سایه سنگین استیضاح بر سر ۴ وزیر

خورنا: سایه استیضاح بر سر وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، آموزش و پرورش و وزیر ورزش و جوانان سنگینی می‌کند.نمایندگان مجلس نهم پس از دو هفته تعطیلی روز گذشته طرح استیضاح ۴ وزیر دولت دهم را در دستور کار خود داشتند،که طرح استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت به خاطر گرانی‌های اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

روز گذشته در راهروهای مجلس زمزمه استیضاح چهار وزیر شنیده شد و نمایندگان که پس از ۲ هفته تعطیلی و سرکشی از حوزه های انتخابیه به مجلس آمده بودند، از مشکلات و معضلات موکلان خود ناراحت بوده و چهار وزیر را به استیضاح تهدید کردند.

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش که پیش از این همکار وی در مجلس بود را نشانه گرفته است.

این نماینده در نطق میان دستور دیروز خود با انتقاد شدید از عملکرد حاجی بابایی تاکید کرد که این وزارتخانه به جای حل مشکلات نیروهای آموزشیاری، حق التدریسی ها، آموزشکده‌ای‌ها، نیروهای شرکتی، مربیان پیش دبستانی و تربیت معلمی ها، ۲۰ هزار نیروی غیر قانونی را استخدام کرده که این امر خلاف قانون مدیریت خدمات کشور است و اگر وزیر آموزش و پرورش از این کار دست بر ندارد استیضاح خواهد شد.

حسن کامران نماینده اصفهان هم که استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان را که ۲۰ روزی است مطرح کرده، در جلسه دیروز مجلس هم پیگیر آن بود.

کامران که تاکید دارد استیضاح عباسی ۵۱ امضاء و ۲۰ محور دارد، دخالت‌در فدراسیون‌ها، انتصابات پی‌درپی و نابجا، عزل و نصب ها، به کارگیری نیروهای غیر ورزشی در وزارت ورزش و جوانان و دخالت در فدراسیون ها را از جمله محورهای این استیضاح می داند.

سیدفتح‌الله حسینی نماینده قصر‌شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب هم از استیضاح مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت ‌با ۲۰ امضاء خبر داد.

این نماینده، گرانی‌های اخیر و ناتوانی وزیر در کنترل بازار را از‌ محورهای این استیضاح ذکر کرد.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان هم صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی را تهدید به استیضاح کرد و گفت: طرح این استیضاح با ۲۴ امضا آماده شده است.

به گفته وی نابسامانی در عرصه کشاورزی وافزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دامی از دلایل این استیضاح است.

طبق آیین نامه داخلی مجلس برای استیضاح یک وزیر حداقل به امضای ۱۰ نماینده مجلس نیاز است.

پیش از این دو وزیر تهدید به استیضاح شده بودند

البته در روزهای گذشته استیضاح برخی از وزرا همچون مصطفی محمد نجار وزیر کشور و عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه در مجلس مطرح شده بود.

عزت‌الله یوسفیان ملا روز پنجشنبه اول تیر از استیضاح نجار با چهار محور و ۱۷ امضا خبر داد.

وی عدم نظارت بر عملکرد استانداری‌ها و ادارات تابعه را علت اصلی این استیضاح ذکر کرد.

همچنین برخی از نمایندگان به خاطر ابقای سعید مرتضوی رئیس صندوق تأمین اجتماعی در این جایگاه، از زمان مجلس هشتم به دنبال استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند.

به گزارش جام جم انلاین،این نمایندگان در روز چهار شنبه ۲۰ اردیبهشت در اطلاعیه ای خطاب به مردم ایران اعلام کردند: با توجه به پیگیری حکم غیر قانونی مرتضوی در دیوان عدالت اداری منتظر رسیدگی به این حکم خواهند بود و در صورت به سرانجام نرسیدن این پرونده استیضاح را در مجلس نهم به جریان خواهند انداخت.