به بهانه شش مهرماه ...

جسر نادری؛ حماسه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس

خورنا – به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، پل فلزی نادری که به جسر نادری، پل کرخه، پای پل و پل سرخه نادری نیز معروف است در کیلومتر ۲۰ جاده اندیمشک دهلران و در شمال آبادی سرخه نادری و بر روی رودخانه کرخه در اندیمشک، واقع است.

این منطقه، پل ارتباطی استان‌های خوزستان – ایلام و شهرهای اندیمشک به دهلران محسوب می‌شود و جبهه‌های موسیان، عین خوش و دشت عباس را به یکدیگر متصل می‌کند.

تصرف پل و عبور از آن، برای دشمن نقطه عطفی در جنگ به شمار می‌رفت چرا که سبب قطع ارتباط خوزستان با استان‌های شمالی کشور و سقوط شهرهای اندیمشک و دزفول و محاصره جبهه‌های جنوب و میانی و شمالی خوزستان و مرکز استان می‌شد و همین امر اندیمشک را به کانون توجهات دشمن در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس، تبدیل کرده بود.

karkhe (6)_images_img_6_thumb_medium600_400

کرخه کانون توجهات دشمن در دوران دفاع مقدس

پل کرخه در سال‌های ابتدایی انقلاب با ۳۰ تن وزن، امکان عبور تانک عراقی را نداشت و ارتش عراق برای عبور دادن تانک‌های خود، مجبور به احداث پلی جدید بر روی کرخه و یا احداث گودال به دلیل خروشان بودن رود کرخه در آن زمان و دفاع غیرتمندانه رزمندگان ایرانی در آن دوران، بود.

در آن برهه از جنگ، مناطق عین خوش و دشت عباس در خوزستان در تصرف نیروهای عراقی بود و آنان امیدوار به عبور نیروهای خود از غرب پل کرخه، و جدایی خوزستان از ایران بودند، اتفاقی که با حماسه پل نادری تا ابد برای بعثی‌ها در حد یک رویا، باقی ماند.
هم اکنون نیز با وجود احداث سد کرخه و پلی شکیل در جوار این رودخانه، باز هم حال و هوای جنگ از این منطقه رخت برنبسته است.

User comments

User comments

جسر نادری حکایت ایثار و افتخار است

در صورت موفقیت لشکر ۱۰ زرهی دشمن به عبور از جسر نادری و ورود ۳۰۰ تانک این ارتش به اندیمشک در مهر ماه سال ۱۳۵۹، قطع ارتباط جاده اهواز به این شهرستان با تصرف جسر نادری برای دشمن میسر و شرایط برای تشدید فشار بر جبهه‌های جنوب، میانی و شمال خوزستان مرکز استان را توسط دشمن، فراهم می‌شد.

همزمان با شدت تحرک دشمن در مرزهای ایران با انقلاب اسلامی و انقلابی نوپای خود در مهرماه ۱۳۵۹، بیش از ۱۵۰ رزمنده از شهرهای مختلف خوزستان در نبردی نا‌برابر، علی رغم اشراف دشمن به تپه چشمه واقع در این منطقه، در هفت روز متوالی با دستان خالی اما پر اراده خود به متجاوزان تاخته و با اقتداری حماسی دشمن را تا یک کیلومتری این پل، علی رغم پیش روی تجهیزات نظامی دشمن به خاک اندیمشک، به عقب راندند.
این عملیات در صورت موفقیت سرنوشت جنگ را متفاوت می‌کرد.

پس از عملیات پیروزمند فتح‌المبین پاسگاه شهید قدوسی با حضور مشترک سپاه و ارتش بر روی این پل استقرار یافت و این پل به مکانی برای هدایت نیروهای عمل‌کننده در عملیات‌های فتح‌المبین، محرم و والفجر مقدماتی تبدیل شد.

۶qcddighorpqulaak

اندیمشک دورازه مستحکم حفاظت از ارزش‌های انقلابی

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس اندیمشک، گفت: اندیمشک در دوران دفاع مقدس ثابت کرد دورازه مستحکم حفاظت از ارزش‌های انقلابی و اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف انقلابی و اجتماعی است.

سردار تنگسیری بیان کرد: مردم اندیمشک دین خود را به انقلاب در دوران دقاع مقدس ادا کرده‌اند و این امر اثبات کننده پشتیبانی مردم این سرزمین از ارزش‌های اسلامی و ولایت امام خامنه‌ای در پهنای مقاومت اسلامی است.

جسر نادری یک نماد برای حماسه مردمی است

حجت الاسلام‌والمسلمین نعمت‌الله خدامی در آیین رژه نیروهای مسلح اندیمشک، اظهار داشت: ارزش‌های دفاع مقدس، رشادت‌ها و دلاورمردی رزمندگان اسلام افتخاری بزرگ بوده که برای همیشه باید برای نسل آینده حفظ شود.

امام جمعه اندیمشک عنوان کرد: اندیمشک یک نماد برای حماسه مردمی است که در جسر نادری با کمک ارتش و دیگر نیروهای مسلح درمسیر حفظ انقلاب، مقاومت کردند و از سقوط این منطقه، جلو گیری شد.

وی گفت: ایران اسلامی، مرهون نام و یاد شهداست و اجازه عرض اندام به دشمنان خود در مسیر کاهش عزت و افتخار کشور را هرگز نخواهد داد.

نقش مردم اندیمشک در حماسه جسر نادری تبیین شد

احسان کریم‌پور در نشست برنامه‌های دفاع مقدس در محل فرمانداری اندیمشک، اظهار داشت: با هدف تجلیل از نقش مردم اندیمشک در دوران دفاع مقدس ویژه برنامه تقدیر از نقش مردم اندیمشک در حماسه جسر نادری برگزار شد.

وی گفت: این ویژه برنامه با حضور مسئولان ارشد لشکری و کشوری در محل این یادمان دفاع مقدس برگزار شد. ‌

جانشین فرمانده سپاه اندیمشک عنوان کرد: در این مراسم معاون ارتش جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.