راهیابی «مجرد»ها به وام ۸۰ میلیونی مسکن

خورنا – بانک مسکن با استفاده از اختیارات قانونی خود و بدون عبور از حریم مصوبه اردیبهشت ماه شورای پول و اعتبار، اجازه ثبت نام «مجرد»‌ها در حساب صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» را صادر کرد.

مطابق آنچه شورای پول و اعتبار تصویب کرده، تسهیلات خرید مسکن صندوق «یکم» فقط به خانوارهای متاهل «خانه‌اولی» قابل پرداخت است اما با توجه به فاصله زمانی حداقل «یکساله» بین افتتاح حساب در این صندوق و موعد پرداخت تسهیلات ناشی از سپرده‌گذاری، بانک مسکن مجاز است از مجردهای متقاضی وام‌های جدید مسکن نیز ثبت‌نام به عمل بیاورد و برای آنها نزد صندوق پس‌انداز «یکم» حساب تشکیل دهد.

به این ترتیب افراد مجرد در آستانه ازدواج از امروز می‌توانند برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیونی مسکن در تهران، ۶۰ میلیونی در شهرهای بزرگ و ۴۰ میلیونی در شهرهای کوچک، در کلیه شعب بانک مسکن، با واریز حداقل ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان آورده نقدی اولیه، حساب پس‌انداز صندوق «یکم» تشکیل دهند و تا زمان سررسید حساب –زمان پرداخت وام- فرصت ازدواج و عقد بابت تبدیل شدن به فرد واجدشرایط تسهیلات «خانه‌اولی»، برای آنها محفوظ است.

بانک مسکن اعلام کرده است: مجردهای دارای حساب در صندوق پس‌انداز «یکم»، تا زمان تشکیل خانواده و عقد محضری، اجازه دریافت تسهیلات را ندارند.

بانک مسکن پیش‌تر، شرایط اولیه قید شده در مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی‌بر «سپرده‌گذاری حداقل معادل نصف سقف وام‌های سه‌گانه خرید مسکن» را نیز تعدیل کرد و در همان هفته اول ابلاغ این مصوبه به شعب بانک مسکن، مقرر شد متقاضیان تسهیلات خانه‌اولی، با حداقل مبلغ ۷/ ۶ میلیون تومان افتتاح حساب کنند و سپس ظرف حداکثر ۶ ماه، موجودی‌ خود را به حدود ۱۳ میلیون تومان افزایش دهند که در این صورت، باید به جای یکسال، دوره انتظار سه ساله را برای دریافت وام طی کنند.

هم‌اکنون مطابق شرایط تازه‌تر که مسیر ورود متقاضیان فاقد مسکن به صف تسهیلات جدید خرید را تسهیل می‌کند، افراد مجرد هم می‌‌توانند همچون خانوارهای متاهل، برای دریافت وام‌‌های جدید ثبت‌نام کنند.

طبق دستورالعملی که بانک مسکن برای این موضوع تدوین کرده است، در زمان تشکیل حساب در صندوق پس‌انداز مسکن «یکم»، عملا هیچ کدام از ۴ شرط تعریف شده برای پرداخت تسهیلات جدید، مورد استعلام توسط شعب قرار نمی‌گیرد.

افرادی مشمول سه نوع تسهیلات «خانه‌اولی» صندوق یکم می‌شوند که همزمان ۴ شرط شامل «متاهل بودن»، «عدم سابقه مالکیت»، «عدم استفاده از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن و مسکن‌مهر و … یا به عبارتی سبز بودن فرم جیم» و همچنین «خرید آپارتمان کمتر از ۷ سال ساخت از زمان صدور پروانه» را بتوانند احراز کنند.

با آنچه بانک مسکن روز گذشته اعلام کرد، مجموعه این شرایط، در ابتدای ثبت نام متقاضیان مورد استعلام قرار نمی‌گیرد اما در پایان طول سپرده‌گذاری و قبل از پرداخت تسهیلات، فرد دارای حساب باید همه این شرایط را بتواند احراز کند تا موفق به اخذ تسهیلات شود.

روند تصاعدی افتتاح حساب در «یکم»
روز گذشته عضو هیات مدیره بانک مسکن از روند تصاعدی ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات جدید خرید مسکن خبر داد و به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طی ۱۹ روز اول فعالیت صندوق پس‌انداز «یکم»، ۴ هزار و ۱۱۱ نفر در بانک مسکن افتتاح حساب انجام دادند و در مجموع رقمی معادل ۷۲ میلیارد تومان بابت آورده نقدی خود، در این صندوق سپرده‌گذاری کردند.

از کل متقاضیان قطعی تسهیلات «خانه‌اولی»، تاکنون ۱۱۳۴ نفر ساکن تهران هستند که به این ترتیب ۲۸ درصد از کسانی که در این صندوق افتتاح حساب کرده‌اند، متقاضی وام ۸۰ میلیونی محسوب می‌شوند. همچنین سهم شهرهای بزرگ و کوچک از ثبت‌نام‌کنندگان قطعی، به ترتیب ۲۰۷۱ نفر و ۹۰۶ نفر است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن در این باره تصریح کرد: در تهران تاکنون به طور متوسط، ۲۳ میلیون تومان توسط هر نفر از ثبت‌نام‌کننده‌ها، در صندوق پس‌انداز «یکم»، سپرده‌گذاری انجام شده که این رقم مشخص می‌کند عمده این افراد در صورتی که موجودی حساب خود را افزایش ندهند، در زمانی بلندتر از یک‌سال، می‌توانند وام ۸۰ میلیونی را دریافت کنند. در کل کشور نیز متوسط آورده نقدی سپرده‌گذاران تاکنون رقمی معادل ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

با این حال روند ثبت‌نام رو به افزایش است به طوری که در یک هفته اول راه‌اندازی صندوق «یکم»، ۱۶۰۰ نفر افتتاح حساب کردند اما این تعداد در مدت ۱۹ روز به ۴۱۱۱ نفر رسیده است.

