ایران، شگفت‌انگیزترین کشور در المپیک لندن

خورنا: به نقل از اسکوپ، دکتر میشل نیلور، از دانشگاه اقتصاد و بودجه نیوزیلند جدولی از مدال‌های المپیک تهیه کرده و بر اساس ۴ فاکتور اصلی الگوی ریاضی پیشرفت کشورها در المپیک و فراتر از حد انتظار ظاهر شدن آنها را بررسی کرده است.

فاکتورهایی همچون جمعیت، درآمد سرانه مردم و حمایت مالی از ورزشکاران در این محاسبات نقش داشته‌اند.

بر این اساس ایران با کسب ۱۲ مدال ۳۰۰ درصد فراتر از حد انتظار ظاهر شد و نیوزیلند با کسب ۱۳ مدال و ۵/۱۶۲ درصد پیشرفت در مکان دوم قرار گرفت. این به این معنا است که کشورهایی مانند جامائیکا، بریتانیا، چین و آمریکا در این رده‌بندی در مکان‌های پایین‌تر قرار دارند.

دکتر نیلور اعلام کرد که از متوسط پیش‌بینی‌ها که توسط الگوهای بسیار دقیقی محاسبه شده‌اند،‌ برای پیش‌بینی مدال‌های هر کشور و ترسیم این جدول استفاده کرده است.

وی توضیح داد: الگوهای اندرو برنارد از مدرسه تجارت دارتموث تاک و دنیل جانسون از کالج کلرادو نشان داده‌اند که از ۹۵ درصد دقت برخوردار هستند. الگوی برنارد از وزن‌گذاری برابر برای جمعیت و تولید ناخالص ملی استفاده می‌کند و سپس نتایج قبلی کشور مورد نظر در المپیک‌های قبلی را نیز به آن اضافه می‌کند.

به گزارش فارس،الگوی جانسون به صورتی نسبی این فاکتورها را وزن‌گذاری می‌کند و همچنین از فاکتورهایی مثل کشورهای همسایه و فاکتورهای مختص آن کشور نیز استفاده می‌کند. عواملی چون آب و هوا و… نیز در این الگو دخیل هستند.

با توجه به آنچه توضیح داده شد، در پیش‌بینی‌های مختلف از تعداد مدال‌های کشورها در المپیک، برنارد هیچ پیش بینی مدالی برای ایران نکرده، جانسون ۵ مدال، گلدمن ۳ مدال و نیلور نیز مدالی را برای ایران پیش‌بینی نکردند تا متوسط پیش‌بینی مدال برای ایران برابر با ۴ باشد. با کسب ۱۲ مدال توسط کاروان ایران در المپیک ایران ۳۰۰ درصد بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و رتبه اول این رده‌بندی را به خود اختصاص داد. نیوزیلند با ۵/۱۶۲ درصد و جامائیکا با ۲/۱۴۱ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *