بدی آب و هوا؛ حقی که به خوزستانی‌ها نرسید

خورنا: «حق بدی آب و هوا» به عنوان کوچک‌ترین انتظار خوزستانی‌ها از دولت، برای کاهش اثرات گرد وغبار هنوز برآورده نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تبلیغات افزایش حقوق کارمندان خوزستانی با خبر معاون استاندار در اردیبهشت ماه ۹۰ آغاز شد: «حقوق کارمندان در قالب حق بدی آب و هوا و مناطق مرزی از امسال بین ۱۰۰ تا ۱۹۰ هزار افزایش می‌یابد» این وعده اما دیری نپائید و در حد یک مانور تبلیغاتی باقی ماند چرا که با مطالبه سایر استان‌های بانفوذ که بعضا مشمول هر دو شرط نیز نمی‌شدند این حق از خوزستان هم گرفته شد و اجرای آن تا سال ۹۱ به تعویق افتاد.

وعده‌ها باز هم تکرار و قرار شد این بار در قالب افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان تحت عنوان فوق‌العاده بدی آب و هوا و مناطق کمتر توسعه یافته، اما ابلاغیه دولت در فروردین ماه امسال مبنی بر کاهش حق بدی آب و هوا به

۶ درصد کارمندان را به کلی از تحقق این وعده ناامید کرد. با این اصلاحیه عملا بیش از ۱۰۰ هزار تومان از حقوق کارمندان کم شده است.

مدیرکل منابع انسانی استانداری خوزستان در این باره توضیح می‌دهد: فوق‌العاده بدی آب و هوا حذف نشده بلکه تفکیک شده است. پیش از این فوق‌العاده بدی آب و هوا و مناطق کمتر توسعه یافته مجموعا معادل ۲۰ درصد محاسبه می‌شد که دو ماه در سال گذشته بر این اساس به کارمندان حقوق پرداخت شد.

اما از امسال با ابلاغیه دولت و تفکیک این دو شاخص، فوق‌العاده بدی آب و هوا ۶ درصد در نظر گرفته شده است.

عبدالعلی امیدی با بیان اینکه فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه یافته به تمام مناطق استان تعلق نمی‌گیرد اظهار می‌کند: مناطق کمتر توسعه یافته فقط به دهستان‌ها اطلاق می‌شود و این بند شامل شهر‌ها نمی‌شود.

وی با اشاره به معضل گرد و غبار در استان، تأکید می‌کند: استانداری خوزستان در حال پیگیری و تلاش برای احیای دوباره حق بدی آب و هوا برای کارمندان است.

* اجحاف به خوزستان

اما این پیگیری‌ها نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی را قانع نکرده است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از حذف حق بدی آب و هوا از حقوق کارمندان، این مسئله را اجحاف در حق خوزستانی‌ها توصیف می‌کند.

سیدشکرخدا موسوی می‌گوید: تمام نمایندگان استان مخالف مصوبه جدید هستند و در این باره از معاون اول رئیس جمهوری سوال شده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شرایط خوزستان را متفاوت با سایر نقاط کشور می‌داند: وضع آب و هوای خوزستان با دیگر مناطق کشور فرق دارد. علاوه بر اینکه شدت پدیده گرد و غبار در این استان بیش از دیگر نقاط است، در طول تابستان نیز بار‌ها شاهد هستیم که دمای هوا به ۵۰ درجه و بیش از آن هم می‌رسد، بنابراین باید شرایط کار کردن و پرداخت حقوق هم در این استان هم با دیگر نقاط متفاوت باشد؛ اما می‌بینیم که دولت حق بدی آب و هوا را از حقوق کارمندان کسر کرده است.

موسوی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه امکان جلوگیری از ورود توده گرد و غبار نیست و وقوع مکرر این پدیده هزینه‌های بسیاری از جمله افزایش هزینه‌های آب و برق و سوخت تحمیل می‌کند، ضروری است که دولت حداقل در جبران این هزینه‌ها به مردم کمک کند.

به گفته وی، این مسئله توسط نمایندگان خوزستان در حال پیگیری است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

* هزینه گرما و غبار

۱۱۲ هزار نفر در دستگاه‌های اجرایی خوزستان مشغول به کار هستند که با احتساب کارکنان شرکت‌های استان تعداد کارمندان به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد.

به این ترتیب حدود ۷۰ درصد از شاغلان این سازمان‌ها رسمی و پیمانی و مشمول فوق‌العاده بدی آب و هوا می‌شوند که از بابت کاهش حق بدی آب و هوا ابراز نارضایتی کرده‌اند.

یکی از کارمندان در این باره می‌گوید: قبل از انتخابات بود که حق بدی آب و هوا از ۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت و با گذشت چند روز از سال جدید دوباره آن را کم کرده‌اند. دولت متوجه نیست که اجرای یک قانون در زمینه افزایش حقوق و سپس کاهش آن چقدر در روحیه و روان و انگیزه کارمندانش تأثیر منفی می‌گذارد.

محمد می‌افزاید: به دل خوشی حقوقی که در یکی دو ماه از سال ۹۰ بابت بدی آب و هوا و مناطق کمتر توسعه یافته اضافه شد از بانک وام گرفتم تا بخشی از مشکلاتم کم شود و با آن حقوق اضافه قسط‌هایش را پرداخت کنم. حالا که این مبلغ کسر شده من مانده‌ام و اقساطی که نمی‌دانم چگونه پرداختشان کنم.

آقایان مسئول بدانند که زندگی کارمندان و زن و بچه‌هایش را نباید بازیچه خود کنند. روزی حقوق اضافه کنند و روز دیگر آن را پس بگیرند. هیچ عقل و منطقی با این شرایط بد اقتصادی و تورم این مسئله را نمی‌پذیرد.

یکی دیگر از کارمندان نیز می‌گوید: مسئولان نتوانسته‌اند برای مشکل گرد و غبار چاره‌ای بیابند و آن را یک پدیده خارجی می‌دانند، اما پرداخت حق بدی آب و هوا برای جبران هزینه‌های ناشی از این پدیده با وجودی که در اختیار آنهاست، باز هم کاری نمی‌کنند.

نرگس تصریح می‌کند: به دلیل وقوع مکرر پدیده گرد و غبار و گرمای بیش از ۵۰ درجه هزینه‌های زیادی بابت مصرف بنزین، آب، برق و استهلاک وسایل برقی، مواد شوینده و درمان به خوزستانی‌ها تحمیل شده که این شرایط در استان‌های دیگر وجود ندارد. گفته می‌شود حق بدی آب و هوا به کارمندان تهرانی و اراکی پرداخت می‌شود این عادلانه نیست که خوزستان و استان‌های خوش آب و هوا به یک صورت دیده شوند.

به گفته وی، در دو سال گذشته حقوق ما مرتبا به دلایل مختلف کم شده است. مسلما برای اینکه کارمندان به ماندن در استان تشویق شوند و از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود پرداخت چنین مزایایی اهمیت دارد.

یکی از کارمندان قراردادی استانداری خوزستان با ۲۰ سال سابقه کار همچنین می‌گوید: تمام مزایا فقط به کارمندان رسمی تعلق می‌گیرد، در حالی که شرایط کار برای همه کارمندان و کارگران یکسان و بعضا دشوار‌تر است.

وی که نیروی شهرداری و مأمور به خدمت در استانداری است، می‌افزاید: کارکنان زیادی در استانداری مأمور به خدمت شهرداری‌ها هستند که نه تنها از مزایای کارکنان رسمی بی‌بهره‌اند، بلکه حقوق و مزایای آن‌ها دستخوش اختلافات میان این دو سازمان است؛ چنانکه چهار ماه است تعطیلی و اضافه کاری این کارمندان حذف شده است به این ترتیب انگیزه‌ای برای کار کردن باقی نمی‌ماند.

* بدون هوای پاک

حق بدی آب و هوا در حالی از حقوق کارمندان حذف شده که اهواز، آلوده‌ترین شهر جهان (به گفته سازمان بهداشت جهانی) در سه ماهه نخست امسال هیچ روزی هوای پاک را شاهد نبوده و ۵۱ روز ناسالم و ۱۸ روز خطرناک را از سر گذرانده است. در سال گذشته نیز هوای این کلان شهر ۳۶ روز در شرایط خطرناک، ۱۸ روز در شرایط بسیار ناسالم، ۸۲ روز در شرایط ناسالم و فقط ۷۶ روز در شرایط پاک قرار داشت. همچنین در این دو سال شدت پدیده گرد و غبار به ۷۰ برابر حد مجاز و ۵۰ برابر حد مجاز استاندارد آلودگی هوا نیز رسیده است.

اگر چه حق بدی آب و هوا مشکلات حق مسلم کارمندان خوزستانی است، اما این مسئله را نباید از نظر دور داشت که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در استان مشمول بیمه کارگری هستند و بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ کارگاه نیز وجود دارند که مشمول مزایای کارمندان دولت نیستند و ضروری است در تصمیم گیری‌ها جامعه کارگری خوزستان نیز فراموش نشود.

……………………………….

گزارش: نادره وائلی زاده