«طرح جنگلانه» در شهرستانهای خوزستان اجرا میشود

خورنا -«خانه بوم گردان پارس» به مناسبت دهه تنوع زیستی اقدام به طرح ریزی و ایده پردازی «طرح جنگلانه» نمود که حمایت و همراهی سازمان محیط زیست کشور ، سازمان منابع طبیعی ، آبخیزداری و جنگلداری کشور را نیز به همراه داشت .

جنگلانه طرحی است مشارکتی با تکیه بر توان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد (سمن ها) که با هدف تازه داشتن عرصه های جنگلی و مرتعی کشور ، شناخت و حمایت از گونه های گیاهی در معرض خطر بومی و همچنین آشنایی با روش کاشت آنها و حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری طبیعت محور (اکوتوریسم) طرح ریزی شده است .

این طرح سال گذشته برای نخستین بار در ۵ دی ماه ۹۳ ، در ۱۴ استان کشور برگزار گردید و ماحصل آن کاشت نهال و بذرهای بومی در بیش از ۱۶۱ هکتار از رویشگاه های آسیب دیده توسط ۲۱۰۰ نفر از هم میهنانمان بوده است.

خوزستان با وسعتی بالغ بر ۱ میلیون هکتار عرصه جنگلی جز پنج استان اول کشور است اما در تخریب جنگل ها نیز در میان سه استان آسیب دیده قرار دارد ، به همین خاطر سمن های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان بر آن شدند تا با پیوستن به این طرح ارزشمند گامی در جهت احیا و صیانت از جنگل های این خطه از کشورمان بردارند که با حمایت و همراهی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ، اداره کل منابع طبیعی ، آبخیزداری و جنگلداری استان خوزستان ، هلال احمر استان خوزستان و سازمان آب و برق استان خوزستان و شهرداری شهرستان اهواز همراه بوده است.

این طرح همزمان با دیگر استان های کشور در ۲۷ آذر ماه در شهرستان های ایذه ، دهدز ، رامهرمز ، شوش ، شوشتر ، مسجدسلیمان و اهواز اجرا می گردد ؛ در همین راستا برنامه کاشت بیش از ۷۰۰ نهال به همت ۶ سازمان مردم نهاد و به یاری مردم سبز اندیش اهواز و حمیدیه در پارک جنگلی گمبوعه برگزار خواهد گردید.