در هفته اول لیگ برتر فوتبال چه گذشت؟

خورنا: رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور با برگزاری ۹ بازی و حضور ۱۸ تیم مدعی از پنجشنبه شب آغاز شده و تا بامداد روز شنبه به طول انجامید.

لابد این یک طالع مناسب است که در آستانه شروع فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال کشور، در یک اقدام عجیب از جانب فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال، لیگ ایران به عنوان هجدهمین لیگ با کیفیت جهان و دومین لیگ برتر آسیا انتخاب شده اما مقدمات فصل تازه این لیگ و شواهد ماه‌های پیش رو، به روشنی گزینش مذکور نیست.

استقلال ۱ – آلومینیوم هرمزگان ۰
لشکر کشی بدون ژنرال!

غیبت فریدون زندی به دلیل محرومیت و ناآمادگی مجتبی جباری اندکی دست و پای امیر قلعه‌نویی را برای انتخاب ترکیب اصلی باز کرد. استقلال آنقدر بازیکن مدعی حضور در ترکیب اصلی داشت که از همین هفته اول مجتبی جباری را نیمکت نشین کرد. استقلال در شبی که امیر قلعه نوعی روی نیمکت حضور نداشت توانست یک برد خفیف برابر حریف هرمزگانی کسب کند.

صنعت نفت آبادان ۰- پرسپولیس ۱
۳ امتیاز شیرین خارج از خانه در حساب پرسپولیس

دوباره لیگ برای پرسپولیس شروع شد، تیمی که ظاهرا مدعی قهرمانی است اما جدا از اینکه در خط دفاع و حمله بازیکنان خوبی را جذب کرده هنوز مشکلات بسیاری دارد. در میان صحبت‌های تمام بازیکنان پرسپولیس به دیر آمدن ژوزه و ناهماهنگی‌های فنی تیم اشاره شده است، مساله‌ای که می‌تواند برای پرسپولیس در رقابت های لیگ مشکل‌ساز باشد. پیرمرد پرتغالی هنوز به‌طور کامل تیمش را نمی‌شناسد و شاید همین دلیل باعث شد با ترکیبی عجیب و غریب شرایط را تغییر دهد. از طرفی مشکلات قراردادی مانوئل هم در سیستم، سردرگمی‌هایی ایجاد کرده که در نوع خودش جالب است. مهم‌تر از همه اینها بازی در یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران آن‌هم در فصل گرم دغدغه بزرگی بود که پرسپولیسی‌ها را نگران کرده بود. اما سرانجام در پایان پرسپولیسی ها به سختی و در دقایق پایانی از سد حریف خود گذشتند.

صبای قم ۴ – پیکان تهران ۰
ویسی مقابل تیم سابقش شکست خورد

عبدا… ویسی با صبای قم عنوان چهارمی را کسب کرد، از تیم جدا شد و همان‌موقع بحث‌هایی مبنی بر اینکه او خیلی امیدوار به تکرار نتیجه نیست مطرح می‌شد. به هر حال او به پیکان رفت و تیم فرهاد کاظمی را تحویل گرفت و با خودش مربیان صبا و تعدادی از بازیکنان این تیم را برد و باز هم بیشتر به لیگ یکی‌ها اعتماد کرد. او در روز اول لیگ دوازدهم مقابل تیم سابقش قرار گرفت و شکست سنگینی را متحمل شد.

فجرسپاسی ۳- ذوب‌آهن ۰
نماینده شیراز رتبه دوم جدول را تسخیر کرد

محمود یاوری طی چند سال اخیر از معدود سال‌هایی است که از ابتدای فصل مسوولیت فنی تیمی را برعهده دارد. جناب سرهنگ در فصل نقل و انتقالات بازیکنانی مثل رجب‌زاده و سنگچولی را از دست داد و در عوض تعدادی را از مس سرچشمه، ایرانجوان بوشهر و تیم‌های دیگر جذب کرد و در این بازی بر اساس برنامه مسابقات رجب‌زاده مقابل تیم سابقش قرار گرفت.
مسوولان فجر از پایان فصل گذشته بارها به مشکلات مالی اشاره کردند اما به هر حال برای بازی اول، آن هم در خانه نتیجه گرفتن خیلی اهمیت داشت. از آن طرف رسول کربکندی در حالی دوباره مسوولیت تیم سابقش را برعهده گرفته بود که از تیم فصل گذشته ذوب‌آهن، چند بازیکن کلیدی مثل طالبی، علی احمدی، ماهینی و قاضی را از دست داده بود اما این بازی و تقابل یاوری و کربکندی تماشایی شد و سرانجام تیم محمود یاوری پیروز از زمین خارج شد.

داماش گیلان ۱- فولاد خوزستان ۱
بی‌پول‌ها به زمین رفتند

هر طوری که بود تمرین‌های داماش گیلان با نظم خاصی پیگیری شد و بازیکنان با اعتماد به مدیریت باشگاه و فراموش کردن مشکلات مالی به‌طور موقت خود را آماده بازی کردند.
از تیم سال گذشته غیر از خارجی‌ها، محمدی، رحیمی، غلامی، آقایی و جهانگیر عسگری جدا شده‌اند. عابدینی هم مدعی شده بود اگر مشکلات مالی حل نشود شاید نخستین تیمی باشند که از لیگ کنار می‌کشند. اما فولاد که به‌موقع مربی‌اش را انتخاب و تمرین‌هایش را شروع کرد از هر نظر آماده بود
آنها در آخرین بازی تدارکاتی در تهران مغلوب پرسپولیس شدند. اما در این بازی و در زمین حریف توانستند به یک تساوی دست یابند.

سپاهان ۱– مس کرمان ۰
رونمایی از قهرمان

سپاهان که فصل گذشته سومین قهرمانی متوالی‌اش را جشن گرفت و حالا خودش را برای دفاع از عنوان قهرمانی و البته بازی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آماده می‌کند چند مهره کلیدی‌اش را از دست داد. رحمان احمدی، محسن بنگر، سید جلال حسینی، فابیو جانواریو و برونو سزار از این تیم جدا شدند و در این مسابقه چشمشان به نفرات جدید به خصوص خلعتبری بود. در عوض مس کرمان با جذب بازیکنانی مثل عنایتی، حسین کاظمی، پتروویچ و مهرداد کریمیان به تیمی قدرتمند تبدیل شده بود اما در پایان این قهرمان فصل گذشته لیگ بود که برنده از زمین خارج شد.

نفت تهران ۱ – راه‌آهن ۱
بازهم علی دایی بازهم مساوی

نفت تهران که فصل گذشته با حسین فرکی شگفتی‌ساز شد و عنوان پنجم را کسب کرد در این فصل هدایت آن را منصور ابراهیم‌زاده برعهده گرفته است. این تیم هم در فصل نقل و انتقالات چند جابجایی داشته و بازیکنانی را همچون بهمن طهماسبی به خدمت گرفته است.
منصور ابراهیم‌زاده که پس از سال‌ها مربیگری در اصفهان، شهرش را ترک کرده و به پایتخت آمده بود می‌خواست در تیم جدیدش هم کارنامه خوبی را از خود به جا بگذارد. در پایان نتیجه این بازی مساوی شد تا بار دیگر تیم علی دایی به تساوی برسد.

گهر دورود ۰- ملوان انزلی ۱
بازی سراسر حاشیه

این بازی برای هواداران تیم فوتبال گهر دورود یک شب فوتبالی خاص بود، آنها برای نخستین بار تیمشان را در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر می‌دیدند و این حسرت و افسوس را می‌خوردند که چرا نباید در شهرشان میزبان باشند. به‌هرحال گهر که با مهابادی لیگ برتری شد حالا مهدی تارتار را روی نیمکت خود داشت. آنها بازیکنانی مثل نیکبخت واحدی، علیرضا محمد و مجتبی زارع را به‌خدمت گرفتند اما در پایان اولین بازی این نفرات نتوانستند گهر را کمک کنند. از سوی دیگر حضور هدایتی به‌عنوان مالک ۷۰ درصد از امتیاز تیم و بازگشت بازیکنانی مثل پژمان نوری، مازیار زارع، جواد شیرزاد و جذب حسین بادامکی سطح توقع هواداران انزلی‌چی را افزایش داده بود. این بازی باتوجه به موجودیت دو تیم و ساعت برگزاری مسابقه حاشیه های فراوانی هم داشت.

تراکتورسازی ۰- سایپا ۰
توقف در تبریز

تراکتورسازی که در لیگ دوازدهم تنها نماینده تبریز در لیگ برتر است نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی داشته است. جدایی امیر قلعه‌نویی و دستیارانش و همینطور رفتن بازیکنانی مثل صادقی، توزی، اکبرپور، آشوبی و علیزاده چهره این تیم را کاملا متحول کرده است. هواداران تراکتورسازی با حضور ۴۰ هزار نفره خود از این تیم رونمایی کردند. در نهایت دیدار دو تیم به تساوی بدون گل انجامید.