سید محمد خاتمی: اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده باید به اجماع برسند

خورنا: رییس‌جمهور سابق کشورمان گفت: نظر من در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری رسیدن به اجماع در میان اصلاح طلبان است.

به گزارش آفتاب، سید محمد خاتمی در دیدار با شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با تشریح وضعیت کشور، مشکلات معیشتی مردم را از مسائل مهم جاری برشمرد و اظهار امیدواری کرد که شاهد تحولاتی به نفع انقلاب و کشور و مردم باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نشانه‌هایی برای تغییر فضا هست، هرچند خیلی چشمگیر نیست.

رئیس جمهوری سابق ایران با تأکید بر لزوم اجرای بدون تنازل و بی‌کم و کاست قانون اساسی خاطرنشان کرد: باید به ظرفیت‌های معطل مانده و اجرا نشده قانون اساسی توجه نمود و برای اجرای کامل آن تلاش کرد. همه می‌گویند قانون اساسی باید اجرا شود. ما گفته‌ایم قانون اساسی را قبول داریم و آن را عامل اصلی نظم در جامعه می‌دانیم؛ باید گروه‌های حقوقی و سیاسی تشکیل داد و روی این موضوع بحث کرد. مطالعه و فعالیت فکری بر روی قانون اساسی از منظر سیاسی و حقوقی بسیار مهم است و شما می‌توانید در انجمن اسلامی روی این موضوع کار کنید.

رئیس بنیاد باران در تبیین جریان اصلاحات گفت: ما در‌ چارچوب جمهوری اسلامی و با پایبندی به اسلام عمل می‌کنیم و با سکولاریزم از یک سو و خشونت‌طلبی و جزم گرایی از سوی دیگر مخالفیم. ما اصولی داریم «اسلام، قانون اساسی و جمهوری اسلامی». اما این منافاتی ندارد با اینکه به بعضی امور انتقاد داشته باشیم. از جمله اصول ما این است که ما از حقوق کسی که با ما نیست، ولی برانداز هم نیست دفاع می‌کنیم. اگر کسی برانداز نبود باید در عین مشخص کردن مرزهای هویتی از حقوقش دفاع کرد.

سید محمد خاتمی در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری و مواضع اصلاح طلبان افزود: نظر من رسیدن به اجماع در میان اصلاح طلبان است. در عین حال که اگر قرار است شاهد انتخابات پرشوری باشیم، باید فضای مناسب نیز مهیا گردد و عمده این مسؤولیت مهم متوجه حکومت است که باید فضای مناسب را فراهم آورد. مباحثی که در فضای کنونی مطرح می‌شود و نام‌هایی که به میان می‌آید بیشتر در حد گمانه زنی است. ما دغدغه‌ها و مطالبات خودمان را داریم و باید آن‌ها را مطرح کنیم.

رئیس جمهوری سابق ایران سخنان خود را با تأکید مجدد بر مرام اصلاح طلبی این گونه پایان داد: باید تلاش کنیم تا بتوانیم گامی به جلو برداشته و تغییراتی هرچند کوچک را رقم بزنیم. نباید انتظار برآورده شدن حداکثر‌ها را در زمان‌های کوتاه داشت. باید واقع‌بین بود و گام‌هایی برای عبور از فضای کنونی و برطرف شدن مشکلات برداشت. شما نیز دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح نموده و به فضای بحث و گفتگو دامن بزنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *