هشتم آذر ۱۳۹۰، یکی از روزهای خاکستری در تاریخ رفتارهای دانشجویی/ از رهبری و مردم عذرخواهی کنید

خورنا: سه‌شنبه، هشتم آذر ۱۳۹۰، یکی از روزهای خاکستری در تاریخ رفتارهای دانشجویی بود؛ برخی بدون توجه به قانون و مصالح کشور و تحت تأثیر احساسات و تحریکات بیرونی، کاری اشتباه کردند.

به گزارش «تابناک»، واقعه حمله به سفارت انگلیس تا همین اواخر نیز مورد تأیید عده‌ای بود که چنین کاری را در مقابل عمق خباثت‌ها و رذالت‌های دولت انگلیس توجیه شدنی می‌دانستند؛ اما اکنون با بیانات مقام معظم رهبری درباره نادرست دانستن این حرکت، باید حجت بر این دوستان تمام شده باشد و بتوانند با شجاعت از رهبری و مردم عذرخواهی کنند.

بنا بر این گزارش، مقام معظم رهبری در دیدار دوشنبه خود با جمعی از دانشجویان، مواردی را مطرح کردند و از جمله با اشاره به ورود چند ماه پیش دانشجویان به سفارت انگلیس اظهار داشتند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتنشان درست نبود… .
ایشان برای نمونه و نیز روشن شدن مرز آرمان‌گرایی و احساسات با اشاره به مخالفت بنیانی نظام با مجموعه‌های استبدادی منطقه خاطرنشان کردند: با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود.

درخواست عذرخواهی دانشجویان از رهبری و مردم به این سبب است که پذیرش خطا از جانب خطاکار، می‌تواند در پیشگیری از تکرار چنین خطاهایی کارآمد باشد.

بخش مهم دیگر بیانات رهبری، پرهیز دادن همین دوستان از مخالفت با کار معمول و متعارف دیپلماتیک است. خوب است واکنش‌های خودتان در موضوعاتی چون دیدار وزیر خارجه با مقامات بحرینی یا عربستانی را مرور کنید. همه باید یاد بگیرند که کارکرد و وظیفه وزارت خارجه با وزارت دفاع متفاوت است. گاهی وزارت خارجه و کارمندانش مورد ظلم قرار می‌گیرد. در بیان این ظلم، همین بس که پانزده سال پیش در چنین روزهایی، ۹ دیپلمات و یک خبرنگار در کنسولگری ایران در مزارشریف به شهادت رسیدند و نام آن روز را «روز خبرنگار» نهادند؛ وزارت خارجه هم برای انجام وظایفش کم شهید نداده است دوستان!

از باب یادآوری برادرانه خدمتتان عرض می‌کنیم که:

نخست: مسأله سفارت انگلیس، نشان داد که برخی از روی ناآگاهی و یا برای مطامع جناحی و نیز نشان دادن انقلابی‌گری منافقانه از خود، تلاش دارند از احساسات دانشجویان سوءاستفاده کنند. لطفا به هوش باشید.

دوم: رقابت‌های سیاسی و وابستگی‌های قومی و قبیله‌ای، ریشه بعضی تاختن‌های به دستگاه سیاست خارجی است. اگر علیه سفر مقامات بحرینی به ایران بیانیه دادید و برخی با شادی آن را در رسانه‌های خود منتشر کردند، بدانید که بخشی از آن استقبال، ناشی از همین وابستگی‌های قومی و قبیله‌ای است.

سفر رئیس‌جمهوری به عربستان، قاعدتا در بالا‌ترین سطوح نظام بررسی و با آن موافقت می‌شود. بپذیرید که برخی از مخالفت‌ها با چنین سفری، ناشی از‌‌ همان رقابت‌های قومی‌ ـ قبیله‌ای است. شما چرا باید همراهی کنید؟

وجود نفوذی و غریبه در یک جمع، تنها به نفوذ فیزیکی محدود نمی‌شود. چه بسا یک فکر جناحی و یا فکر نادرست در راستای تخریب روابط کشور با کشور دیگر، شما را به انحراف بکشد؛ پس باز هم به هوش باشید.

آقایان مسئول در دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران و علوم پزشکی که در آذر ماه ۹۰ از آن کار خطا دفاع کردید، منتظریم خبر عذرخواهی شما را بشنویم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *