گفت وگو با جلال طرفی کاندیدای مجلس شورای اسلامی دهم از حوزه اهواز

سپیده شهنی زاده- خورنا – مشکل اساسی استان ما مربوط به ظرفیتهای بالقوه ای است که معطل مانده اند و ما بایستی بدنبال افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی دراستان، جلوگیری از استخدامهای غیربومی از طریق تصویب قوانین لازم، ایجاد بانک اطلاعاتی تحصیل کردگان بیکار، حذف پیمانکاران نیروی انسانی و… باشیم.

باتوجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات و در راستای وظیفه رسانه ای بر آن شدیم با کاندیداهای مجلس مصاحبه و دیدگاه و رویکرد ایشان را به مخاطبان ارایه دهیم.

نشر این مصاحبه ها دال بر جانبداری نبوده بلکه  در راستای منویات مقام معظم رهبری  و برای ایجاد شور وشعف انتخاباتی می باشد در همین راستا با یکی از کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در  حوزههای اهواز،حمیدیه و باوی جناب آقای جلال طرفی مصاحبه ای را تنظیم کرده که در ذیل امده است:

• ضمن سپاسگزاری از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق و انگیزه حضورتان در میدان رقابتهای انتخاباتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویید.

o بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی “ره” که ملت ما را از ریشه ظلم و ستم طاغوت رهایی بخشید.من جلال طرفی متولد سال ۱۳۶۰ در شهر حمیدیه می باشم و دارای مدرک مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد هستم و اکنون بعنوان کارشناس محیط زیست و فضای سبز مشغول بکارم. از آنجا که کشور ما در حال حاضر درمرحله بسیار حساسی از تاریخ خود قرار دارد اینجانب هم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که مشارکت حداکثری در انتخابات را ضروری و لازم دانستند برای خدمت به مردم و تحقق فرمایشات معظم له واردعرصه انتخابات شدم.

• تفکرات خود را به کدام جناح نزدیک تر می دانید؟

o باتوجه به شرایط داخلی و خارجی کشور و همچنین بنا بر اولویت بندی مسائل و مشکلات موجود خودم را به اصلاح طلبان نزدیکتر میبینم.چراکه رویکرد اصلاح طلبان را برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و ارتقای سطح امور در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و خدمت به مردم مناسب تر می بینم .

• با توجه به تخصص و دغدغه تان فکر می کنید برای حضور در چه کمیسیونی مناسب هستید؟ در مورد مسائلی از کشور که تخصص ندارید، تحلیل های خود را چگونه به دست می آورید و بر چه اساسی در این موضوعات رای می دهید؟

o باتوجه به تخصص کاری کمیسیون کشاورزی را بهترین گزینه برای خود می دانم و قصد دارم جهت پیشبرد و رونق این صنعت تلاش کنم و مشکلات عدیده کشاورزان زحمتکش در خصوص آب آبیاری، صادرات محصولات کشاورزی، صنایع بسته بندی و … را سامان بخشم. مطمئناً نباید انتظار داشت که نماینده مجلس درتمام زمینه ها تخصص داشته باشد اما هرنماینده می تواند با انتخاب مشاوران قوی و باتجربه در سایر حوزه ها با علم کافی در راستای تایید یا رد طرح و یا لایحه ای به درستی گام بر دارد. تحلیل های خودم را از حضور پیوسته با مردم به ویژه حوزه انتخابیه و مشاهده و لمس مشکلات مردم از نزدیک بدست می آورم.

o به نظر شما کدام یک از اهداف چشم انداز در الویت بالاتری برای تحقق قرار دارند؟ وبرنامه شما برای تحقق این اهداف چیست؟

• سند چشم‌انداز بیست ساله به منظور تبیین افقی برای توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۸۴تدوین شده که در قالب چهار برنامه توسعه ۵ ساله انجام می‌گیرد. تمام اهداف و افقهای چشم انداز بسیار مهم و ارزشمند هستند و اگر برنامه های پنج ساله اول ودوم بصورت کامل و دقیق اجرا می شدند چه بسا خیلی از مشکلات حال حاظر وجود نداشتند. با اینحال آن قسمت از چشم انداز که تصریح میکند جامعه ایران بایستی برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب از اولویت بنده در این مرحله می باشد. سعی می کنم با تصویب قوانین مناسب و همچنین همکاری با دولت محترم این اهداف را تا تحقق کامل دنبال کنم.