رحیمی انارکی درباره میزان استقبال یا عدم استقبال از وام‌های خانه‌اولی گفت: بعد از گذشت حداقل یک فصل از ثبت‌نام‌ها می‌توان با مقایسه آمار ماهانه افتتاح حساب، تحلیل کامل‌تری درباره میزان مشارکت متقاضیان مسکن در صندوق جدید پس‌انداز ارائه کرد.

نحوه سنجش شرایط متقاضیان در صندوق پس‌انداز مسکن یکم
در افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، هیچ استعلامی از متقاضیان اخذ نمی‌شود ولیکن در مقطع اعطای تسهیلات، تسهیلات‌گیرنده (افتتاح‌کننده حساب یا کسانی که امکان انتقال حساب به آنها وجود دارد) باید شرایط اعلامی از سوی شورای پول و اعتبار را داشته باشند.

مسعود ایزدی، مدیر روابط عمومی بانک مسکن با بیان این مطلب اعلام کرد: متقاضیان تسهیلات جدید خرید مسکن، برای افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در دوره معین در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، می‌توانند بدون ارائه مدارک قید شده در دستورالعمل صندوق، مستقیم در این طرح ثبت‌نام کرده و حساب بانکی نزد صندوق تشکیل دهند. ایزدی تصریح کرد: مطابق ضوابط، فردی که متقاضی تسهیلات صندوق یکم است، باید در پایان دوره سپرده‌گذاری و زمانی که وام او آماده پرداخت است، شرایط مورد نظر بانک و مصوبه شورای پول و اعتبار را احراز کرده باشد و واجد شرایط بودن خود را برای بانک اثبات کند، بنابراین در زمان افتتاح حساب در صندوق، نیازی به داشتن شرایط مذکور نیست.

بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۴ در مصوبه‌ای، با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم توسط بانک مسکن موافقت کرد و طبق این تصویب نامه بانک مسکن مجاز است، تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی، ۶۰میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن را به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، به یک گروه از متقاضیان مسکن که خانه اولی خطاب می‌شوند، پرداخت کند.

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل بوده، فاقد سابقه مالکیت مسکن باشند و تاکنون از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن و همچنین تسهیلات بانک‌ها جهت خرید، ساخت یا تعمیر مسکن استفاده نکرده باشند به این معنی که فرم جیم آنها باید سبز باشد.

مدیر روابط عمومی بانک مسکن در این باره اعلام کرد: شرایط سه گانه قید شده در مصوبه شورای پول و اعتبار، در زمان پرداخت تسهیلات، مورد راستی‌آزمایی و استعلام قرار می‌گیرد و متقاضیان وام‌های جدید، برای افتتاح حساب در صندوق یکم، نیازی به ارائه مدارکی که حایز شرایط بودن‌شان را اثبات می‌کند، ندارند.

افراد برای افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید حداقل آورده نقدی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، در حساب خود سپرده‌گذاری کنند و به ازای هردوره ۶ ماهه به میزان متوسط موجودی (معدل حساب) تسهیلات تعلق می‌گیرد.

برای استفاده از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی حداقل متوسط موجودی ۷/ ۶ میلیون تومان برای هر دوره ۶ ماهه نیاز است، اما تسهیلات ۶۰ میلیونی مخصوص شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر منوط به رعایت متوسط موجودی ۱۰ میلیونی برای دوره‌های ۶ ماهه و برای تسهیلات ۸۰ میلیونی مختص متقاضیان شهر تهران نیز کسب متوسط موجودی ۵/ ۱۳ میلیون تومان ضروری است.

همچنین چنانچه در تهران، متقاضیان با ۴۰میلیون تومان افتتاح حساب کنند، در حداقل زمان ممکن که یکسال است، می‌توانند وام ۸۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. در سایر شهرها نیز چنانچه متقاضیان خواستار حداقل طول دوره سپرده‌گذاری (یکساله) باشند، باید در زمان افتتاح حساب، معادل نصف وام را به‌عنوان آورده نقدی خود، در صندوق یکم پس‌انداز کنند.

مدیر روابط عمومی بانک مسکن تاکید کرد: با توجه به اینکه برای افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم، شرایط خانه اول بودن متقاضیان، مورد سنجش و استعلام قرار نمی‌گیرد، افرادی که هنوز ازدواج نکرده‌اند اما قصد ازدواج دارند نیز می‌‌توانند برای دریافت وام‌های جدید خرید مسکن ثبت‌نام کنند و وارد صف پس‌انداز‌کنندگان صندوق یکم شوند تا در طول مدت سپرده‌گذاری، پروسه ازدواج را طی کرده و هنگام آماده شدن وام، این افراد به شکل متاهلان حایز شرایط، بتوانند وام خود را برای خرید مسکن اخذ کنند و صاحب خانه شوند.

راهیابی «مجرد»ها به وام 80 میلیونی