یک دوستدار میراث فرهنگی:

تخریب بقعه تاریخی شاهزاده احمد در اندیمشک

خورنا – یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: بقعه تاریخی شاهزاده احمد در اندیمشک با مجوز اداره اوقاف به طور کامل تخریب و ضریح آن جابه‌جا شد.

امیرهوشنگ عارفیان اظهار کرد: این بقعه تاریخی که ثبت ملی است چندی پیش برای نوسازی کاملاً تخریب و ضریح آن به فاصله هشت تا ۹ متر از محل اصلی خودش جابه‌جا شد.

این دوستدار میراث فرهنگی افزود: علاوه بر این درخت مقدسی که مردم محلی به آن باوری خاص داشتند در این تخریب کاملا از بین رفت و هیچ اثری از آن به جای نمانده است. این درخت البته پیش از این بارها قطع شده اما مجدداً جوانه زده بود.

وی ادامه داد: همچنین قبرستان تاریخی این بقعه تخریب و روی آن آسفالت شد.

عارفیان با بیان این که پیمانکار با مجوز اداره اوقاف دست به تخریب این بنای تاریخی زده است تصریح کرد: اکنون گنبدی جدید و سیمانی که اصلاً از لحاظ منظری با منطقه همخوانی ندارد در حال ساخت‌وساز است.

او خاطرنشان کرد: هرساله گردشگران تاریخی و زوار زیادی برای دیدن این بنای تاریخی و درخت مقدس به اندیمشک می‌آیند.

بقعه شاهزاده احمد در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق اندیمشک در دل رشته کوه زاگرس و در حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان قرار دارد. بنای این مقبره چهارگوش و گنبد هرمی ۱۰ ترکی داشت که بلندای آن نزدیک به ۱۴ متر و سبز رنگ بود و مردم محلی قدمت آن را به دوره تیموری باز می‌گرداندند.

در مجاورت این بقعه نیز چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی از دشت پوشیده از درختان بلوط با آب و هوایی معتدل وجود دارد. مردم محلی اعتقاد دارند این امامزاده از اعقاب امام موسی کاظم (ع) بوده‌ است. برخی این امامزاده را “گگ احمد” نیز می‌خوانند.

مرجع / ایسنا