهریور ماه برای حضور در نشست به همراه هیئتی وارد تهران خواهد شد که با صحبت‌های سفارت این کشور در تهران در تعارض است.

لازم به ذکر است که علی مثنی حسن که از وی به عنوان معاون و یا قائم مقام وزیر امورخارجه یمن یاد می‌شود، از سیدمسعود حسینی معاون وزیر نیرو در امور پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس به جای رئیس جمهور، استقبال کرده بود!

به گزارش ایسنا،در پایان این نکته هم باید اشاره شود که رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه و سخنگوی اجلاس عدم تعهد در تهران گفته بود که در مجموع ۱۱۸ کشور در نشست حضور خواهند داشت!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *