احتمال تعطیلی واحدهای بزرگ تولیدی در خوزستان

خورنا: دبیر خانه کارگر خوزستان درباره تعطیلی واحد‌های بزرگ تولیدی در این استان هشدار داد.

آقایار حسینی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان بیش از دو سال است بلاتکلیف‌اند، گفت: این در حالیست که لوله سازی خوزستان در گذشته از شرکت‌های نمونه بخش دولتی محسوب می‌شد و از زمان واگذاری به بخش خصوصی وضعیت نابسامانی یافت.

این فعال کارگری اضافه کرد: کارخانه لوله سازی در دو سال گذشته هیچ تولیدی نداشته و از پرداخت بیش از ۲۰ ماه حقوق کارگران خود ناتوان بوده است و این کارگران همچنان بلاتکلیف هستند.

حسینی در ادامه به کارخانه قند اهواز اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ کارگر کارخانه قند اهواز بیش از یکسال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این فعال کارگری همچنین درباره مشکلات کارگران زیر مجموعه شهرداری‌های استان خوزستان و کارگران قطار شهری اهواز اظهار داشت: حقوق این کارگران معمولا با تاخیر ۳ الی ۴ ماهه پرداخت می‌شود.

به گفته حسینی بسیاری از این واحد‌ها به دلیل بی‌توجهی مسئولان تعطیل شده‌اند و با وجود اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت در این خصوص انجام نشده است.

دبیر خانه کارگر خوزستان توجه خاص نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان را به مشکلات کارگران استان خواستار شد و افزود: شایسته نیست در خوزستانی که منابع عظیم نفت و گاز و منابع طبیعی دارد و هشت سال در مقابل دشمن دفاع کرده است، کارگران با این مشکلات مواجه باشند.

۷۰ کارگر کارخانه کامکار سیرجان بیکار شدند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمان اعلام کرد: ۷۰ کارگرقراردادی کارخانه پیچ مهره سازی کامکار سیرجان پس از خاتمه مدت قراردادشان بیکار شدند.

علی اکبر رواقی با اعلام این خبر گفت: کارخانه پیچ مهره سازی کامکار سیرجان به جهت کاهش سفارش دهندگان محصولاتش، ۷۰ کارگر قراردادی خود را بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان تمدید قرارداد نکرده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین سفارشات تولید پیچ مهره به این واحد از سوی کارخانه‌های بزرگ خودرو سازی صورت می‌گرفته است، اظهار کرد: به تبع کاهش یک سومی تولید محصولات کارخانه‌های بزرگ خودرو سازی، سفارشات کار این واحد قطعه‌ساز (تولید کننده پیچ و مهره) نیز به حداقل رسیده است.

این مقام کارگری افزود: این واحد تولیدی با ۲۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر قراردادی به جهت کاهش سفارشات پیچ مهره ناچار شده است تعداد ۷۰ کارگر قراردادی خود را با سوابق ۲ تا ۱۷ سال از تاریخ یکم تیر ماه سال جاری تمدید قرار داد نکند.

او با ابراز نگرانی از عدم امنیت شغلی کارگران قراردادی اظهار داشت: به جهت افزایش مشکلات این کارخانه سایر کارگران قراردادی نیز تهدید به عدم تمدید قرارداد و اخراج شده‌اند.

این مقام کارگری معتقد است فقدان امنیت شغلی و بیکاری کارگران تبعات غیر قابل جبرانی برای جامعه در پی خواهد داشت.

رواقی در خاتمه گفت: اخراج کارگران در ماه مبارک رمضان بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشت خانواده‌های آنان غیر قابل قبول و نگران کننده است.

احتمال تعطیلی واحدهای تولید آب‌معدنی در پر کارترین فصل سال
دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی در نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار رفع مشکل کمبود شدید مواد اولیه برای تولید بطری‌های PET شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی، پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی در این نامه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته است: کاهش مواد اولیه، قیمت هر کیلو مواد اولیه به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه در صنایع آشامیدنی را به ۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسانده و شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز ناتوان از عرضه مقادیر کافی در بورس بوده و شرکتهای تولیدی در صنایع آشامیدنی کشور بحران شدید تأمین مهم‌ترین ماده اولـیه خـود آن هم در پرکار‌ترین ایام شـغلی در سال را تجربه می‌کنند.

در بخش دیگری از نامه آمده است: بحران تأمین مواد اولیه علاوه بر سایر مشکلات از جمله محدودیت در تأمین منابع مالی، رشد حداقل ۳۰ درصـدی در هـزینه‌های تـولید طی سـه ماهه اول سال، افـزایش شدید نرخ مواد اولیه، بحران در واردات ماشین آلات و لوازم یدکی و افزایش شدید نرخ ارز منجر به خروج واحد‌ها از گردونه کار و تولید خواهد شد.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی در بخش پایانی نامه خود خطاب به غضنفری نوشته است: تولیدکنندگان در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت از شما و سایر مسئولان انـتظار حـمایت و پـشتیبانی از طریق رفع موانع موجود در تولید را داشته و این در حالی است که صنعتگران کشور با تحمل شرایط دشوار و تنگناهای موجود و تداوم فعالیت، سهم خود را درمقابله با فشارهای بین المللی ادا نموده‌اند و اکنون لازم است با حمایت به موقع خود در جهت رفع مشکلات و تأمین مواد اولیه کارخانجات صنایع آشامیدنی از تعطیلی قریب الوقوع آن‌ها و بیکاری جمع کثیری از شاغلین این صنعت در سطح کشور جلوگیری شود.

تعطیلی سه واحد بزرگ تولید لوازم خانگی در یک سال گذشته

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از تعطیلی سه واحد بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی کشور به واسطه مشکلات شدید اقتصادی خبر داد و نسبت به تعطیلی باقی واحدهای تولیدی که اکنون با یک دوم ظرفیت عملیاتی سال گذشته خود فعالیت می‌کنند، هشدار داد.

محمدرضا فریوری، با اشاره به اولویت‌بندی تخصیص ارز دولتی به کالاهای وارداتی، به ایلنا گفت: اخیرا جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص داشتیم که به ما قول دادند لوازم خانگی را به اولویت چهارم و پنجم منتقل کنند، اما ما همچنان بلاتکلیف هستیم و قول‌های داده شده تنها در حد وعده است.

او ادامه داد: در صورت عدم تامین ارز مرجع برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، فعالان این صنعت با یک ضعف مضاعف مواجه خواهند شد.

فریوری اضافه کرد: در صورتی که قرار باشد تمام تولیدکنندگان این صنعت برای تامین ارز خود به بازار ارز مراجعه کنند، آن وقت دیگر حتی ارز روی قیمت ۱۸۰۰ یا ۱۹۰۰ تومان باقی نخواهد ماند، چرا که با افزایش تقاضا، قیمت ارز هم در بازار آزاد به مراتب افزایش می‌یابد. به تبع این امر تولیدکنندگان وارد یک دور تسلسل افزایش بهای تمام شده تولید و قیمت فروش خواهند شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن تاکید بر نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی، اگر نقدینگی مورد نیاز فعالان از طریق سیستم بانکی برای آنها تامین نشود، شیب نزولی تولید لوازم خانگی در کشور افزایش می‌یابد. به واسطه اینکه هم‌اکنون تولیدکنندگان زیر ظرفیت تولیدی خود، فعالیت می‌کنند، به زیان‌دهی افتاده و به تبع آن مسیر اضمحلال این صنعت فراهم خواهد شد.

او در خصوص وضعیت حاشیه سود فعالان این صنعت، مطرح کرد: از سال گذشته، حاشیه سود فعالان این صنعت به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت که وضعیت کنونی اقتصاد کشور، موجب حذف کامل حاشیه سود شده و حتی می‌تواند منجر به زیان‌دهی آنها شود.

به گفته وی؛ در سال گذشته سه واحد بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی کشور به واسطه مشکلات شدید اقتصادی تعطیل شدند. کما اینکه باقی واحدهای تولیدی نیز هم‌اکنون با یک دوم ظرفیت عملیاتی سال گذشته خود فعالیت می‌کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *