رییس کارگروه اقتصادی انجمن داروسازان خوزستان خبر داد

اقتصاد داروخانه ها بیمار است

خورنا – رییس کارگروه اقتصادی انجمن داروسازان خوزستان، تاکید کرد: از آنجا که داروخانه علاوه بر رسالت درمانی دارای ماهیت اقتصادی است و با توجه به فضای تورمی که در سال های گذشته به واسطه جنگ تحمیلی ، تحریم ها و سوء مدیریت ها در فضای اقتصادی کشور ایجاد شده، اقتصاد داروخانه ها نیز ضعیف شده است.

دکتر کریم منصوری رییس کارگروه اقتصادی انجمن داروسازان خوزستان در نخستین جلسه کارگروه های انجمن داروسازان خوزستان که در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: از چندی پیش انجمن داروسازان استان خوزستان برای تقویت فعالیت های خود و ارتقای سطح کیفی عملکرد داروخانه ها و حضور همکاران در تلاش های صنفی اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی انجمن کرد .
وی با بیان اینکه این کارگروه ها عملا نقش اتاق فکر و بازوی اجرایی انجمن محسوب می شود، تصریح کرد: همچنین این کارگروه علاوه بر تبادل نظر در زمینه حل مشکلات مبتلا به داروسازان و داروخانه ها، برای پیاده کردن طرح های مورد تصویب نیز گام های موثری برداشته است.
وی افزود: در اولین جلسه همنشینی اعضا که با حضور سه کارگروه فعال انجمن برگزار شد بیشتر به کارگروه اقتصادی اختصاص داشت.
منصوری در ادامه گفت: ازآنجا که داروخانه علاوه بر رسالت درمانی دارای ماهیت اقتصادی(بنگاه اقتصادی) نیز هست و با توجه به فضای تورمی که در سال های گذشته به واسطه جنگ تحمیلی، تحریم ها و سوء مدیریت ها درفضای اقتصادی کشور عارض شده اقتصاد داروخانه ها نیز همچون دیگر بنگاه های اقتصادی دچار ضعف شده است.
این داروساز با بیان اینکه مشکلات اقتصادی داروخانه ها همچون دیگرصتوف صرفا تورمی نبوده، افزود: به دلیل استراتژیک بودن دارو و خواست دولت ها و مردم به ارزان بودن قیمت دارو باعث شده تا با پایین نگه داشتن قیمت وسود دارو فشارمضاعفی بر داروخانه ها تحمیل شود.
منصوری همچمین بیان کرد: در سال های گذشته رشد قیمت دارو با میزان تورم هماهنگ نبوده و از سویی سود دارو در ایران از بیشتر کشورهای جهان و حتی منطقه خاورمیانه کمتربوده است.
وی سرمایه گذاری سنگین برای راه اندازی یک داروخانه، خواباندن سرمایه در انبار کردن اجباری برخی داروها به دلیل نوسانات در تولید و یا واردات دارو را از مهمترین دلایل بیمار بودن اقتصاد داروخانه ها عنوان کرد و افزود: اختصاص سهم بالایی از توزیع دارو به داروخانه های دولتی (۵۰ درصد)، داشتن هزینه های زیاد به ویژه هزینه های کارکنان و نهایتا ازدیاد تاسیس داروخانه ها به دلیل افزایش فارغ التحصیلان رشته داروسازی همگی باعث شده تا داروخانه های بخش خصوصی در تنگنای اقتصادی قرار بگیرند ونتوانند به توسعه فعالیت های خود و افزایش کیفیت دلخواه فضای کسب و کار خود مبادرت ورزند.
منصوری به راه اندازی کارگروه آموزش اشاره کرد و گفت: این کارگروه با هدف افزایش توانمندی علمی داروسازان برای ارتقای سطح خدمات رسانی به بیماران و رساندن داروسازان به جایگاه واقعی خود در نظام درمان است که در حوزه های مختلفی همچون آموزش و آشنا کردن داروسازان با دستاوردهای نوین علم داروسازی و نیز طراحی و معرفی نرم افزارهایی با قابلیت بررسی، پردازش اطلاعات علمی نسخه و نحوه مشاوره دارویی، تهیه یک بانک اطلاعاتی مفید برای دسترسی راحت تر به مطالب علمی و معتبر و همچنین آموزش اختصاصی شیوه های مدیریتی مورد نیاز داروخانه اعم از مدیریت اقتصادی، نیروی انسانی و غیره به کمک نرم افزارهای مناسب، آموزش و آشنا کردن کارکنان داروخانه با وظایف و مسولیت هایشان در قبال بیماران و موسسان و مسوولان فنی داروخانه ها و ارتقا فرهنگ عمومی جامعه و اصلاح دیدگاه مردم نسبت به دارو و داروخانه با کمک گرفتن ازوسایل تبلیغی مناسب راه اندازی شده است.
این داروساز به کارگروه امور داروخانه ها، توزیع دارو و بازرسی اشاره کرد و گفت: این کارگروه نیز از تعدادی ازاعضای انجمن داروسازان (باتجربه مدیریت دارویی) تشکیل شده و با تفاهم با معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اهدافی را همچون برگزاری کلاس های حضوری و مجازی با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پیگیری می کند.
وی در ادامه افزود: همکاری و هماهنگی با معاونت غذا و دارو در تدوین راهکارهای مناسب استاندارد سازی داروخانه ها و نظارت بر عرضه و توزیع صحیح و منطقی دارو از مهمترین اهداف تشکیل این کارگروه ها است.
منصوری تسریع در رسیدگی به درخواست متقاضیان امور مربوط به داروخانه ها به ویژه تاسیس داروخانه، تدوین مقررات بهینه سازی ارائه خدمات داروخانه های دایر، تنظیم ضوابط تاسیس داروخانه با نیاز سنجی دارویی مناطق مختلف، نظارت بر عملکرد داروخانه های زیر پوشش و شرکت های پخش دارو از طریق بازدیدهای ادواری، هماهنگ سازی گروه های نظارت بر عملکرد داروخانه ها همچون سازمان های
بیمه گر بهبود روشهای نظارتی با بکارگیری نیروهای مجرب وآموزش دیده، تدوین استانداردهای فنی، نگهداری و توزیع دارو (GDPو USP)، رسیدگی به درخواست صدور موافقت اصولی تاسیس و مجوز فعالیت شرکت های توزیع دارو، نظارت بر نحوه فعالیت شرکت های پخش و بهینه سازی روند توزیع دارو در سطح استان خوزستان را از مهمترین اهداف اختصاصی تشکیل این کار گروه ها عنوان کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه چگونگی کاهش هزینه های داروخانه و راه های بهینه سازی فعالیت ها وهمچنین راههای افزایش درآمد بررسی شد و برای این منظورتهیه نرم افزارهای قوی حسابداری، انبار و فروش ازضروریات کار هر داروخانه برشمرده شد.
گفتنی است: اولین جلسه کارگروه های انجمن داروسازان خوزستان با حضور دکتر برزگر سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شورای انجمن داروسازان استان برگزار شد.