بازسازی مناطق زلزله‌زده از فردا / آمار نهایی قربانیان حادثه

خورنا: رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: براساس دستور وزیر کشور از فردا بازسازی مناطق حادثه‌دیده در شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس استان آذربایجان شرقی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، حسن قدمی در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره آخرین اقداماتی که پس از زلزله آذربایجان شرقی انجام شده است، اظهار داشت: روز شنبه زلزله‌ای به شدت ۶.۲ ریشتر در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان آذربایجان شرقی اتفاق افتاد که با توجه به عمق زلزله بلافاصله آماده‌باش کامل به مدیریت بحران استان و جمعیت هلال‌احمر داده شد.

وی با اشاره به بافت روستایی مناطق زلزله‌زده،درباره تلفات این حادثه گفت:براساس آخرین بررسی‌ها در زلزله اخیر ۲۲۷ نفر فوت کردند و هزار و ۳۸۰ نفر نیز مصدوم شدند که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر بستری هستند و مابقی نیز پس از مداوا مرخص شده‌اند.

قدمی با اشاره به اینکه یک بیمارستان صحرایی در ورزقان دایر شده است، بیان داشت: چون تعداد مجروحین کم بود نیاز به احداث دیگر تجهیزات درمانی در این مناطق نداشتیم.

وی افزود: اعزام نیروهای امدادی روند عادی و طبیعی را داشته است که سریعاً به منطقه حادثه دیده اعزام شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه ۲۴ ساعت نخست حادثه زمان طلایی برای نجات است، گفت: برای تسریع در امدادرسانی اقداماتی صورت گرفته و ۵ ساعت اول حادثه زمان طلایی محسوب می‌شود در بعضی از حوادث بعد از گذشت چند روز نیز افرادی زنده می‌مانند.

قدمی با بیان اینکه حضور نیروهای امدادی براساس وسعت حادثه است، گفت: مردم بهترین امدادگران هستند و آنها باید آموزش‌های لازم را فرابگیرند و به عنوان نخستین افرادی که در حادثه حضور پیدا می‌کنند می‌توانند جان افراد زیادی را نجات دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یادآور شد: هلال احمر ۶۷ دستگاه آمبولانس و اورژانس، ۲۲۰ دستگاه در مناطق حادثه‌ دیده مستقر کرده است و ۹۱ تیم اورژانسی در مناطق حادثه دیده حضور دارند.

قدمی با بیان اینکه استانهای همجوار برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: ولی با این وجود نیازی به این کمک‌ها نیست.

وی افزود: ۱۱۵ روستا در این حادثه خسارت ۱۰۰درصدی دیده‌اند که بافت فرسوده و نامقاوم بودن منازل روستایی علت اصلی این خسارت‌ها بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با بیان اینکه علت اصلی تلفات، نامقاوم بودن ساختمان‌ها بوده است، گفت: دولت یک سری تسهیلات به صورت بلاعوض برای بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تخصیص داده است.

قدمی با بیان اینکه شهرستان اهر یک منطقه زلزله‌خیز نبوده است، گفت: در حدود ۵۰ سال گذشته تاکنون تنها سه زلزله ۳ ریشتری در این منطقه داشته‌ایم.

وی افزود: در این حادثه مشکلات دارویی داشته‌ایم که بلافاصله با دستور وزیر کشور داروهای مورد نیاز تأمین شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: در بحث خون مورد نیاز بیماران تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

وی با تأکید براینکه خانه‌های روستایی باید مقاوم و نوسازی شوند گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانه روستایی مقاوم سازی شده‌‌‌است.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: براساس دستور وزیر کشور از فردا بازسازی مناطق حادثه‌دیده آغاز می‌شود.