آتش اختلاف طایفه‌ها در کمین جنگل‌های اندیمشک

خورنا – فرماندار اندیمشک از آمادگی برای اجرای مانور آتش​سوزی در جهت آموزش و پیشگیری از وقوع حادثه در جنگل‌های این شهرستان خبر داد.

حمیدرضا گودرزی اظهار کرد: در سال گذشته حدود یک هزار هکتار از جنگل​های شهرستان اندیمشک سوخت و برای امسال نیز با توجه به شرایط منطقه و همچنین شرایط آب و هوایی خوزستان، وقوع آتش​سوزی در جنگل‌های این شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز، دو فقره آتش‌سوزی در روستای منگره بخش الوار اندیمشک رخ داده است.

گودرزی ادامه داد: به منظور برآورد نیازها در زمینه اطفا حریق جنگل‌ها، در هفته جاری بررسی‌هایی انجام خواهد شد تا مشخص شود اندیمشک به چه تجهیزاتی نیازمند است و همچنین در سطح استان چه کمکی می‌توانند به ما داشته باشند.

فرماندار اندیمشک گفت: بخشی از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های بلوط اندیمشک سهوی است که به دلیل گرمای هوا در ارتفاعات رخ می‌دهد ولی بخش دیگر، عمدی است و توسط اهالی محلی و در نتیجه درگیری‌های طایفه‌ای بر سر مسایل چرای گوسفندانشان ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، از دستگاه قضا می‌خواهیم با متخلفانی که به آنان معرفی می‌کنیم، قاطعانه برخورد کنند.

گودرزی عنوان کرد: همچنین تقاضا می‌شود هلال احمر در هنگام وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات اندیمشک، به یاری ما آمده و برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها از طریق هوایی اقدام کند. فاصله زیاد جنگل‌ها از مرکز شهرستان موجب می‌شود تا رسیدن نیروهای امدادی ما به منطقه، صدها هکتار از جنگل‌های بلوط در آتش بسوزد.

وی ادامه داد: از اندیمشک تا پای کوه‌های جنگلی حدود ۳ ساعت راه است و از آنجا نیز فاصله بسیار زیادی را باید پیاده پیمود و در نتیجه بیش از ۸ ساعت طول می‌کشد تا ما به محل آتش‌سوزی در ارتفاعات برسیم و تازه اگر تجهیزات مورد نیاز را داشته باشیم، آن زمان برای اقدام به خاموش کردن دیگر خیلی دیر است.

فرماندار اندیمشک با اشاره به سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اعلام برگزاری مانورهای آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گفت: اندیمشک آمادگی اجرای اولین مانور آتش​سوزی در جنگل‌های استان خوزستان را دارد.