امکان ذخیره‌سازی ۳.۵ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی در ماهشهر

خورنا: مجری طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر از فراهم شدن امکان ذخیره‌سازی ۳ میلیون و ۵۰۰ بشکه فرآورده‌های نفتی در این بندر خبر داد.

محسن دینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهار کرد: بندر صادراتی ماهشهر وابسته به شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در حال توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر به منظور افزایش صادرات، آذر امسال به بهره‏برداری خواهد رسید.

مجری طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر تصریح کرد: این طرح در سه مرحله دریا، خشکی و اسکله گوگرد اجرا شده که بخش دریای آن شامل شش اسکله آماده بهره‏برداری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای این طرح با سرمایه‏گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی در داخل و ۱۵ میلیون یورویی خارجی صورت گرفت، گفت: در طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر مخازن جدید برای ذخیره‏سازی حدود دو میلیون بشکه نفت کوره، یک میلیون بشکه گازوییل و ۵۰۰ هزار بشکه بنزین ساخته شده است.

دینی در ادامه روزآمد کردن تأسیسات موجود در بندر صادراتی ماهشهر، افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی به روشی ایمن و مطمئن و نوسازی اسکله‏ها برای قابلیت پهلودهی کشتی‏های ۸۰ هزار تنی در بندرگاه را از اهداف این طرح برشمرد.

وی اظهار کرد: ایجاد تسهیلات برای خدمات سوخت‏رسانی به کشتی‏ها (بانکرینگ) و ساخت اسکله صادراتی گوگرد از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مجری طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر ادامه داد: این طرح با همکاری شرکت ملی فرآورده‏های نفتی و شرکت ملی نفت ایران برای روزآمد کردن تأسیسات موجود در بندر صادراتی ماهشهر، افزایش و نوسازی ظرفیت مخازن و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیزات اسکله‏ها اجرا شده است.

وی درباره ظرفیت‏های این طرح گفت: در بخش دریا نیز قابلیت پهلودهی کشتی‏های ۸۰ هزار تنی در بندرگاه و افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی به روش ایمن و مطمئن ایجاد می‏شود.

دینی افزود: طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران (NIOEC) است، مشاور طراحی بنیادی این طرح را شرکت طرح نواندیشان، مشاور مدیریت و نظارت کارگاهی طرح را مدیریت نارگان و پیمانکار EPC را شرکت ماشین‏سازی اراک در بخش خشکی و قرارگاه خاتم‏الانبیاء در بخش دریا به عهده دارند.

مجری طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر در پایان خاطرنشان کرد: منطقه استحصال طرح ساماندهی بندرصادراتی ماهشهر تا پایان آذر امسال و کل طرح تا شهریور ۹۲ به بهره‏برداری کامل خواهد رسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *