قائم مقام محیط زیست اعلام کرد؛ قول نوری مالکی برای مهار ریزگردها

خورنا: قائم مقام سازمان محیط زیست نتایج مذاکرات با نخست وزیر عراق در اجلاس سران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نوری المالکی قولهای مساعدی برای همکاری بیشتر عراق در مهار ریزگرد ها داده است.

علی محمد شاعری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در دیدار مفصلی که بین رئیس سازمان محیط زیست و نخست وزیر عراق صورت گرفته مسائل و مشکلاتی که ریزگردها در عراق برای کشور های همسایه از جمله ایران ایجاد کرده به طور کامل شرح داده شده و درخواست انجام همکاری بیشتر عراق برای مهار ریزگردها مطرح شد.

وی با اشاره به طرحی که توسط ایران تهیه و در اختیار وزارت کشاورزی و محیط زیست عراق قرار داده شده اظهار داشت: از سازمانهای بین المللی مانند یونامی ( دفتر هماهنگ کننده همکاری های بین المللی در عراق) و یونپ خواسته شد با نظارت بیشتر بر اجرای این طرح در عراق روند مهار ریزگردها را در این کشور تسریع کنند.

به گفته شاعری، در حال حاضر مهمترین علت ایجاد ریزگردها در عراق عدم مدیریت منابع آب است و نه کمبود منابع آب و با بهبود این مدیریت که نیاز به هزینه های کلان هم ندارد ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده می توان ریزگردها را در عراق به طور کامل مهار کرد.

قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به قول های مساعد نخست وزیر عراق مبنی بر همکاری بیشتر این کشور در مهار ریزگردها تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری فنی و تا حدودی همکاریهای اعتباری با عراق را در جهت کاهش ریزگردها اعلام کرد.

وی افزود: نصب سیستم های پایش ریزگردها و مقابله با پدیده بیابانزایی در یک میلیون هکتار از اراضی عراق با ایجاد پوشش گیاهی، احیا ۷ میلیون نخل که در جنگ تحمیلی از بین رفت، مالچ پاشی و پخش سیلاب از مواردی است که ایران با عراق همکاری می کند.

شاعری یادآور شد: در این اجلاس با سازمان های بین المللی برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای مهار ریزگردها در عراق نیز مذاکرات مثبتی انجام شد.