نقد و بررسی کتاب مثل ستاره/ خاطراتی از سردار توکل قلاوند

خورنا – مسلم میرزاوند گفت: طی مراسمی به مناسبت دهه فجر کتاب مثل ستاره (خاطراتی از سردار شهید توکل قلاوند) نقد و بررسی شد.

مسلم میرزاوند رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اندیمشک گفت: کتاب مثل ستاره (خاطراتی از سردار شهید توکل قلاوند) که توسط نویسنده بومی حسین بذرافکن گردآوری شده، در کتابخانه عمومی معرفت کوی لور با حضور اعضاء، نقادان، نویسنده کتاب، خانواده شهید و دیگر افراد نقد و بررسی شد.

دراین جلسه ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر و همچنین یاد وخاطره شهیدان مدافع حرم نقد و بررسی آغاز شد.

در ابتدا آقای گودرز عباسی نویسنده، شاعر و همرزم شهید نقد کتاب را از دید زمان کتاب و نگارش با توجه به فاصله زمانی از نوشتن تا چاپ که حدود ۱۴سال طول کشید عنوان نمود و سپس به دلاوری های شهید در میدان جنگ پرداخت.

سجاد میرزاوند دومین نفری بود که به اظهار و نظر در مورد کتاب پرداخت. وی عدم اصلاح و ویرایش ادبی مصاحبه شوندگان را از نقاط منفی کتاب برشمرد سپس به حجمی اندک که در این کتاب اختصاص به آشنایی با سردار شهید آمده (صرفاً محدود به ۷صفحه) پرداخت و به عدم رعایت بخش بندی عناوین های کتاب اشاره کرد. در ادامه گفت: بهتر بودخلاء بزرگ چند تا حدیث و جملات قصار از امام و رهبری در مورد شهید و فرهنگ شهادت و یا آیه ای از قرآن کریم راجع به شهادت طلبی ذکر می شد. همچنین به عدم کشش و قدرت جذب مخاطب در این کتاب اشاره کرد.

عدم تاثیرگذاری کتاب آنچنان که شایسته و بایسته سردار شهید می باشد علی رغم تمام تلاشهای نویسنده محترم نیز از نقاط ضعف دیگر کتاب می باشد.

وی نکات مثبت کتاب را نیز برشمرد :
معرفی سایر ابعاد شخصیتی سردار شهید توکل قلاوندکه برای نمونه می توان هنر دوست بودن وعلاقه وی به شعر را نام برد که در کتاب آورده شده است. همچنین آوردن عکس های شهید بزرگوار در انتهای کتاب که برای مخاطب ارزشمند است. و دیگر نوشتن وصیت نامه شهید در پایان کتاب نیز یکی از مزایای خوب کتاب است.

حسن صابری از دیگر کسانی بود که به اظهار و نظر پرداخت. ایشان رواج تفکر انقلابی را از مواردی برشمرد که نویسنده به آن پرداخته است. به دید ایشان در صفحه ۲۶ و صفحه ۳۲ خاطره ها واقعی و بعضی ها ادبی اند که از این لحاظ دوگانگی در متن مشاهده می شود.

صفر صفرزاده از دیگر کسانی بود که پیرامون کتاب مواردی را برشمرد. به دید ایشان طراحی روی جلد می توانست ازدست نوشته های داخل متن کتاب استفاده شود. همچنین اسامی کوچک افراد بکار نرفته که تا حدودی مبهم می نماید.

مریم لطیفی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز مطالبی را بر شمرد. به نظر ایشان در بخش مقدمه کتاب چند نکته آورده شده : نکته ۱و۲ قابل قبول است اما نکته ۳ که بحث سپاسگزاری است باید به عنوان پاراگراف جداگانه می آمد که توسط نویسنده رعایت نشده است.

صفحه ۱۳ منظور از سپاه پاسداران دزفول چیست؟ سپاه پاسداران دزفول یا سپاه اندیمشک نیز سردرگم است.

همچنین جملات لازم است در بسیاری از موارد ویراستاری مجدد شوند.

افزون به موارد فوق در صفحه ۱۴ تیپ ۲۷ محمد رسول (ص) صحیح است نه تیپ ۲۷ رسول (ص)، که این مطلب می تواند بسیاری از مطالب دو تیپ را در هم آمیزد و نیاز به تصحیح دارد.

در برخی از خاطرات متن بسیار ادبی است و جملات ادبی زیادی به کار برده شده است مثلاً صفحات ۲۶ و۳۲ و…….
کتاب که زندگی نامه یک شهید است و به بحث الگوسازی توجه دارد. بهتر است کلمات صریح و مستقیم باشند تا ادبی.

در برخی از خاطرات حاشیه به متن افزوده شده یعنی حاشیه از متن اصلی بیشتراست. مثلاً در: صفحه ۷۴ ، اولین روز عملیات صفحه ۷۶، کشف خلبان بیشتر به مباحث دیگرپرداخته شده است تا شرح حال شهید.

صفحه ۶۰ تیپ ۲ زرهی لشکر ۷ ولی (عج) صحیح نیست . در این زمان یعنی عملیات فتح المبین تیپ ۷ ولی عصر(عج) بوده است. احتمالاً منظور تیپ ۲ زرهی لشکر ۹۲ زرهی بوده است یا کلاً اشتباه ذکرشده است.

اسامی کوچک برخی اشخاص آورده نشده و بهتر بود کامل ذکر شود. مثلاً : برادر … رئوفی درصفحه ۶۰ و شهید … بروجردی در صفحه ۶۱ که نیاز به ذکر اسامی کوچک برای آیندگان حتماً باید رعایت می شد. در آخر به صفحه آرایی، فاصله خطوط و پارگراف ها و حاشیه ها که استاندارد نمی باشند اشاره نمود.

در این نشست نویسنده کتاب آقای حسین بذرافکن که نویسنده چندین کتاب می باشد به گفتن مطالبی پرداخت و بسیاری از نواقص آن را از وقفه ۱۴ ساله نگارش تا چاپ بیان کرد.
گفتنی است در این جلسه جهانبخش قلاوند رزمنده دفاع مقدس و برادر شهید توکل قلاوند نیز حضور داشت و از اقدام ارزشمند کتابخانه معرفت کوی لور، همت نویسنده و حاضرین در جلسه تشکر و قدردانی کرد.

نا گفته نماند شهید توکل قلاوند در تاریخ ۶۱/۱۱/۹ به همراه شهیدان حسن باقری، مجید بقایی، مؤمنی و رضوانی در منطقه فکه قبل از والفجر مقدماتی به شهادت رسید.

منبع: ایلنا