خوزستانی ها مراقب ادکلن کُشنده باشند

خورنا: طی روزهای گذشته مطالب و پیامک هایی در خوزستان منتشر شد مبنی‌ بر ورود نوعی ادکلن حاوی گاز کشنده که از مرز عراق وارد ایران شده و فرد با استشمام آن پس از چند روز از پا در خواهد آمد.

طی روزهای گذشته مطالبی مبنی‌بر توزیع نوعی ادکلن حاوی گاز کشنده میان زائران عتبات عالیات مطرح شد که رئیس سازمان حج و زیارت این موضوع را تکذیب کرد، ولی از زائران ایرانی خواست تا به توصیه‌ها و تذکرهای کارگزاران زیارتی و مدیران کاروان‌ها توجه کنند.

در همین خصوص معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ادکلن موسوم به “lovely” از مبادی رسمی وارد کشور نشده و تاکنون نیز نمونه‌ای از آن برای سنجش و آزمایش در اختیار این معاونت قرار نگرفته است.

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده اظهار کرد: معاونت غذا و دارو در آزمایش اقلام وارداتی تنها مواردی را مورد سنجش قرار می‌دهد که به صورت رسمی و از مرزهای قانونی وارد کشور شده باشند.

وی افزود: ادکلن موسوم به “lovely” به صورت غیررسمی وارد کشور شده و با توجه به اهمیت موضوع، اکنون باید سازمان پزشکی قانونی وارد عمل شود با تشکیل پرونده، این موضوع بررسی شود. معاونت غذا و داروی دانشگاه جندی‌شاپور نیز تا جایی که امکان داشته باشد در این زمینه با پزشکی قانونی همکاری می‌کند تا با هماهنگی بین‌بخشی، موضوع روشن شود.

عبدالامیر ناطقی، مدیرکل امور انتظامی و مرزی استانداری خوزستان نیز درباره مطالب مطرح شده مبنی‌بر کشنده بودن این ادکلن، گفت: صحت این موضوع هنوز مشخص نشده و تنها مطالبی به صورت غیررسمی و غیرموثق مطرح شده است.

وی افزود: در مرزهای استان خوزستان از ورود اقلام ممنوعه و غیرمجاز جلوگیری می‌شود، ولی درباره ورود ادکلن موسوم به “lovely” هنوز گزارشی ارائه نشده است. تدابیر امنیتی لازم در خصوص کنترل اقلام وارده به کشور در مرزهای استان اتخاذ شده و اگر موردی مشاهده شود، برخورد لازم انجام می‌شود.

همچنین چندماه پیش اطلاعیه‌ای از سوی برخی اداره‌های حج و زیارت استان‌ها در اختیار کارگزاران زیارتی قرار گرفت که در آن آمده بود: “گزارش‌های واصله حاکی است تشکیلات القاعده در استان “المثنی” عراق نوعی ادکلن موسوم به «lovely» را که حاوی گاز کشنده است، توزیع کرده است که فرد با استشمام آن بعد از چهار روز کشته می‌شود و به این عبارت معروف است (بس شمه) یعنی فقط استشمام کن. به قرار مسموع (شنیده) تاکنون ۱۸ نفر خارجی از این طریق کشته و ۳۵ نفر نیز در بیمارستان‌های عراق بستری شده‌اند. این ادکلن در بازار و در مناطق پر ازدحام بغداد و دیگر شهرهای عراق به‌وفور موجود است و به‌فروش می‌رسد. با توجه به این‌که احتمال خرید این ادکلن توسط زائران عتبات عالیات وجود دارد، در جلسات توجیهی قبل از سفر موضوع را به‌نحو مقتضی به زائران اطلاع‌رسانی کنند.”

این اطلاعیه از سوی حراست سازمان حج و زیارت در اختیار اداره‌های حج استان‌ها قرار گرفته بود تا از این طریق، کارگزاران زیارتی و همچنین زائران ایرانی را آگاه کنند.

همچنین در روزهای پایانی هفته گذشته پیامکی در برخی شهرهای استان خوزستان منتشر شد مبنی‌بر اینکه این ادکلن به استان وارد شده و از شهروندان خواسته بود که نسبت به استفاده از آن هشیار باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *