معاون آموزش و پرورش استان: «تربیت»، در سند تحول بنیادین، گویاترین مفهوم آموزش و پرورش است

خورنا – مهدی رفیعی دهکردی در گفتگو با خبرنگار پانا گفت: معاونت پرورشی ، برنامه های ویژه ای برای ارتباط با سازمان های دانش آموزی خواهد داشت و یکی از دغدغه های اصلی ما توجه به فعالیت های دانش آموزی است که در آینده جلسات مستمری را با اعضای سازمان های دانش آموزی در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خورنا، رفیعی افزود: همانگونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده ؛آموزش زیر مجموعه ی تربیت می باشد و یکی از وظایف اولیه ای که معلمین نسبت به دانش آموزان دارند تربیت آنهاست.

معاون پرورشی وفرهنگی استان، مجموعه ی امور تربیتی ، اداره ی فرهنگی و هنری ، اداره ی قرآن ، عترت و نماز ،مشاوره و سازمان دانش آموزی را از زیر مجموعه های معاونت پرورشی و فرهنگی ذکر کرد و اظهار داشت : یکی از تفاوت های این معاونت با سایر معاونت های موجود در آموزش و پرورش گستردگی حوزه ی فعالیت و وظیفه ی آن است . معاونت پرورشی و فرهنگی برای انجام وظایف سازمانی خود باید با بسیاری از اشخاص و سازمان های بیرونی تعامل نزدیک و سازنده برقرار کند . از این رو این فعالیت ها ایجاب می کند که معاونت پرورشی از یک برنامه ریزی منسجم و مطلوب برای عمل به وظایف خود استفاده کند .
این مسئول فرهنگی افزود : در راستای دست یابی به اهدافی که داریم شعار” تلاش هوشمندانه ، مشارکت همگانی ، همدلی و همزبانی ” را برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ تعریف کرده ایم و معتقد به انجام فعالیت های موثر و همگانی هستیم چون در هیچ کشوری آموزش و پرورش بدون مشارکت های همگانی و تعامل بین احاد جامعه موفق نخواهد شد .
وی با اشاره به اینکه مجموعه ی معاونت پرورشی ۶ الویت را در حوزه ی پرورشی و فرهنگی بر مبنای سند تحول بنیادین برای سال جاری تعریف کرده است ، گفت : اولین اولویتی که در نظر گرفته ایم تربیت اعتقادی و اخلاقی است .یک جامعه ی اسلامی باید برمبنای تربیت منبعث از دین اسلام پایه گذاری شود و در جهت نیل به این هدف نیازمند تقویت آموزه های اخلاقی هستیم .
وی تربیت سیاسی و اجتماعی با رویکرد تحمل و تعامل را اولویت دوم برشمرد و تصریح کرد که ضدیت باهم و نفی یکدیگر در مناسبات اجتماعی پسندیده نیست .
رفیعی تربیت اقتصادی و حرفه ای همچنین تربیت علمی و فن آورانه را از الویت های سوم و چهارم معاونت پرورشی اداره ی کل آموزش و پرورش استان خوزستان اعلام کرد و خاطر نشان ساخت : دانش آموزان ما باید فرهنگ صرفه جویی و استفاده ی بهینه از منابع طبیعی را یاد بگیرند در عین حال پس از فارغ التحصیلی باید صاحب یک مهارت خاص و حرفه ای شوند .همچنین ما در سیستم تربیتی باید از آخرین دستاوردها و متد های علمی نیز استفاده کنیم .
معاون پرورشی اداره ی کل آموزش و پرورش ، در عین حال، لزوم پرداختن به تربیت زیبایی شناسی و هنری همچنین تربیت زیستی و بدنی را از الویت های بعدی این معاونت دانست و تاکید کرد : هنر منبع خلاقیت ، لطافت ، احساس و آرامش است و باید سعی شود در کتاب ها و مدارس به این مهم پرداخته شود و ما در همین راستا برای سال تحصیلی آینده طرح آراستگی مدارس را با امکانات موجود اجرا خواهیم کرد .همچنین توجه به سلامت جسمی دانش آموزان نیز از اولویت های مهمی است که به آن توجه خواهیم کرد .
وی تصریح کرد که مجموعه ی الویت های معاونت پرورشی به صورت بخش نامه با هدف تقویت فرهنگ سازمانی و افزایش کیفیت فضاهای آموزشی همچنین ایجاد انضباط ، تعهد به کارو شکوفایی و خلاقیت به مناطق و مدارس ابلاغ خواهند شد.
رفیعی مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور آموزشی است .وی معاونت آموزشی و ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر را نیز در کارنامه ی اجرایی خود دارد . همچنین کارشناس مسئول و ریاست گروه آموزش متوسطه ی نظری اداره ی کل آموزش و پرورش استان، مسئول آموزش دوره های مختلف تحصیلی ونمایندگی رؤسای آموزش و پرورش نیز در در رزومه ی کاری وی به چشم می خورد .