استاندار خوزستان: اگر مردم آزاد باشند و تحت هیچ فشاری قرار نگیرند، در انتخابات موفق خواهیم شد

خورنا – استاندار گفت: حضور مردم و پشتوانه مردم، ما را برای احقاق حقوق خود در مجامع بین‌المللی کمک می‌کند

استاندار خوزستان با بیان این‌که هیچ فرماندار و یا شخص دیگری از هیات‌های اجرایی حق دخالت و اظهار نظر در انتخابات را ندارد، گفت: تمام تلاش خود را کردیم که هیات اجرایی قابلی در استان تشکیل شود اما برای من جای ابهام است که کسی که در استان مسئولیت دارد در معرفی به عنوان هیات اجرایی صلاحیت آن تایید نشود. قانونگذار تشکیل هیات اجرایی را مشخص کرده است و کسی حق دخالت در تشکیل هیات‌های اجرایی را ندارد.
عبدالحسن مقتدایی در گردهمایی مشترک اعضای هیات اجرایی و نظارت انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی خوزستان که امروز (شنبه، پنجم دی‌ماه) برگزار شد، با بیان این‌که مشروعیت تمام مسئولیت در نظام به مردم باز می‌گردد، اظهارکرد: اگر مردم آزاد باشند و تحت هیچ فشاری قرار نگیرند و همه به وظیفه خود عمل کنند، مردم عاقلانه عمل می‌کنند و در انتخابات موفق خواهیم بود. هیچ شخص و منصب و هیچ مجموعه‌ای مشروعیت ندارد مگر با آرای مردم، و هر قانونی که وضع می‌شود در راستای منافع مردم است. دخالت در قانون توهین به بلوغ مردم است و کسی حق دخالت در تصمیم‌گیری مردم را ندارد.
 وی افزود: در غیر این‌صورت این مردم هستند که در پایان قضاوت می‌کنند. اگر باور و اعتمادی در مردم نباشد ما موفق نخواهیم بود. زمانی موفق هستیم که در اعلام نتایج انتخابات خود فرد شکست خورده به فرد منتخب تبریک بگوید.
 مقتدایی ادامه داد: این‌که مردم نحوه تشکیل هیات نظارت را ندانند شیوه موفقی نیست و باید برای تشکیل هیات نظارت نیز شفافیت وجود داشته باشد. اگر تشکیل هیات نظارت با استنباط باشد، این خلاف دموکراسی است؛ نظارت استصوابی به معنای آن نیست که هر کسی به رای خود تصمیم بگیرد بلکه تصمیم‌گیری بر اساس قانون اساسی است. کلی گویی جای ابهام می‌گذارد و دور از شأن نظامی که هر چه دارد از ملت دارد، است.
 استاندار خوزستان گفت: باید دلیل رد شدن افراد معرفی شده مشخص باشد. حضور مردم و پشتوانه مردم، ما را برای احقاق حقوق خود در مجامع بین‌المللی کمک می‌کند و شرایطی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم کرد. حضور حداکثری با اعتمادسازی مردم امکان‌پذیر است.
 وی اظهار کرد: باید هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت بپذیرند که با نسل جدید مواجه هستند و نمی‌توان کاندیدایی را به آن‌ها تحمیل کرد. هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت باید مراقب باشند که به جای کسی تصمیم نگیرند و هیات‌های اجرایی نباید تمایلات شخصی خود را دخالت دهند. در تاریخ صد ساله کشور هر وقت مجلس خوبی داشتیم کشور سامان گرفت و پس از انقلاب نیز هر زمانی مجلس و دولت باهم هماهنگ بودند، کشور موفق بوده است. این به معنای این نیست که مجلس دنبال رویه دولت باشد.
 مقتدایی ادامه داد: باید مجلسی تشکیل شود که تفکر آن ملی باشد و در توزیع بودجه به تمام کشور نگاه یکسانی داشته باشد، نه آن که نمایندگانی در آن باشند که تنها به دنبال منافع خود باشند و اگر چنین نمایندگانی باشند حتی به شهرستان خود فکر نمی‌کنند.
وی با بیان این‌که باید به افراد لایق و شایسته فرصت داد، گفت: این فرصت را باید حتی به کسانی که خط سیاسی آن‌ها را قبول نداشته باشیم هم بدهیم. باید عدالت در هیات‌های اجرایی حاکم باشد و غیر از این خیانت به خون شهدا است. باید مردم را باور و اعتماد آن‌ها را حفظ کرد و فضای مطلوب و جدیدی ایجاد کرد.
 مقتدایی تصریح کرد: امیدوارم انتخاباتی با شکوه و با رعایت عدالت و احترام به حقوق مردم برگزار و مجلسی در شان مردم تشکیل شود.