وضعیت غیربهداشتی انبارهای مواد غذایی در بندر امام/جان میلیون‌ها ایرانی در خطر است/مسئولان به فریاد ملت برسند

خورنا – وضعیت غیر بهداشتی انبارهای مواد غذایی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام جان میلیون‌ها هم‌وطن را به خطر انداخته است.

به گزارش خورنا به نقل از پایانیوز، وجود انبارهای مواد غذایی با وضعیت نامناسب و غیر بهداشتی در بندر امام خمینی (ره) مسئله‌ای است که جان میلیون‌ها ایرانی را به خطر انداخته و این موضوع در جلسه اخیر شورای سلامت شهرستان بندر ماهشهر نیز مطرح و سرپرست شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با صحه گذاشتن بر این مسئله خواستار رسیدگی فوری به وضعیت موجود شد.

علیرضا قدری در جلسه شورای سلامت شهرستان بندر ماهشهر اظهار کرد: چندی معاونت غذا و داروی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با حضور در شهرستان بندر ماهشهر از بندر بازدید و وضعیت انبارهای مواد غذایی وی را منقلب کرد.

وی افزود: پیش از این نشست‌هایی در این ارتباط برگزار شده بود و قرار بود اداره کل بنادر و دریانوردی تا ۱۵ مهرماه جاری برنامه زمان‌بندی شده بهسازی انبارها را به ما اعلام کرده که متأسفانه تاکنون این برنامه به دست ما نرسیده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر اضافه کرد: انبارهای T28 به بعد نیز که در مجاورت مواد شیمیایی و کک قرار دارد را از رده صدور مجوز تخلیه مواد غذایی خارج کردیم چرا که از وضعیت بسیار بدی برخوردار هستند و جدای از مشکلاتی که سایر انبارها از جمله ریزش مواد سرطان‌زا و … دارند، این انبارها به دلیل مجاورت با مواد شیمیایی و کک وضعیت به مراتب بدتری دارند.

قدری کمبود بودجه را توجیه مناسبی برای قصور و اهمال در این رابطه ندانست و گفت: کمبود بودجه دلیل مناسبی به شمار نمی‌رود چرا که آب روستایی که شاید کم بودجه‌ترین دستگاه‌ها باشد مصوبات شورای سلامت را اجرایی و مشکلات موجود را تاحدود زیادی رفع کرد.

مسئول HSE اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز در جلسه شورای سلامت شهرستان بندر ماهشهر اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی سال‌های گذشته برای تعمیر و نگهداری انبارهای بندر امام ۳۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌داد اما در دو سال اخیر کل بودجه اختصاص داده شده به تعمیرات و نگهداری سازمان ۳۵ میلیارد تومان بوده است.

هجری ادامه داد: با این وجود و براساس مصوبه شورای سلامت، برآورد ریالی و برنامه زمان‌بندی شده را تهیه و به سازمان ارسال کرده‌ایم اما به دلیل اینکه برنامه بودجه اعلام نشده سازمان پاسخی نداده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد هزینه‌ای که صورت گرفته برای تعمیرات تنها سقف ۲۱ انبار که برای آن فورس و ضرورت قائل شده‌ایم ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است که سازمان هنوز تاییده‌ای در این خصوص نداده است.

مسئول HSE اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان متذکر شد: باید در این رابطه از قدرت رایزنی و بالاسری فرمانداری استفاده و این قضیه پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیز در این جلسه در واکنش به سخنان مسئول HSE اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار کرد: ۳۸ میلیارد تومان در مقابل وجوهی که از صاحبان کالا گرفته می‌شود بسیار مبلغ ناچیزی است.

حمیدرضا رشیدی خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که می‌تواند در شورای تأمین نیز مطرح شود.

در هر صورت با توجه به اینکه بندر امام خمینی(ره) یکی از دروازه‌های اصلی واردات کالاهای اساسی به کشور به شمار می‌رود و بخش عمده‌ای از محصولات غذایی نظیر روغن، برنج، شکر، دانه‌های روغنی و … مورد نیاز و مورد استفاده مردم از این بندر به کشور وارد می‌شود و وضعیت غیر بهداشتی انبارهای ذخیره و نگهداری این محصولات می‌تواند جان میلیون‌ها هم‌وطن را به خطر بیاندازد، انتظار می‌رود مسئولان هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کنند.