رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با خورنا:

آتش سوزی واحد پتروشیمی بوعلی ماهشهر به صورت کامل مهار شد/ میزان خسارت اعلام خواهد شد

خورنا – رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت در ساعت ۲:۱۵ دقیقه امشب در یک تماس تلفنی کنترل و مهار آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر را اعلام کرد.

فریدون حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در اندیمشک اظهار داشت: این حادثه بت تلاش و حضور شبانه روزی تیم های امدادی و عملیاتی و با پیگیری های صورت گرفته توسط وززات نفت و استانداری خوزستان و در کمترین زمان ممکن مهار شد.

وی افزود: مواد پتروشیمی سریع الحل هستند و وزش باد در ساعات اولیه و دمای بالای هوا از عوامل تشدید آتش سوزی بوده که با توجه به حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان و گزارش‌های مربوط به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی به آنان ارائه شده و تمام تلاش برای جلوگیری از بروز آتش به سایر واحدها است.

وی گفت: در همان لحظات و ساعات اولیه، شرایط بحرانی منطقه و آتش‌سوزی را را به صورت کامل برای وزیر تشریح و درخواست فوری آماده‌سازی، امکانات، نفرات و تجهیزات به منطقه ارائه شد.

وی افزود: از وزیر نفت درخواست شد اقدامات لازم از قبیل، تجهیزات و امکانات برای مهار آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر را به منطقه اعزام کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در تماس‌ها و پیگیری‌های بعدی پیشنهاد داده شد برای اینکه مهار آتش سوزی به خوبی صورت گیرد مدیریت واحد منطقه صورت گیرد و به همین منظور یک فرد متخصص که در کنترل فراورده‌های نفتی و آتش مهارت لازم داشته به منطقه اعزام تا وضعیت را کنترل و مدیریت کند.

حسنوند به پیگیری کمیسیون انرژی برای اعزام بالگرد و هواپیما به منطقه اشاره کرد و گفت: اعزام بالگرد، هواپیما و هلیکوپتر نیز با توجه به پیگیری کمیسیون انرژی به منطقه اعزام شد و در حال حاضر وضعیت آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر کنترل متخصصان است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیر بودن کمیسیون و درخواست لحظه‌ای گزارش آتش‌سوزی از مسئولان گفت: گزارش لحظه‌ای واقع آتش‌سوزی پالایشگاه بوعلی سینا به صورت لحظه‌ای از وزیر نفت و مسئولان استانی از همان لحظه اولیه تا الآن گرفته می‌شود.

وی به عدم ایجاد رعب و وحشت در منطقه اشاره کرد و عنوان کرد: با توجه به شایعات رعب و وحشت در اهالی و منطقه به استاندار خوزستان پیشنهاد شد تا یکی از معاونان نیروی انتظامی استان به منطقه اعزام شود و این وضعیت هم در کمترین زمان ممکن کنترل شده است.

رئیس کمیسیون انرژی به کنترل وضعیت در تمام شرایط بحرانی منطقه ماهشهر و پیگیری این کمیسیون اشاره کرد و افزود: کمیسیون انرژی، آرامش و ایجاد یک مدیریت واحد در منطقه را خواستار بوده و این موضوع را به صورت لحظه به لحظه رصد کرده و اولویت اصلی مهار آتش است.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین اقدام اطفای حریق و جلوگیری از سرایت آتش سوزی به سایر واحد بوده زیرا اگر این فاجعه به وقوع بپیوندد خسارت‌های بسیار سنگین جانی و مالی به وجود می‌آید.

حسنوند تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس، این موضوع را به صورت کامل بررسی و عوامل آتش سوزی و اتفاقات به وجود آمده را در وقت مناسب به صورت کامل تشریح و گزارشی به مردم ارائه می‌کند.

وی به حاشیه سازی های بعد از این حادثه نیز اشاره کرد و گفت: باید ذهن‌ها را از حاشیه سازی در این فضا دور کنیم و این موضوعات، موضوعات ملی هستند و نباید در این وضعیت بحرانی خللی در انجام اقدامات ایجاد شود.

حسنوند در پاسخ به آخرین وضعیت خسارت مالی در منطقه بیان کرد: زمان حاضر اصلاً زمان تعیین خسارت نیست و تمام توان مسئولان و نیروی موجود در منطقه اتفاق، کنترل و جلوگیری آتش به سایر واحدها است و دلایل و عوامل آتش سوزی بررسی و در مرحله آخر میزان خسارت برآورد و اعلام می‌شود.