رییس ستاد دیه: حبس بد است حتی اگر کسی در خانه حبس باشد

خورنا: رییس ستاد دیه از شورای فرهنگ عمومی کشور رسیدگی به میزان تعیین مهریه‌‌های سنگین را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، اسدالله جولایی طی سخنانی به عنوان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: همه می‌دانیم در جوامع بشری دولت و مسوولان موظف هستند امکانات لازم برای رفاه مادی و معنوی ایجاد کنند. با این وجود برخی افراد گرفتار و مرتکب ناهنجاری می‌شوند که باید حکومت آن‌ها را از مردم دور کند و به طور طبیعی در زندان محبوس شوند تا جامعه از ناراحتی‌های آن‌ها در امان باشد.

وی ادامه داد: در این محبوس‌شدن‌ها تعدادی هستند که جرم عمد ندارند و زندان رفتن آن‌ها به دلیل عدم توان مالی است. به این صورت که تصادفی شده، فردی مصدوم و یا فوت شده و طبیعی است که آسیب‌رسان به زندان تحویل داده می‌شود و باید به آسیب دیده کمک شود. در این موضوع مهم از سال ۴۷ که قانون بیمه‌ اجباری شخص ثالث تصویب شد هم قانون ناقص بود و هم به طور ناقص اجرا می‌شد؛ بنابراین در حکومت اسلامی ملاحظه شد که تعدادی از افراد در زندان بدهکار دیه هستند که باید به آن‌ها کمک کرد.

رییس ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۴۷ تا ۲۰ شهریور ۱۳۸۷، ۴۰ سال به مردم از ناحیه شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی بی‌عنایتی صورت می‌گرفت؛ بدین معنی که تصادف به وقوع می‌پیوست، راننده به زندان منتقل شده خانواده محروم دست خالی برای اداره زندگی بود و خانواده مصدوم برای معالجه هیچ در اختیار نداشتند و سال‌ها راننده در زندان به سر می‌برد.

جولایی یادآور شد: شهید اسدالله لارجوردی رییس وقت سازمان زندان‌ها که به فرمایش مقام معظم رهبری مردی پولادین بودند به این موضوع توجه کردند؛ در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ فرمودند که تعدادی از زندانیان جای‌شان در زندان نیست در میان آن‌ها افراد نماز شب‌خوان وجود دارد. بلافاصله با عزیزان این موضوع را مطرح کرد و اولین جشن گلریزان در تالار اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و افراد خیر جمع شدند و اولین کمک خود را برای آزادی این تعداد شروع کردند.

وی افزود: در آن سال هنوز به صورت رسمی مبلغ دیه در حکومت اسلامی تعیین نشده بود. امروز همه ملت باید حواس‌شان باشد، مبلغ دیه در ماه‌های عادی ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ماه‌‌های حرام ۱۲۶ میلیون تومان است که اگر تصادفی منجربه آسیب‌های نخاعی یا مغزی یا قطع اعضای بدن شود شاید ۵ یا ۶ دیه باید پرداخت شود. در طی ۴۰ سال این مشکل وجود داشت. ستاد دیه نیز با ابتکار شهید لاجوردی تشکیل شد و پول به دست آسیب‌دیده، قربانیان حوادث و شکات می‌رسد. این افراد به حق خود می‌رسند و زندانی آزاد می‌شود.

جولایی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از سال ۱۳۶۹ تا به امروز بیش از ۶۰ هزار نفر از هم‌نوعان ما از زندان آزاد شدند و حقوق اولیای دم، طلبکاران و شکات از کمک‌های مردمی پرداخت شد.

وی با اشاره به آیه ۴۵ سوره عنکبوت،گفت: بر این اساس نمازگزار گرد گناه، معصیت و فحشاء نباید بگردد. امام بزرگوار در یکی از مطالب بیان کردند که عبور از چراغ سرخ حرام است. چرا نمازگزار باید بدون گواهینامه و بیمه‌نامه، و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، حرکت کند.که هم به خود آسیب برساند و هم به دیگران صدمه بزند. بنابراین اولین آموزه‌ ما از نمازهای جماعت این است که گرد تخلف نگردیم.

