قالیباف، هشتمین شهردار برتر جهان شد

خورنا: بنیادسیتی‌مایور(city mayor)که در لندن مستقر است همچنین شهرداران شهرهای جهان را به توسعه خلاقیت‌های نوآورانه و سازگار با محیط‌زیست به مدت طولانی و مرتفع کردن مشکلات شهری در بخش‌های مسکن، حمل‌ونقل، آموزش‌و‌پرورش و اشتغال تشویق می‌کند. بنیادسیتی‌مایور(city mayor) با ایجاد پروژه‌ شهردار جهانی هر دو سال یک بار اقدام به برگزاری دوسالانه انتخاب شهردار برتر جهان بر اساس شاخص‌های توسعه و رفاه شهری و انتخاب شهروندان می‌کند تا بدین‌ترتیب موفق‌ترین شهرداران جهان را در یک رده‌بندی حرفه‌ای مشخص کند.

هدف از این پروژه نیز معرفی شهردارانی برجسته به شهروندان در سراسر جهان است که در مدیریت شهری خود، توانایی، صداقت، افزایش آگاهی اجتماعی و رفاه اقتصادی، تأمین امنیت برای شهروندان و حفاظت از محیط‌زیست را در نظر گرفته باشند. بنیاد جهانی سیتی‌مایور(city mayor)در سال ۲۰۰۸ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران را به عنوان هشتمین شهردار موفق جهان با توجه به شاخص‌های اعلام شده معرفی کرد تا بدین ترتیب برای نخستین بار یک شهردار ایرانی در میان برترین شهرداران جهان قرار بگیرد.

بنیاد جهانی سیتی‌مایور(city mayor) در آنچه از معرفی شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان آ‌ورده است، اعلام کرد: شهردار مردمی تهران در سراسر دوران مدیریت خود تاکنون برای نوسازی زیرساخت‌های پایتخت ایران و توسعه خدمات عمومی تلاش کرده است. بنیاد جهانی سیتی‌مایور(city mayor) با اشاره به فعالیت‌های پیشین شهردار تهران، به انتخاب او در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ از سوی شورای شهر تهران در مقام شهردار پایتخت پرداخته است. بر اساس شاخص‌هایی که بنیاد جهانی سیتی‌مایور (city mayor)، محمدباقر قالیباف را در ردیف هشتم شهرداران برتر جهان در سال ۲۰۰۸ قرار داد، اصلاح خدمات عمومی به شهروندان از قبیل توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تشکیل شوراهای محله در ۳۸۰ نقطه از پایتخت، استفاده از مشارکت بیشتر بخش‌ خصوصی در پروژه‌های زیربنایی جدید شهر تهران و شفافیت و پاسخگویی شهردار تهران در فرایند بودجه‌بندی، مورد توجه داوران بنیاد جهانی سیتی‌مایور (city mayor) قرار گرفته است.این بنیاد در سال۲۰۰۸ و همزمان با انتخاب محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان، از توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران و اشتیاق به استفاده شهروندان از مترو به عنوان نقاط قوت دیگر شهردار تهران نام برد و اعلام کرد که محمدباقر قالیباف به شکل فعال به سرمایه‌گذاری در نوآوری و نظارت بر مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل عمومی پرداخته است.

در انتخاب سیتی‌مایور(city mayor) جهان در سال ۲۰۰۸ شهردار تهران توانسته بود از میان ۸۲۰ شهردار شرکت‌کننده در این پروژه جهانی ردیف هشتم شهرداران برتر جهان را به خود اختصاص بدهد. در انتخاب سال۲۰۰۸ تنها ۵۰شهردار از سراسر جهان از میان ۸۲۰ شهردار شرکت‌کننده در مسابقه برترین شهردار جهان توانستند به مرحله نهایی انتخاب شهردار برتر راه پیدا کنند که این فهرست شامل ۱۱شهردار از آسیا، ۱۰شهردار از شهرهای آمریکای شمالی، ۱۱شهردار از آمریکای لاتین، ۱۵شهردار از اروپا و سه‌شهردار از آفریقا بود که شهردار تهران توانسته بود ردیف هشتم از انتخاب برترین شهرداران جهان را از آن خود کند.فعالیت‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی که سازگاری با محیط‌زیست نیز در آن مشهود است، از جمله موضوعات مورد توجه شهروندان برای انتخاب شهردار تهران به منظور کسب جایگاه هشتم در میان شهرداران برتر جهان بود.

انتخاب شهرداران برتر جهان در سال۲۰۰۸ اینگونه صورت گرفت که سایت شهرداران شهر در مرحله نخست انتخاب برترین شهردار جهان از میان ۸۲۰ شهردار موفق شهرهای جهان نام ۵۰ شهردار برتر ر ا منتشر کرد و پس از آن مقرر شد تا شهروندان و مردم سراسر جهان از طریق رای‌گیری اینترنتی ۱۱شهردار منتخب جهان را از میان ۵۰ شهردار راه یافته به مرحله نهایی، انتخاب کنند.

پس از اعلام شیوه‌ رای‌گیری اینترنتی برای انتخاب برنده جایزه شهردار جهان، از ماه ژانویه تا پایان ماه ژوئن سال۲۰۰۸ میلادی صورت گرفت که در این مدت بیش از ۲۰۰ هزار شهروند از سراسر جهان نیز نظرات خود را درباره شهردارانی که شایسته دریافت جایزه شهردار جهان بودند اعلام کردند.

در همین رای‌گیری بود که از فهرست نخست ۵۰شهردار جهانی ۱۱ شهردار، بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز یکی از آنها بود.

در ادامه این بررسی مدیران و کارشناسان سایت انتخاب برترین شهردار جهان با تحقیق بر برنامه‌ها و عملکرد شهرداران راه یافته به مرحله نهایی، بررسی‌های خود را آغاز و برترین شهردار جهان در آن سال را به دنیا معرفی کردند.

به گزارش همشهری،در فهرست نهایی برترین شهرداران جهان که شهردار تهران نیز در ردیف آنها قرار داشت هلن زیله، شهردار شهر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی توانست به عنوان برترین شهردار جهان جایزه جهانی شهردار را به عنوان شهردار نخست در میان شهرداران برتر جهان کسب کند.