با انتخاب نمایندگان اصلاح طلب؛

خانه تکانی اهوازی ها در مجلس دهم

خورنا – سیده فرزانه سعید بسطامی: مردم شهرهای اهواز، ماهشهر و مسجد سلیمان در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به لیست امید رای دادند، انتخاب آبادانی ها یک اصولگرا بود و این در حالی است که در حوزه بهبهان و ایذه – باغملک کاندیداهای مستقل بالاتر از رقیب های خود راهی مجلس شدند.
در ابتدای ماراتن انتخابات و با توجه به حجم کسترده تبلیغات نمایندگان اصولگرای فعلی مجلس کمتر کسی فکر می کرد که سه کاندیدای کمتر شناخته شده لیست امید اهواز، بتوانند در این رقابت موفق باشند اما برخی از سیاسیون استان معتقد بودند که هر سه کاندیدای لیست امید به مرحله دوم می روند. با پایان دور نخست و اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم در استان خوزستان و حوزه انتخابیه اهواز که از اهمیت بالایی برخوردار است مشخص گردید که مردم این شهر نیز همسو با دیگر هموطنان خود در جای جای کشور قصد ایجاد تغییرات گسترده و گزینش افرادی با رویکرد میانه رویی و اصلاح طلبی داشته و تا اندازه زیادی در این مسیر موفق عمل کردند.در روزهایی که نتایج حوزه های مختلف انتخاباتی از جمله پایتخت حکایت از پیروزی قاطع لیست امید داشت با توجه به نزدیک بودن آرای کاندیداهای حوزهای انتخاباتی اهواز، ماهشهر،مسجد سلیمان، ایذه و بهبهان کار به مرحله دوم کشیده شد. در این دور خوزستانی ها یکبار دیگر باید پای صندوق های رای
می رفتند تا تکلیف ۸ نماینده باقیمانده مجلس دهم را مشخص کنند.
با چند درجه بالاتر از بهبهان،مسجد سلیمان، ایذه و ماهشهر تنور رقابت های انتخاباتی در اهواز به عنوان مرکز استان داغ تر بود که البته می توان یکی از دلایل آن را مربوط به تعداد نماینده ها این شهر دانست.
به اوج رسیدن ماراتن انتخابات در شهری که همچنان برخی از تحلیل گران ناکارآمدی بودن شیوه انتخابات حزبی و شایسته سالاری را در آن محکوم به شکست می دانستند باعث شده بود که برخی از کاندیداها با تمام قوا برای قلقلک دادن حس انتخاباتی مردم از هیچگونه کوششی دریغ نکنند.از برگزاری جلسات منظم شبانه و برنامه ریزی در ستادهایی که در بیشتر نقاط شهر نیز نمایندگی داشتند گرفته تا چسباندن انواع بنرها بر روی تیرک های روشنایی برق، آویزان کردنشان بر روی درختان و حتی نصب آنها بر روی جداول کنار خیابان! به طور کل اهمیت انتخاب برای برخی از کاندیداها به حدی بود که دیگر علائم راهنمایی و رانندگی شهر نیز به تصاویر آنها مزین شده بود و مردم را در تشخیص آنها سردرگم کرده بود.
در سوی دیگر کاندیداهای لیست امید نیز با سطحی پائین تر موفق شده بودند خود و مواضعشان را به مردم معرفی کنند. روزها به سرعت برای کاندیداهای اصلاح طلب می گذشت که حمایت های محمد رضا عارف به عنوان نفر نخست انتخابات مجلس در حوزه تهران که از وی به عنوان یکی از بخت های ریاست مجلس آینده یاد می شود و مقبولیت فراوانی در نزد افکار عمومی دارد از آقایان یوسفی، کاظم نسب (الباجی) و ساری باعث شد که ذهن بسیاری از جوانان اهوازی بر روی انتخابات متمرکز شده و آنها را مجاب به حضور پای صندوق های رای کند. البته در این بین نمی توان نقش پررنگ برگزاری سخنرانی ها و مناظره هایی که با حضور آقایان علی مطهری، مصطفی کواکبیان، حسین مرعشی و … در حمایت از لیست امید در اهواز برگزار شد را نادیده گرفت. به هر ترتیب انتخابات دور دوم در خوزستان برگزار گردید و نتایجی به دست آمد که شاید کمتر کارشناس و تحلیلگری می توانست آن را پیش بینی کند. مردم با انتخاب های خود نشان دادند که سطح و بینش سیاسی شان در زمینه انتخابات چند پله بالاتر آمده و به هر ترتیبی حاضر نیستند ملاکشان در انتخاب را وعده ها و یا گرایش قومی قرار بدهند.

نتایج انتخابات در استان؛
۵ اصلاح طلب، ۲ مستقل و یک اصولگرا
با پایان شمارش آرای ماخوذه در برخی حوزه‌های انتخابیه در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، نمایندگان این حوزه‌ها برای راهیابی به خانه ملت مشخص شدند.
* در اهواز به ترتیب جواد کاظم نسب الباجی (اصلاح طلب) ۱۲۵ هزار و ۱۹۸ رای، علی ساری (اصلاح طلب) ۱۱۳ هزار و ۳۵۱ رای، همایون یوسفی (اصلاح طلب) ۱۱۲ هزار و ۸۸۸ رای به مجلس راه یافتند و این در حالی بود که سه نماینده اصولگرا و فعلی این شهر با نام های سید شریف حسینی، شبیب جویجری و سیدشکرخدا موسوی به ترتیب در رده های چهارم، پنجم و ششم قرار گرفتند و از مجلس دهم جا ماندند.
* در بهبهان حبیب‌ا… کشت‌زر (مستقل) با ۴۴۳۹۳ رای به مجلس راه یافت.
* در ماهشهر علی گلمرادی (اصلاح طلب) با ۶۰۱۳۳ رای به مجلس راه یافت.
* در مسجدسلیمان علی عسگر ظاهری عبده‌وند (اصلاح طلب) با ۴۵۵۲۲ رای به مجلس راه یافت.
* در آبادان، غلامرضا شرفی (ائتلاف اصولگرایان) با ۲۱۱۰۰ رای به مجلس راه یافت.
* در ایذه و باغملک، هدایت‌ا.. خادمی (مستقل) با ۷۲۷۳۸ رای به مجلس راه یافت.