رییس ستاد دیه بیان کرد: نمازگزار و خانواده‌اش نباید مهریه‌هایی را تعهد کنند که منجر به شکایت، زندان و از هم‌پاشیدگی‌های خانواده‌ها و آسیب رساندن به خانواده‌ها شود. چرا ما گرفتار این‌گونه مسائل هستیم. مهریه‌های نجومی، بی‌پایه و بی‌حد و حصر آیا سلامت خانواده را تامین می‌کند؟ ما در زندان‌های سراسر کشور مواردی را می‌بینیم که اگر انسان خون گریه کند باز هم کم است؛ فکر نکنید که زندان جای خوبی است! زندان جای بسیار بدی است حبس بد است حتی اگر کسی در خانه حبس باشد.

وی تصریح کرد: آیا فکر کرده‌ایم وقتی سرپرست خانواده در زندان به سر می‌برد چه آسیب‌های به همسرش وارد می‌شود؟ واقعا باید خون گریه کرد. سرپرست خانوار به دلایل گوناگونی از جمله عدم رعایت قوانین راهنمایی، عدم تعهد مهریه‌های معقول،عدم پرداخت نفقه و عدم توجه به این‌که آیا من مال دارم که چک صادر می‌کنم؟ به زندان می‌رود. چرا زندان‌های ما باید این تعداد کثیر زندانی‌های محکوم مالی برای صدور چک‌های بلامحل داشته باشد.

وی به ارایه آماری از عملکرد ستاد دیه پرداخت و تصریح کرد: از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ تا به امروز که حدود ۵۰ سال می‌گذرد دنیای استکبار بر این مردم تاخت و شهید گرفت. در طول این۵۰ سال، ۲۳۰ هزار شهید داده‌ایم اما چرا باید در نظام مقدس اسلامی در طی این ۳۰ و اندی سال در تصادف رانندگی خودمان به جان خودمان بیفتیم. به جای تعارف در مقابل در رانندگی به یکدیگر تعارف کنیم، در طول این مدت ۸۰۰ هزار انسان فوت کرده‌اند، حدود ۸ الی ۹ میلیون نفر به بیمارستان منتقل شده و بیش از ۴۶۰هزار راننده به زندان منتقل شده‌اند.

جولایی تصریح کرد: ستاد دیه تلاش کرد در مجلس هفتم و در نهایت قانون بیمه اجباری شخص ثالث با حضور مسوولان ذیربط اصلاح شد و تا قبل از ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ که قانون اصلاح نشده بود هر روز بین ۵۷ تا ۵۹ راننده وارد زندان می‌شدند ولی پس از اصلاح قانون حداکثر یک یا دو راننده وارد زندان می‌شوند.

رییس ستاد دیه کشور گفت: یک شب حبس نیز در زندان زیاد است و یک کشته هم در نظام مقدس اسلامی در روز زیاد است. چه شده است که ما حدود ۳۰۰ هزار مصدوم و مجروح در سال داریم. در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بیش از ۲۰ هزار نفر زوج وارد زندان‌ها شدند. ما درخواست کردیم که مهریه را حذف کنید. کمیسیون حقوق و قضایی مجلس نیز بسیار تلاش کرد. درست است که ۱۱۰ سکه قانونی شد ولی این تعداد هم زیاد است به چه مجوزی ۱۲۴ هزار سکه، ۳ هزار سکه یا ۱ هزار سکه مهر می‌کنند.

وی یادآور شد: چرا این جمله ناروای مهریه را کی داده و کی گرفته بیان می‌کنیم و افراد را گرفتار می‌کنیم.

جولایی گفت: از شورای فرهنگ عمومی کشور که مرکب از ۲۵ عضو از دستگاه‌های ذیربط و حساس کشور است، درخواست می‌کنم که در خصوص این موضوع همت گمارد تا ما شاهد این فاجعه نباشیم. کشته‌های ما در سال متاسفانه بالاترین رقم را در دنیا دارد.

رییس ستاد دیه کشور در پایان اظهارات خود، گفت: در سال گذشته از ۱۲ هزار و ۷۸۳نفر که بدهکاری آن‌ها ۵۰۹ میلیارد تومان بود،‌ توانستیم بیش از ۵۲ درصد گذشت حاصل کنیم و مابقی را با کمک مردم و دستگاه‌ها آزاد کردیم. و امسال حداکثر حدود ۱۱ هزار نفر منتظر کمک داریم. ان‌شالله روزی بیاییم و اعلام کنیم که در زندان‌های جمهوری اسلامی زندانی در جرایم غیرعمد نداریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *