مدیر آستان سبزقبای دزفول گفت: نذورات حرم سبزقبا کفاف رفع مشکلات حرم را نمی‌دهد

خورنا – ابوالفضل بهینه پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه طرح توسعه حرم سبزقبا در دو فاز کلی در حال اجرا است، اظهار کرد: یکی از فازهای مذکور، طرح توسعه بقعه شامل سالن‌های نمازخانه، کتابخانه، دارالشفا، دارالضیافه، سرویس‌های بهداشتی، صحن مطهر و پارکینگ است که در کتابچه کلی طرح جامع حرم سبزقبا (ع) با مسئولیت مدیریت حرم و نظارت اداره اوقاف شهرستان ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه در دل طرح جامع حرم سبزقبا، یک مجتمع تجاری تعبیه شده که این مجتمع تجاری از جوار حرم آغاز و تا چهارراه شریعتی و پل جدید کشیده می‌شود، افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته فاراول این مجتمع تجاری در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع بازیربنای ۶ هزار مترمربع در سه طبقه با ۱۷۰ باب واحد تجاری افتتاح شده که در حال حاضر طبقه همکف این مجتمع به طور کامل راه اندازی شده است.

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول عنوان کرد: عملیات فنداسیون قسمتی از فاز دوم این مجتمع تجاری در زمینی به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع نیز انجام شده و آماده احداث است که به خاطر نبود نقدینگی متاسفانه فعلا متوقف شده است.

پیشرفت ۷۰ درصدی کف سازی سالن نمازخانه و شبستان حرم

بهینه به تشریح پروژه‌های انجام گرفته حرم سبزقبا در چندماه اخیر اشاره و عنوان کرد: کف سازی سالن نمازخانه طبقه همکف و شبستان حرم با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان در پیشرفت ۷۰ درصدی قرار دارد که این پروژه نیز به دلیل نبود اعتبار متوقف شده اما تمام تلاش ما این است بتوانیم با پیگیری، ۳۰ درصد باقیمانده را نیز به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه کاشی کاری گنبد حرم آغاز شده، تصریح کرد: عملیات آهن کشی گنبد حرم و کاشی کاری کمربندی دور حرم با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است. ضمن اینکه ۱۳ دستگاه چیلر سرمایشی و گرمایشی نیز برای حرم تهیه شده که در حال حاضر عملیات کانال کشی این چیلر‌ها در پشت بام حرم با پیشرفت ۴۰ درصدی مواجه است، هرچند این امر نیز به دلیل نبود اعتبار متوقف شده اما طی رایزنی با پیمانکاران مقرر شده تا نصب این چیلر‌ها در بهمن ماه به پایان برسد.

آسانسور هیدورولیک در حرم نصب می‌شود

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول درادامه به تشریح پروژه‌های در دست اقدام این حرم پرداخت و گفت: تلاش داریم تا هرچه زود‌تر عملیات کف پوش ایوان ورودی حرم را انجام دهیم چرا که درحال حاضر کف و جلوی حیاط حرم سیمان است و این امر نمای زشتی به فضای حرم متبرک سبزقبا داده است، ضمن اینکه قصد داریم درگلدسته ضلع جنوبی حرم یک آسانسور هیدرولیک نیز تعبیه کنیم و داربست‌های موجود که نمای زشتی به حرم داده‌اند را برداریم.

بخش خصوصی برای مدیریت موزه حرم وارد شود

بهینه با بیان اینکه وضعیت موزه حرم سبزقبا مناسب نیست و امکان آسیب به میراث گذشتگان وجود دارد، عنوان کرد: مطابق با جلسه‌ای که با اداره اوقاف شهرستان داشتیم یک فضای فیزیکی جدید بین سالن کتابخانه و نمازخانه حرم برای احداث موزه جدید درنظر گرفته‌ایم که امیدوار هستیم بخش خصوصی متخصص در زمینه میراث با ما دراین زمینه همکاری کنند چرا که درحال حاضر خدام حرم به صورت شیفتی برای مراقبت از موزه حاضر می‌شوند اما ما آمادگی داریم تا مدیریت این موزه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

کتابخانه حرم مکانیزه می‌شود

وی گفت: وضعیت فعلی و سنتی کتابخانه حرم سبزقبا نیز مناسب نیست بنابراین باید طی رایزنی‌هایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان حالت کتابخانه حرم را از سنتی به سیستم مکانیزه تبدیل کنیم تا دراین صورت با به روز رسانی، استقبال بیشتری از کتابخانه صورت بگیرد، ضمن اینکه از ورود بخش خصوصی به این امر نیز استقبال می‌کنیم.

خرید ۷ خانه مسکونی برای گسترش

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول عنوان کرد: زمانی که در شرکت سبزقبا حضور داشتم با یک واسطه، ابلاغی از سوی ریاست اوقاف کشور جهت همنواخت سازی املاک بین مجتمع تجاری و حرم دریافت کردم. طی دو سال گذشته ۷ واحد مسکونی حدفاصل درب پشتی مجتمع و حرم سبزقبا خریداری، تخریب و تسطیح کردیم اما این ۲۲۰۰ متر مربع زمین خریداری شده و تسطیح شده تاکنون به صحن حرم اضافه نشده که تلاش داریم هرچه زود‌تر این امر محقق شود.

بهینه ادامه داد: سه واحد مسکونی و یک باب واحد تجاری دیگر نیز باقیمانده که متاسفانه مالکان آن‌ها همکاری نکرده‌اند که اگر این مالکان اصرار بر سکونت در بافت قدیم را دارند ما می‌توانیم منازل آن‌ها را یا خریداری و یا با املاک بقعه معاوضه کنیم که اگر همکاری کنند و این امر محقق شود شاهد یک صحن با صفا با هشت هزار مترمربع در ضلع جنوبی حرم خواهیم بود.

لزوم ورود شهرداری و شورای شهر

وی به وضع نامناسب سرویس‌های بهداشتی حرم که موجب اعتراض مردم شده نیز اشاره و اظهار کرد: چند مکان برای احداث سرویس‌های بهداشتی در نظر گرفته‌ایم، شورای شهر و شهرداری نیز برای احداث سرویس‌های بهداشتی قول‌هایی داده‌اند اما هنوز عملی نشده‌اند که امیدوار هستیم این دو نهاد و یا خیرین در این زمینه هرچه زود‌تر ورود کنند.

ضرورت احیای سنت حضور زوج‌های جوان در سبزقبا

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول همچنین گفت: متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل عدم وجود بصیرت کافی مراجعه زوج‌های جوان پس از جاری شدن خطبه عقد و یا برای برگزاری مراسم عقد در حرم سبزقبا بسیار کمرنگ شده است و شاید در چندسال گذشته اصلا انجام نپذیرفته است اما ما به دنبال این هستیم تا با کارهای تشویقی از جمله اهدای هدایای معنوی به زوج‌های جوان، مجددا این سنت زیبا را احیا کنیم و از زوج‌های جوان نیز می‌خواهیم در این خصوص مشتاق باشند چرا که واقعا موضوع ارزشمندی است.

بهینه افزود: یکی دیگر از بسته‌های فرهنگی و ابتکاری مااین است که به خاطر در پیش بودن ایام فاطمیه با هیئت رزمندگان شهرستان رایزنی کنیم تا در تمام این ایام بتوانیم از حضور سخنرانان و مداحان شاخص در حرم سبزقبا بهره‌مند باشیم.

اجرای طرح دزفول‌شناسی

وی عنوان کرد: یکی دیگر از بسته‌های فرهنگی و ابتکاری حرم استقبال از کاروان‌های راهیان نور است که در نظر داریم ازطریق رایزنی با اداره میراث شهرستان در زمان حضور کاروان‌های راهیان نور راهنماهایی از میراث در حرم حضور داشته باشند تا بحث دزفول‌شناسی را به صورت شایسته برای زائران و مسافران اجرا کنند.

به یک پلیس خانم در حرم احتیاج داریم

مدیر آستان متبرک سبزقبای دزفول درخصوص تدابیر این مدیریت برای برقراری امنیت در فضای حرم نیز گفت: با مساعدت‌های کلانتری ۱۱ شهرستان توانسته‌ایم یک نیروی سرباز در صبح و بعد از ظهر برای حضور در حرم جذب کنیم که خوشبختانه برای حضور نیروی سرباز برای برقراری امنیت حرم در هنگام شب نیز مجوز دریافت کرده‌ایم، هرچند ما به یک نیروی پلیس خانم نیز برای حضور در قسمت خواهران حرم به شدت احتیاج داریم.

بهینه یادآور شد: درکتابچه طرح جامع توسعه حرم سبزقبا تمام مسائل و نیازهای حرم درنظر گرفته شده که اگر تمام ما با یک همت و وحدت مستمر پیگیر اجرای این برنامه‌ها باشیم قطعا تمام مشکلات حرم سبزقبا برطرف خواهند شد.

وی تاکید کرد: نذورات حرم سبزقبا کفاف رفع مسائل و مشکلات حرم را نمی‌کنند بنابراین ما بشدت احتیاج داریم تا خیرین بیشمار شهرستان از برنامه‌های عمرانی و فرهنگی حرم استقبال و با ما همکاری کنند و این یکی از نیازهای اساسی حرم سبزقبا است تا بتوانیم با مساعدت خیرین مشکلات این مکان مذهبی و فرهنگی را رفع کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *