میزان افزایش حقوق فرهنگیان اعلام شد

خورنا: وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۱۵ درصدی حقوق فرهنگیان در سال جاری خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور که در سالن‌ همایش‌های رازی در حال برگزاری است، گفت: حقوق معلمان و فرهنگیان امسال ۱۵ درصد افزایش می‌یابد و به محض اعلام از سوی معاونت توسعه ریاست جمهوری، احکام حقوق جدید را صادر خواهیم کرد.

وی افزود: سال گذشته همه تلاش خود را برای انتقال دانش‌آموزان ابتدایی به نوبت صبح انجام دادیم و امسال تلاش خواهیم کرد تا مقطع راهنمایی را نیز به نوبت صبح منتقل کنیم.

همچنین وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین سال برای تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در طول سه سال گذشته همه قسمت‌های آموزش و پرورش درگیر اخذ تحول و اجرای زیرساخت‌های آن بوده است.

وی افزود: زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم تنها با انگیزه تحول بوده و اگر اخذ تحول بنیادین خدمت ویژه به فرهنگیان بازتعریف معلم و مدرسه و دانش‌آموزان نبود شاید ترجیح می‌دادم تا زمانی که مردم چنین اراده‌ای دارند نماینده مجلس باشم اما امروز که در آموزش و پرورش هستم با رویکرد برنامه‌های تحولی کارهای فشرده‌ای را برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش انجام می‌دهم و تا زمانی که در آموزش و پرورش باشم چنین خواهم بود.

وی ادامه داد: همه مسئولین آموزش و پرورش مورد خطاب و عتاب مقام معظم رهبری قرار گرفتند چرا که مطالبه ایشان تغییر و تحول آموزش و پرورش بر اساس تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت است.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: یکی از مهمترین بخش‌های آموزش و پرورش اجرای ساختار ۳ ـ ۳ ـ ۶ و نظام جدید است که از امسال آغاز شده و هدف آن تغییر صرف ساختار و نظام نیست بلکه معتقدیم شش ساله ابتدایی نیز باید به صورت دو دوره سه ساله تعریف و عملیاتی شود و بر این اساس دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی در یک مدرسه و از چهارم تا ششم در مدرسه دیگری تحصیل کند.

حاجی‌بابایی گفت: آموزش و پرورش برنامه‌های دقیقی را برای نظام آموزشی کشور تبیین و تعریف کرده است چرا که معتقدیم دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی نباید در کنار دانش‌آموز ششم ابتدایی تحصیل کند و همچنین دانش‌آموزی که اول راهنمایی تحصیل می‌کند نباید در کنار دانش‌آموزی که دو یا سه سال مردود شده تحصیل کند. بر این اساس در آینده مدارس بر اساس تحول بنیادین تغییر و متحول خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این سند ۱۳۲ اقدام و راهکار تعیین شده متناسب‌سازی ساعات آموزشی، حجم و محتوای کتاب بر اساس توانمندی دانش‌آموزان را بخشی از این راهکارها برشمرد.

وی همچنین از اختصاص ردیف مستقل برای تحول بنیادین در بودجه ۹۱ خبر داد و گفت در سالهای آینده اعتبارات بیشتری را به این بخش اختصاص خواهیم داد.

حاجی‌بابایی عنوان کرد: شش ساله شدن ابتدایی در سال ۱۳۶۸ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در سال ۸۸ ماده واحدی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه پیش‌دانشگاهی قابلیت استفاده در نظام آموزشی را ندارد عنوان شد که در این شورا به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید نظام ۳ ـ ۳ ـ ۶ را زودتر اجرا می‌کرد و همه امکانات آن را فراهم کرده بود اما رییس‌جمهور و شورای انقلاب فرهنگی عنوان کردند یکسال دیگر نیز این تحول مورد بررسی قرار بگیرد سپس اجرایی شود.

حاجی‌بابایی ادامه داد: در سال گذشته ۲۹۰ اقدام برای زیرساخت‌های تحول بنیادین صورت گرفت و یک ستاد و ۱۱ کارگروه و ۷۵۰ ستاد کشوری نیز تشکیل شد که در راستای اجرایی شدن این تحول ۳۸ قانون مصوب و به مناطق آموزش و پرورش کشور ابلاغ شده است.

وی در ادامه از چاپ ۲۲ میلیون جلد کتاب برای پایه دوم و ششم ابتدایی خبر داد و گفت: به همراه این کتاب‌ها یک بسته آموزشی کامل حاوی دو کتاب در دوهزاردقیقه فیلم و سی‌دی آموزشی به معلمان ارائه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کلاسهای ضمن خدمت معلمان از خردادماه آغاز شده و تا پایان اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.

حاجی‌بابایی گفت: هرچند که در طول ۳۳ سال گذشته خدمات زیادی در حوزه کتابهای درسی صورت گرفته اما امروز عصاره خون شهدا و نگاه رهبری در این کتابها تجلی پیدا کرده است. البته این بدین معنا نیست که کتابها عاری از اشکال است چرا که هیچ کتابی وجود ندارد که اشکالی بر آن وارد نباشد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال معلمان اول ابتدایی ثابت خواهند بود و برای پایه ششم هیچ معلم جدیدالورودی نخواهیم داشت بلکه همه معلمان را از بین معلمان پایه پنجم تامین خواهیم کرد.

وی با انتقاد از اینکه عنوان می‌شود چرا معلمان را در پایه‌ها و مقاطع جابجا می‌کنند، گفت: در سی و سه سال گذشته هزاران هزار معلم از ابتدایی به راهنمایی و دبیرستان و بالعکس رفته‌اند اما هیچ‌کس اعتراضی نداشت و در حال حاضر تحول بنیادین در حال اجرا است برخی عنوان می‌کنند که معلم ششم ابتدایی را چرا از مقطع دیگر یا پایه دیگر تامین می‌کنید که من این انتقادها را وارد نمی‌دانم.

حاجی‌بابایی گفت: در سال گذشته همه نیروهایی که در آموزش و پرورش وجود داشت اعم از نهضتی، شرکتی و حق‌التدریسی تبدیل وضعیت و تعیین تکلیف شده‌اند و آموزش و پرورش هیچ‌گونه مشکلی به لحاظ کمبود نیروی انسانی ندارد و معلمانی که سال گذشته تبدیل وضعیت شدند در پایه سوم و چهارم تدریس خواهند کرد.

وی عنوان کرد: حق معلم است که بخواهد در مدرسه محل زندگی خود تدریس کند و بخواهد پایه تدریس خود را تغییر دهد.

وی همچنین درباره برخی انتقادها درباره به کارگیری نیروهای کارمعین به عنوان معلم گفت: پارتی‌بازی و دستور آموزش و پرورش را زمین‌گیر کرده است چرا که در گذشته معلمانی با دیپلم نیز حق تدریس داشتند اما در حال حاضر که فوق‌دیپلم و لیسانس هستند و اگر به صورت کارمعین به کارگرفته شده‌اند به آموزش و پرورش ایراد می‌گیرند که از آنها استفاده نشود.

حاجی‌بابایی همچنین با اشاره به ساماندهی فضاهای آموزشی نیز گفت: اگر می‌خواستیم همانند گذشته عمل کنیم حتی به یک کلاس هم نیازی نداشتیم و به راحتی همه دانش‌آموزان ششم ابتدایی را نیز در نوبت بعدازظهر ساماندهی می‌کردیم این در حالی است که آموزش و پرورش به دنبال یک نوبته کردن همه مدارس است به طوری که سال گذشته ۱۵هزار مدرسه به نوبت صبح منتقل شده است.

وی عنوان کرد: تا پایان تیرماه تمامی معلمان ابتدایی نیز ساماندهی می‌شوند و هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ فضا و نیروی انسانی نداریم.

حاجی‌بابایی گفت: زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم ۱۹۰۰ کلاس ابتدایی در پایتخت، ۹۰۰ کلاس در آذربایجان غربی و همچون شهرهایی خوزستان و اصفهان نیز کلاسهای ابتدایی خالی از معلم بود و در حدود ۳۰ هزار کلاس معلم ابتدایی وجود نداشت اما آموزش و پرورش توانست همه نیروها را ساماندهی کند.

وی عنوان کرد: در شهر تهران که پایتخت جمهوری اسلامی ایران است دانش‌آموزان در نوبت بعدازظهر تحصیل می‌کردند و نوبت صبح را اجاره می‌دادند سوال این است که آیا باید اینگونه تخلفات و موارد را اصلاح می‌کردم یا نه؟ علیرغم همه سختی‌هایی که وجود دارد تلاش می‌کنیم امسال بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان به نوبت صبح منتقل شوند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اصلاح ۴۰ سیاست در آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و گفت: برای اجرای تحول بنیادین کوچکترین موارد را در نظر گرفته‌ایم که اصلاح و ساماندهی فضاها بخشی از این برنامه‌ها است.

حاجی‌بابایی گفت: برخی عنوان می‌کنند که آموزش و پرورش معلمی را اخراج کرده ؛ این در حالی است که تاکنون یک معلم هم از آموزش و پرورش اخراج نشده تنها نیروهای شرکتی بودند که آنها نیز طبق اعلام سازمان بازرسی تخلف کرده بودند و شرکت منحل شد و برای جذب آنها، آموزش و پرورش آزمون برگزار کرد و تنها کسانی حق ورود به جلسه‌های درس را داشتند که در این آزمون پذیرفته شدند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر آنچه در آموزش و پرورش انجام می‌شود بر اساس قانون است، گفت: یک سر سوزن هم از قوانین تخلف نکرده‌ایم و در بحث پیش‌دبستانی نیز با توجه به اینکه کاملا غیردولتی است به مدارس اعلام کرده‌ایم تمام نوبت بعدازظهر و در صورت امکان و وجود فضا نوبت صبح را به پیش‌دبستانی اختصاص دهند.

حاجی‌بابایی گفت: برخی عنوان می‌کنند چرا برای اجرای تحول بنیادین عجله می‌کنم، سوال من این است که چرا عجله می‌کنید که من عجله نکنم در حالی که می‌دانم پشت پرده این صحبت‌ها چیست؟

وی گفت: اگر امسال هم تحول بنیادین اجرا نشود این دولت تمام می‌شود و تا دولت بعدی بر سر کار بیاید و برنامه‌ها را به آنها تبیین کنیم دوسال طول می‌کشد و این یعنی تعطیلی تحول بنیادین.

وزیر آموزش و پرورش از همه مسئولین خواست تا آموزش و پرورش را در اجرای برنامه‌های تحول بنیادین و رساندن این امر سنگین به مقصد کمک و یاری کنند و هر کجا که ایراد و اشکالی بر برنامه‌ها وارد است آن را بپرسند و اگر مجاب نشدند اصلاح می‌کنیم.

وی از ثبت‌نام ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در سامانه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند و تا پایان تیرماه این میزان به صددرصد خواهد رسید و باید کلاس‌بندی دانش‌آموزان مشخص شود.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: نباید هیچ ثبت‌نامی برای شهریورماه باقی بماند.

وی عنوان کرد: مردادماه را فرصتی قرار دادیم تا همه معاونین مشکلات استان‌ها و شهرستان‌ها را بررسی و آن را در اسرع وقت رفع کنند چرا که باید با آمادگی کامل وارد مهرماه شویم.

حاجی‌بابایی در ادامه با اشاره به بخشی از برنامه‌هایی که در راستای تحول بنیادین صورت گرفته به افزایش تعداد مدارس تیزهوشان اشاره کرد و گفت: تا سه سال گذشته تعداد این مدارس ۲۷۹ مدرسه بود که در حال حاضر به ۴۳۵ مدرسه افزایش یافته و دانش‌آموزان این مدارس نیز از ۶۶ هزار نفر به ۱۲۱هزار نفر رسیده است که نشان‌دهنده افزایش رشد صددرصدی در مدارس تیزهوشان است.

به گفته وی ۹۰۵ مدرسه شاهد نیز به ۱۳۶۶ مدرسه و تعداد دانش‌آموزان آن به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۴۶۰هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شرکت کردند که از این تعداد ۲۳۰هزار مربوط به مدارس سمپاد است و همه مدل‌های بالای ۱۹ در این مدارس جذب شده‌اند.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین‌بار اجازه ورود دانش‌آموزان با معدل بالای ۱۶ را نیز در مراکز سمپاد صادر کردیم و معتقدیم این مدارس و مدارس نمونه‌‌دولتی در تمام شهرستان‌ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: همه سیاست من در آموزش و پرورش این است که معلم را استاد دانشگاه می‌دانم نه کارمند و کارگر و معتقدم نظام رتبه‌بندی معلمان باید اجرا شود چرا که نوع حقوق و کار معلم باید متفاوت از سایرین باشد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: از ۸۰۰ هزار دانشجو ۷۰۰ نفر متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند و این نشان‌دهنده این است که آموزش و پرورش توانسته جایگاه خود را در جامعه باز کند.

باید چنین اتفاقی می‌افتاد تا خیال دولت و آموزش و پرورش راحت می‌شد و هر زمان که به معلم نیاز داشته باشد از دانشجویان تربیت معلم استفاده کند.

به گزارش ایسنا،امروز و در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش مناطق کشور کتابهای دوم و ششم ابتدایی با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *