بیانیه مشترک تشکل های مردم نهاد خوزستان به مناسبت ثبت جهانی شوش

خورنا – تعدادی از تشکل ‌های مردم ‌نهاد و سازمان ‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان به مناسبت ثبت جهانی شوش بیانیه مشترکی صادر کردند.
  تعدادی از تشکل ‌های مردم ‌نهاد و سازمان ‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان به مناسبت ثبت جهانی شوش بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی

ضمن تبریک فراوان به مناسبت ثبت جهانی شوش در سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که با اقتدار تمام صورت گرفت باعث فخر و مباهات همه ایرانیان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران شد.

خوشحالی و خرسندی همه ایرانیان و خوزستانی‌ها پس از ثبت جهانی شوش زمانی دو چندان می‌شود که همگان پی می‌برند که خوزستان تنها استانی است که به عنوان گهواره تمدن و دروازه ورود تاریخ سه اثر ثبت شده جهانی را در خود جای داده است.

مردم سرزمین خوزستان در رهگذر تاریخ و پیشرفت تمدن بشری یکی از پرتلاش‌ترین، پویاترین و بی‌شک یکی از نخستین گاه‌واره‌های فرهنگ و شهرنشینی در جهان را پدید آوردند. این ویژگی باعث شده تا آثار و بقایای فراوان تاریخی و فرهنگی در دامان این دشت جای گیرند. کاوش ‌های باستان‌شناسی در دشت شوش گنجینه ‌های کم نظیری از هنر، دانش و فرهنگ را به همراه بناها و محوطه‌ های نفیس به جای مانده از دوره های مختلف پیش از تاریخ تا امروز به ویژه از تمدن ایلام تا دوران اسلامی را به جهانیان معرفی کردند.

فراوانی کم نظیر آثار تاریخی و همچنین استمرار دوره‌های شهرنشینی در شوش همراه با تأثیر عمیق این منطقه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سرزمین‌های مجاور باعث شده تا این سرزمین تاریخی به عنوان یکی از کهن‌ترین مراکز شهرنشینی جهان شناخته شود.

همچنین وسعت بیکران دشت خوزستان، حاصلخیزی خاک و فراوانی آب، به صورت پیوسته موجب شکل‌گیری جوامع انسانی در منطقه شوش در طول هزاره‌های گذشته شده است این موضوعات از پایتخت دو تمدن بزرگ عیلامی و امپراتوری هخامنشی و نیز منطقه ‌ای تجاری در دوره ‌های مختلف تاریخی از دوران سلوکی تا دوران اسلامی، شوش را از اهمیت بیشتری برخوردار کرده است.

تشکل‌ های مردم نهاد و سازمان‌ های غیر دولتی فعال در حوزه ‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تبریک ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی سازمان بین ‌المللی یونسکو برخود لازم می‌دانند از تلاش ‌ها و اقدامات انجام شده توسط استانداری خوزستان، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان، پایگاه شوش، فرمانداری و ادارات مختلف شوش، تشکل ‌های مردم نهاد و مردم فهیم و فرهیخته شوش و استان خوزستان برای ثبت این اثر فاخر و ارزشمند در فهرست جهانی آثار تاریخی تقدیر و تشکر کند.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی اُپاتان(آبادان و خرمشهر)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا(خوزستان)، انجمن بوم آب و آفتاب، مؤسسه پنجمین فصل قشنگ، انجمن دوستداران میراث فرهنگی سیماش(مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاشار (رامهرمز)، گروه آسماری بختیاری، انجمن باستان‌ پژوهان باغملک، انجمن شوشتری‌ های خوزستان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر، اتحادیه صنایع دستی استان خوزستان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خوزستان.