o در تقابل دو امر کاهش تورم و افزایش اشتغال، اولویت با کدام است و چگونه می توان به شرایطی بهینه برای کاهش فشار تورم و بیکاری بر مردم رسید؟

o هر دو مقوله کاهش تورم و افزایش اشتغال بسیار مهم و ضروری هستند و تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند. نمایندگان مجلس بایستی با تصویب قوانین مناسب و تخصیص بودجه های لازم ، دولت را موظف به افزایش اشتغال از طریق حمایت کارخانه های زود بازده تولیدی کالاهای مصرفی و خدماتی بکند. با آنکه با افزایش سرمایه گذاری ها تاحدودی افزایش تورم اجتناب ناپذیر است ولی پس از مدتی با افزایش تولید تورم سیر نزولی به خود می گیرد و تا زمانیکه محصول سرمایه گذاری ها به بار ننشسته،دولت باید حمایتهای خود را از اقشار آسیب پذیرجامعه داشته باشد و سیاستهای پولی ومالیاتی مناسب برقرارسازد.

o آیا هم اکنون فعالیت اقتصادی دارید؟ در صورت نماینده شدن این فعالیت را ادامه خواهیدداد ؟ آیا متعهد می شوید که در این مدت هیچ گونه فعالیت اقتصادی برای خود یا وابستگان نزدیکان ایجاد ننمایید ؟

o در اصل ۱۴۲ قانون اساسی، آمده است که «دارایی‏ رهبر، رییس‏ جمهور، معاونان‏ رییس‏ جمهور، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ رسیدگی‏ میشود که‏ بر خلاف‏ حق‏، افزایش‏ نیافته‏ باشد. که این اصل دارای ابهاماتی بود ومجلس شورای اسلامی درسال۱۳۹۱ قانونی تصویب کرد که بعداز مخالفت شورای محترم نگهبان وبررسی قانون در مجمع تشخیص نظام بالاخره آبانماه امسال این قانون ابلاغ شد که در قانون جدید دارایی نمایندگان مجلس هم مشمول این قانون شده اند. اینجانب هیچگونه فعالیت اقتصادی ندارم و از این قانون حمایت کامل میکنم و متعهد میشوم در دوره خدمت درمجلس هیچگونه فعالیت اقتصادی برای خود و وابستگان ایجاد ننماییم.

• رویکرد شما درسیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟ نقش مجلس در این تعاملات چیست؟

o در سیاست خارجی بدنبال تنش زدایی و توسعه همکاری با کشورهای منطقه و کشورهایی که دست دوستی به طرف ما دراز کرده اند هستم. براساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی امضای عهد نامه ها, مقاوله نامه ها, موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست. که نمایندگان مجلس با تسریع در تصویب موافقت نام ها و قراردادها و… می توانند باعث افزایش همکاری با کشورهای دیگر شود.

• چه مشکلات قانونی را برای کشور در الویت می دانید؟ و چه طرحی برای رفع آن دارید؟

o با توجه به مشکلات کنونی در زمینه اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند باید قوانینی جهت افزایش حمایت از صادرات و سرمایه گذاری های اقتصادی هرچه سریعتر به تصویب مجلس برسند همچنین مشکلات سیستم بانکداری موجود بخصوص قانون چک و موسسات پولی و مالی غیرقانونی بایستی هرچه سریعتر بررسی گردد.

• در مسائل فرهنگی الویت با کدام یک از حوزه هاست؟

o با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سطح ملی تحکیم بنیاد خانواده از طریق جلوگیری از تبلیغات مخربی که به سست شدن بنیان خانواده منجر می شود، حمایت از ساخت و تولید اسباببازیهای ایرانی ، تولید کتاب، ترجمه کتابهای مفید، تولید فیلمهای سینمایی جذاب، بازیهای رایانهای مفید و پرتحرک، بررسی مسئله آسیب‌های اجتماعی و علل فرهنگی آن ( طلاق، فسادهای مالی، مواد مخدر، جنایت) از اولویتهای فرهنگی می باشند. درسطح محلی حفظ وصیانت از میراث فرهنگی ،فرهنگ اصیل اقوام ،تدریس به زبان مادری(اصل۱۵ قانون اساسی) ،حفظ و صیانت وگسترش آداب وسنن اصیل وتاریخی ،موسیقی محلی وتاریخ منطقه و شخصیتهای بارز علمی ، مجاهدان و علما و همچنین تقویت نهادهای مردم نهاد ومؤسسات فرهنگی از اولویتهای برنامه هایم می باشند.

• رویکرد شما در حمایت و برقراری تعامل با سازمان های مردم نهاد چیست؟

o بدنبال تقویت نهادهایی مردم نهاد خواهم بود.

• دیدگاه و رویکرد شما جهت بسترسازی تغییر قوانین در حوزه زنان و مشارکت آنان چگونه است؟

o زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و همانطور که معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی “ره” فرموده اند “از دامن زن مرد به معراج می‌رود” و همواره لازم است که زنان مورد حمایت قرارگیرند تا خدایی نکرده دچار مظلومیت واقع نشوند. بدین منظور بایستی درمورد فرصتهای برابر شغلی، ایجاد مشاغل درخانه، کاهش ساعات کاری، ایجاد تسهیلات ویژه مانند مهدکودکها درمحل کار، جلوگیری از افزایش سن ازدواج ، حمایت از زنان در برابر بحرانهای اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، فحشاء و… قوانینی تصویب گردد.

• مهمترین نقط قوت و ضعف مجلس نهم را چه می دانید؟

o ازنقاط قوت مجلس نهم تصویب برجام و حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای باوجود مخالفتهای شدید ازطرف بعضی تندروها بود که در تاریخ به نام آنها ثبت خواهد شد. از نقاط ضعف مجلس نهم در سطح کلان رویکرد بعضی تندروی ها ، تاخیر در تایید وزرا و تشکیل کابینه دولت تدبیر وامید و … رامی توان نام برد. ودر سطح محلی عدم توجه ویژه به مسایل محیط زیستی همچون ریزگردها، خشک شدن تالابها و انتقال آب به استانهای مجاور و همچنین حقوق اقوام مختلف ازنقاط ضعف مجلس نهم می باشند.

• چقدر خود را نماینده شهر خود دانسته و چقدر خود را نماینده کل کشور می دانید؟چه روشی برای برقراری تعامل میان اهداف بومی در مقابل اهداف کلان وطنی در پیش می گیرید؟

o مطمنا در مسائل کلان خود را نماینده کل کشور می دانم و ازحقوق همه شهروندان و مصالح والای کشور حمایت میکنم و درمسائل حوزه انتخابیه خودم را مقید به حفظ حقوق همشهریان عزیز که به من امانت بزرگی داده اند می دانم . ضرورتا نمیتوان گفت اهداف کلان وطنی در تعارض با اهداف بومی هستند بلکه برعکس همواره اهداف ملی با اهداف محلی دریک راستا و تقویت کننده یکدیگرند و فقط در بعضی موارد خاص مانند انتقال آب که آن هم مسئله ملی نیست بلکه مربوط به یک یا دو استان دیگر است مشکلاتی وجود دارد که از طریق گفتگو قابل حل می باشد. مشکل اساسی استان ما مربوط به ظرفیتهای بالقوه ای است که معطل مانده اند و ما بایستی بدنبال افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی دراستان، جلوگیری از استخدامهای غیربومی از طریق تصویب قوانین لازم، ایجاد بانک اطلاعاتی تحصیل کردگان بیکار، حذف پیمانکاران نیروی انسانی و… باشیم.

• در صورت حضور در مجلس مردم از چه طریق و کانالی می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟ساز و کار ارتباط مستمر شما با مردم چیست؟

o اگر به لطف خدای متعالی و حمایت و اعتماد مردم به مجلس بروم خود را خدمتگذار مردم می دانم وسعی من حضور مستمر و مداوم در بین اقشار جامعه می باشد بطوری که هرگز خودم را ازآنها دور نکنم. در زمانهایی که بدلیل حضور در مجلس قادر به پاسخگویی مستقیم نباشم از طریق دفاتر مستقر در مناطق مختلف حوزه انتخابیه و همچنین فضای مجازی خدمت رسانی را با جان و دل که وظیفه اصلی هر نماینده است انجام خواهم داد.