بانکداری اسلامی به روایت تصویر!

خورنا – ارسالی یک کاربر: وام مسکن ۱۲ میلیون تومانی، فقط ۲ میلیون تومان! این از آن دست تبلیغاتی است که سال ۹۰ به وفور در مطبوعات و نیازمندی‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی دیده می‌شد. بعدها وام ۲۰ میلیون تومان جایگزین شد و حالا هم وام ۸۰ میلیون تومانی در بورس اخبار قرار دارد اما من با همان وام ۱۲ میلیونی کار دارم.

امروز چهار سال از آن روز می‌گذرد؛ روزی که وام ۱۲ میلیون تومانی را به قیمت ۲ میلیون تومان خریدیم. یعنی رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان از این وام به حساب واریز شد. تا اینجا مشکلی نیست؛ هر چند خرید و فروش وام در مملکتی که ادعای بانکداری اسلامی دارد، بامزه‌ترین عبارت ممکن است!

بانکداری-اسلامی

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید، اقساط این وام ۱۲ میلیون تومانی که فقط ۱۰ میلیون تومان آن به وام گیرنده می‌رسد، ۱۸۰ قسط ۱۵۲ هزار تومانی است؛ یعنی رقمی معادل ۲۸ میلیون تومان به خاطر این ۱۰ میلیون باید بازپرداخت شود. به زبان ساده، باید سه برابر رقم دریافتی را در بانکداری بدون ربا و کاملاً اسلامی، به بانک مسکن پس بدهید.

حالا اینکه چیزی نیست! نکته اصلی اینجاست که حالا بعد از ۴ سال، وقتی بیش از ۴۰ قسط ۱۵۰ هزار تومانی معادل ۶ میلیون تومان، یعنی نصف مبلغ وام را پرداخت کرده‌اید، برگه صورتحساب تسهیلات، بدهی ۲۰ میلیون تومانی را به شما نشان می‌دهد! یعنی کاری که وقیح‌ترین نزول‌خوار و رباخوار نمی‌کند را، بانک مسکن و مجموعه بانکداری کشور با شعار بانکداری اسلامی با افتخار و علنی انجام می‌دهند.

یعنی هر چه پرداخت می‌کنید، صرفاً سود یا همان نزول پول است و اگر بخواهید این وام کذایی را تسویه کنید، باید ۲۰ میلیون تومان و یا در بهترین حالت (با بخشش سود سال‌های آتی)، همان ۱۲ میلیون تومان را پرداخت کنید.

داشتم با خودم حساب می‌کردم اگر از کسی که پول بهره‌ای و نزول به مردم می دهد، ۱۰ میلیون تومان می‌گرفتیم و هر ماه حدود ۵۰۰ هزار تومان هم به او پرداخت می کردم، الان علاوه بر پرداخت کامل سود / نزول / بهره آن پول، کل بدهی هم پرداخت شده بود.اما خدا را شکر که نه تنها به نزول‌خواری و رباخواری کمک نکردم، با پرداخت میلیون‌ها تومان پول، تحت لوای بانکداری اسلامی به بانک مسکن، به توسعه کشور و ظهور پدیده هایی همچون بابک زنجانی کمک کردم.

مسئولان گرامی! رئیس کل بانک مرکزی و سایر عزیزان خدمتگزار؛ ممنون که هستید و ما را در مشکلات یاری می کنید؛ ما مردم لطف شما را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم!