آقای استاندار، حال فرهنگ و هنر خوزستان هیچ خوب نیست

خورنا – غلامعباس دیناروند: طبیبانه بیا، رنگ رو و نبض و قاروره ی فرهنگ و هنر خوزستان را بگیر، تا که شاید از دیدن علاماتش به اسبابش برسی، چون هر دارو که ایشان کرده اند،این عمارت نیست ویران کرده اند.

حال و نبض فرهنگ و هنر خوزستان نیاز به درمانی از جنس اصلاحات دارد.ضرباتی که پس از سپری شدن دوران فضای باز فرهنگی و هنری زمان اصلاحات در خوزستان،بدست نااهلان هنر و فرهنگ بر پیکر این زیست بوم جنگ زده و غبارآلود، وارد شد ناجوانمردانه تیشه به ریشه ی توسعه فرهنگی خوزستان فرو آورد و اینک پیکری نیمه جان از آن به جای مانده است.

از خاطر هنرمندان این دیار نمی رود ،تئاتر بین المللی ایران زمین که فرجامش چنان شد و برنامه های فرهنگی هنری نورسته در دوران اصلاحات که عاقبتش چنین شد.

پس از سپری شدن دولت سیدخندان که توسعه فرهنگی استان تازه روییدن گرفته بود به ناگاه نامحرمان هنر تار و پود نیمه بافته شده فرهنگ و هنر خوزستان را با بی رحمی از هم گشودن و به کل ویران کردند تو گویی که مغولان بر آن تاخته اند،آنچنان تاختنی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هنوز فردی موفق به احیای پیکر نیمه جان فرهنگ و هنر این دیار فرهنگ ساز همیشه ایام باستان و تاریخ نشده است.

ای طبیب دریاب فرهنگ و هنرمان را!

برای دمیدن روح نشاط و بالندگی بر پیکر نحیف فرهنگ و هنر خوزستان،پیکرتراشانی هنرمند و هنرساز طلب باید کرد که توان احیای مجدد این بیمار رنجور را داشته باشند و کالبدی پر از پویایی و توسعه گرا بتراشند.

جناب آقای استاندار! دستور شما برای منع شکایت مدیران و مسئولین از مطبوعات و خبرنگاران منتقد،به شکفتن غنچه توسعه فرهنگی امیدوارمان می کند، بی شک با تغییر بنیادی مسئولین و متولیان وادی هنر و فرهنگ و سپردن این مسئولیت ها بدست فرهیختگان هنرمند می توان رنسانسی فرهنگی در خوزستان به پا کرد،نگذارید خوشبینی فرهیختگان و هنرمندان این زیست بوم فرهنگی که پهنای تاریخش به بلندای تاریخ باستانی جهان است،به یأس و نومیدی منجر شود.

دیرزیوی،به زیوی و شادزیویتان آرزویم است.
غلام عباس دیناروند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی
معاون فرهنگی و هنری بنیاد خوزستان شناسی