افتتاح متوالی ۶ طرح پتروشیمی تا خرداد ۹۲ در ماهشهر

خورنا: دستیار ویژه رئیس جمهور در خلال بازدید از طرح های مهر ماندگار دولت در منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی: شش طرح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) حداکثر تا خرداد سال آینده یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسند.

این بازدید با حضور مسئول پروژه های مهر ماندگار کشور، استاندار خوزستان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مدیران عامل طرح های مهر ماندگار از ۶ طرح مهر ماندگار این منطقه صورت گرفت.

در پایان این بازدید جلسه ای به منظور جمع بندی و بررسی مسائل این طرح ها در تالار آفرینش این منطقه برگزار شد.

در این جلسه دستیار ویژه رئیس جمهور پس از استماع گزارش مدیران طرح های مهر ماندگار منطقه ویژه پتروشیمی، ضمن تقدیر از مدیران پتروشیمی و استاندار خوزستان که با تلاش و کوشش و تشکیل تیم های تخصصی، فضای مناسبی در صنایع پتروشیمی کشور ایجاد کرده اند، گفت: در زمان فعالیت تیم کنونی پتروشیمی ظرفیتهای بسیار خوبی به صنایع پتروشیمی کشور افزوده شد و خوشبختانه توجه به صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی، از برناه های این تیم است و امیدواریم بتوانیم نتایج خوب آن را هم در کشور احساس کنیم.

علی اکبر محرابیان، افزود: در قالب طرح های مهر ماندگار بیش از ۱۸ طرح پتروشیمی در کشور برنامه ریزی شده که با بازدید از ۶ طرح این منطقه و بازدیدهای دیروز از طرح های دیگر پتروشیمی، یک دور کامل از طرح های مهر ماندگار پتروشیمی بازدید شد.

وی خاطر نشان کرد: براساس برنامه تنظیم شده و تعهدی که دولت در قبال مردم در اجرای طرح های مهر ماندگار داده، قرار بر این شد که در سال پایانی دولت دهم این طرح ها به بهره برداری برسند و افتتاح طرحی به پس از دوره ی مشخص شده موکول نشود.

مسئول پیگیری طرح مهر ماندگار با اشاره به بررسی های انجام شده از طرح های ۱۸ گانه شرک ملی صنایع پتروشیمی، اعلام کرد: در اغلب طرح ها، طبق برنامه پیش می رویم و در برخی دیگر عقب ماندگی هایی داریم که امیدواریم با برنامه ریزی جبرانی که صنایع پتروشیمی انجام می دهد، بتوانیم تاخیرات آن حوزه ها را جبران کنیم تا طرح ها با حداقل تاخیر ممکن و در زمان قابل قبول به بهره برداری برسند.

با توجه به مطالب ارائه شده و جمع بندی های این بازدید، شش طرح این منطقه حداکثر تا خرداد سال آینده یکی پس از دیگری به بهره برداری خواهند رسید.

هفته ی دیگر جلسه ای با حضور تمامی شرکتهای طرح مهر ماندگار، سیستم بانکی کشور و صندوق توسعه ملی در تهران برگزار خواهد شد و با توجه به تصمیماتی که در حوزه ی مالی گرفته شده، امید است مشکلات تامین منابع مالی این طرح ها مرتفع شود.

همچنین براساس گزارشی که به تازگی از صندوق توسعه ی ملی رسیده، اعلام شده که هیچگونه مشکلی برای صنایع پتروشیمی نخواهیم داشت.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم و تبریک پیشاپیش ایام ا… ماه مبارک رمضان از مقام عالی ریاست جمهور و هیات دولت جهت طرح، پیگیری و مساعدت در اجرای طرح های زیادی در سراسر کشور با عنوان مهر ماندگار دولت دهم تقدیر و تشکر کرد.

عبدالحسین بیات، اجرای این طرح را موجب ایجاد نشاط و شادابی در تمام بدنه ی اجرایی کشور دانست و افزود: از اجرای این طرح ها خیرات و برکات ماندگاری در کشور باقی خواهد ماند.

در ادامه مدیران عامل و مجریان ۶ طرح مهر ماندگار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به طور جداگانه، گزارش پیشرفت طرح ها، امور باقی مانده و برنامه ریزی زمانی تکمیل طرح را در جلسه مطرح کردند.

طرح NF3 پتروشیمی بندرامام، فجر ۲، پتروشیمی تخت جمشید، فاز دوم پتروشیمی کارون، پتروشیمی شیمی تکست آریا و طرح تفکیک هوا و نیتروژن پتروشیمی اروند شش طرح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هستند که در قالب طرح مهر ماندگار دولت پذیرفته شده اند و قرار است پیش از اتمام دولت دهم به بهره برداری برسند.