مراحل بعد از ایده پردازی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی چیست؟

خورنا – بهزاد رزمگیر: در مقاله قبل با انواع روشهای ایده پردازی کسب وکار اینترنتی آشنا شدیم،اکنون میخواهیم بدانیم بعد از اینکه ایده خود را پیدا کردیم چه اقداماتی باید انجام دهیم.
تا می توانید ایده خلق کنید، از تعداد زیاد گزینه ها نترسید؛ در این مرحله کمیت از کیفیت مهم تر است!
تا می توانید رویاپردازی کنید! به مشکلات عملیاتی شدن ایده های خود فکر نکنید. در این مرحله نیازی نیست به مسائل عملیاتی و پیاده سازی ایده ها فکر کنید، به علاوه اینکه یادتان باشد اغلب ایده ها در زمانی که خلق شدند اصلا عملیاتی به نظر نمی رسیدند!
ایده ای که به ذهن شما رسیده ممکن است یک رقیب داشته باشد ، بنابر این قبل از هرکاری اول سرچ کنید آیا ایده اجرا شده ، اگر جواب بله (یا مثبت است)پس شما رقیب دارید.سپس باید بررسی کنید که مزیت رقابتی (یابرتری) شما نسبت به رقیب چیست؟موقعیت مکانی؟قیمت؟در واقع چه چیزی باعث میشود که کاربران (مشتریان احتمالی)ترغیب شوند از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند.و شما را به رغیبتان ترجیح دهند
در مرحله بعد وقتی که رقیبان خود را کاملا آنلایز نمودید حال باید شما دراین قسمت ایده خودتان را به یک مدل کسب و کار تبدیل کنید، درواقع مدلی که بتوانید از آن کسب درآمد کنید.
پیشنهاد میکنم اگر تیم ندارید به فکر تشکیل یک تیم خوب باشید، واین کار را از دوستان وآشنایان خود شروع کنید شاید خودتان به تنهایی نتوانید ایده را اجرایی کنید.
درمورد تشکیل تیم درمقاله های بعدی بطور کامل صحبت خواهیم کرد
پس از تشکیل تیم اولین کاری که باید انجام دهید نوشتن مدل کسب و کارتان است،مدلی که در آن بخشهای مختلفی ازجمله بخش مشتریان ، ارزشی که قرار است به مشتریان ارائه دهید، نحوه ارتباط با مشتریان ، واینکه درنهایت قرار است به چه اشکالی از این موارد کسب درآمد کنید.(یا از چه راههایی قرار است از ایده اجرایی شده کسب درآمد کنید)
اگر بخواهیم این مدل را ساده تر بیان کنیم ؛یعنی شما قرار است دقیقا چه کاری انجام دهید؟برای چ دسته ای از مشتریان؟واینکه به چه شکلی کسب درآمد کنید؟
وقتی که اسم مشتریان می آیدلطفا این را درنظر داشته باشید،که این بخش بشدت مهم است، چون اگر شما نتوانید بخش مشتریان را دقیق انتخاب کنید درواقع مسیری را که پیش رو دارید را اشتباه خواهید رفت، پس پیشنهاد میشود ابتدا ایده خود را محک بزنید،یعنی وارد بازار شوید واز آن دسته از افرادی که گمان میکنید در آینده مشتری شما هستند سوال کنید،که آیا ایده شما را می پذیرند یا نه؟بهترین راهکار در این مرحله درست کردن یک پرسشنامه بر اساس ارزش پیشنهادی خودتان ونیاز های مشتریان است.
این بخش یکی از مهم ترین کارهایی است که قبل از شروع یک کسب وکار باید انجام دهید؛لطفاظالمانه باخودتان روراست باشید که بتوانید به موفقیت برسید وهنوز شروع نکرده شکست نخورید.
پس از پر کردن پرسشنامه ها به چند موضوع مهم دست می یابید:
۱- آیا ایده شما برای مشتریان ارزشمند بود.
۲- آیا انقدر ایده شما در بازار با استقبال روبرو شد (یا مورد پذیرش قرار گرفت)که از شما خدمات یا محصولتان را بخرند
۳- آیا دسته بندی مشتریان را درست انتخاب کرده بودید؟
۴- آیا داده های در آمدی که انتخاب کرده بودید دربازار هم مورد قبول واقع شد؟
در اکثر موارد ممکن است این پرسشنامه شما را به جواب اصلی نرساند،اما ایده شما برای درصدی از مشتریان ارائه شد وشما بازخوردهای مثبت یا منفی را دریافت کرده اید، حال شما میتوانید با دریافت این بازخوردهاایده خود را پخته تر کنید،لطفا نسبت به بازخوردهای منفی رفتار جبهه گرایانه نداشته باشید زیرادر بسیاری از موارد دوستان نسبت به ایده خود خیلی حساس هستندواحساسی برخورد میکنندوشاید انتظار شنیدن پاسخ های منفی را نداشته باشند.
اما درواقع باید به این بازخوردها(منفی یا مثبت)با رویکردی مثبت توجه کرد،زیرابدون در نظر گرفتن این پاسخ ها واینکه شما نسبت به آنها بی تفاوت باشید ایده شما در بازار سهمی نخواهد داشت.
شما درمرحله سنجش ایده قرار است که به این جواب برسید ،آیا ایده شما مشتری دارد؟دربسباری از موارد در استارتاپها تیم ها وقتی به این بخش می رسندبا جوابها وبازخوردهایی که از مشتریان احتمالی دریافت کرده اند ایده خود را پخته تر کردند،ودر بعضی موارد نیاز به یک تغییر درمسیر بود برای مثال:
ایده یک کسب وکار ،راه درآمدی آن،مبتنی بر فروش با nتومان بود،اما وقتی که وارد بازار شدند متوجه یک اصل اساسی شدند وآن این بود که ایده ،ایده خوبی است ولی کسی با این مبلغ از آنها خرید نمیکند ومجبور شدند یک تغییر جهت درساختار درآمدی خود ایجاد کنند، شایان ذکر است که مدل درآمدی از فروش ممکن است به مدل های دیگر تغییر جهت دهد