ادامه درگیری‌ها در حلب/ اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب

خورنا: با بالا گرفتن درگیری‌ها در حلب و برخی مناطق دیگر در سوریه دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که وضعیت در حلب تا حد “جنایت جنگی” پیش رفته است و عاملان آن باید مورد پیگیرد قانونی قرار گیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،‌ نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی تصریح کرد که وضعیت در شهر حلب سوریه بسیار بغرنج است و اوضاع در این شهر تا حد جنایت جنگی پیش رفته است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در حلب از سوی جامعه جهانی و شورای امنیت محکوم شده است، تاکید کرد که عاملان جنایت در شهر حلب حتما مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

العربی همچنین حمایت اتحادیه عرب از درخواست مخالفان سوریه برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره درگیری‌های حلب را اعلام کرد اما تصریح کرد که مهم برگزاری نشست نیست بلکه آنچه که از نشست شورای امنیت حاصل می‌شود، اهمیت دارد.

وی در ادامه اعلام کرد که اتحادیه عرب درصدد است تا قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل در سوریه تصویب کند اما هنوز چگونگی این امر مشخص نیست.

وی درباره سفر مقامات اتحادیه عرب به مسکو و پکن برای مذاکره با مقامات این دو کشور نیز گفت: مذاکراتی با شیخ حمد بن جاسم، وزیر امور خارجه قطر و رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب درباره سوریه داشته‌ایم و قرار است دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس کمیته وزارتی به نمایندگی از اتحادیه عرب به این دو کشور سفر کند.

العربی ادامه داد: مذاکرات در این باره هنوز ادامه دارد و زمانی برای این سفر مشخص نشده است.

از سوی دیگر ژنرال بابکر گای، رئیس ناظران بین‌المللی مستقر در سوریه با سفر به شهر حمص با مسئولان این شهر دیدار کرد.

وی هم‌چنین در سخنانی که از تلویزیون سوریه پخش شد، گفت: ما هم اکنون در سوریه هستیم و ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا قطعنامه اخیر شورای امنیت و طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه را به طور کامل به اجرا درآوریم.

رئیس ناظران بین‌المللی سوریه اعلام کرد که دولت سوریه با ناظران بین‌المللی همکاری کامل دارد و به طرح عنان به طور کامل متعهد است.

وی با تاکید بر اینکه حل و فصل سیاسی تنها راه حل پایان وضعیت جاری در سوریه است، عنوان داشت: توافق میان ملت سوریه و رهبران این کشور راه پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است.

از سوی دیگر عبدالباسط سیدا، رئیس شورای مخالفان سوریه موسوم به شورای ملی سوریه اعلام کرد که این شورا به زودی مذاکراتش را برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه آغاز می‌کند.

وی در سخنانی عنوان داشت: بیشتر اعضای دولت انتقالی از مخالفان خواهند بود و برخی از مقامات کنونی نظام حاکم نیز در این دولت حضور خواهند داشت.

وی احتمال عضویت مناف طلاس، ژنرال جدا شده از دولت سوریه در این دولت را بعید ندانست اما اعلام کرد که وی رئیس دولت انتقالی نخواهد بود.

سیدا همچنین از جامعه جهانی خواست تا هرچه سریعتر برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه وارد عمل شوند و از شورای امنیت نیز خواست تا نشست فوق‌العاده‌ای را برای جلوگیری از ادامه درگیری‌ها در حلب، دمشق و حمص برگزار کند.

رئیس شورای ملی سوریه هم‌چنین از کشورهای هم‌پیمان این شورا خواست تا خارج از چارچوب شورای امنیت هرچه زودتر منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک سوریه اعلام کنند و مناطق امن برای حمایت از شهروندان سوری در این کشور به وجود آورند.

وی بار دیگر از کشورهای همپیمان شورای مخالفان سوریه خواست تا مخالفان را به اسلحه‌ و مهمات تجهیز کنند.

در همین حال ولید العلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز که برای مذاکره با مقامات ایران به تهران سفر کرد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان و قطر را متهم کرد که باعث ناکامی طرح کوفی عنان در سوریه شده‌اند.

وی گفت: دخالت این سه کشور در مسائل داخلی سوریه باعث شده که خشونت‌ها در سوریه افزایش یابد و مذاکره با مخالفان به شکست کشیده شود.

ولید المعلم با اشاره به درگیری‌های جاری در سوریه گفت: گروه‌های تروریست مدت‌ها برای درگیری در دمشق نقشه کشیدند و آن را جنگ بزرگ دمشق نامیدند اما کمتر از یک هفته در اجرای نقشه خود ناکام ماندند و مجبور شدند به حلب بروند.

از سوی دیگر پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز با محکوم کردن درگیری‌ها در سوریه پایان هرچه سریعتر خشونت‌ها در این کشور را خواستار شد.

وی در سخنانی حمایت از آوارگان سوری و رساندن کمک‌های بشردوستانه به آنها را خواستار شد.

در تحولات میدانی سوریه نیز درگیری‌ها در شهر حلب میان مخالفان و ارتش سوریه همچنان ادامه دارد و بنا به گفته مقامات دولتی ارتش توانسته برخی مناطق را از کنترل مخالفان درآورد.

این در حالی است که مخالفان نیز مدعی هستند که نزدیک به نیمی از شهر را در کنترل دارند و بر برخی نقاط استراتژیک حلب تسلط دارند.

درگیری‌ها در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه دارد و ارتش با مخالفان مسلح در مرز ترکیه، اردن و عراق درگیر شده و سعی دارد تا مخالفان را که بر بعضی از گذرگاه‌های مرزی تسلط یافته‌اند، بیرون براند.

پانتا: نظام سوریه با حمله به حلب قبر خود را می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی تحریک آمیز به دولت سوریه نسبت به پی آمدهای حمله به شهر حلب هشدار داد.

به گزارش الجزیره، لئون پانتا شب گذشته در اظهاراتی تحریک آمیز اعلام کرد: نظام سوریه با حمله به حلب قبر خود را با دستان خویش حفر می کند.
وی بدون اشاره به حملات گروه های تروریستی در شهر حلب مدعی شد: خشونت نیروهای دولتی سوریه در حلب به مثابه میخی است که بر نعش دولت بشار اسد فرود می آید و بیانگر این است که نظام سوریه مشروعیت خود را از دست داده است.

وزیر دفاع آمریکا که در راه سفر به تونس سخن می گفت به اقدامات جدید آمریکا علیه سوریه اشاره ای نکرد و از جامعه جهانی خواست که برای نابودی نظام بشار اسد با یکدیگر متحد باشند.

پانتا در عین حال به ضرورت کمک بیشتر به افراد مسلح و گروه های تروریستی که وی آنها را مخالف نامید تاکید کرد.

وی همچنین گفت که در جریان سفر منطقه ای خود به تونس و سپس رژیم صهیونیستی و اردن بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *