۷۰ درصد جرایم اینترنتی خوزستان، مالی است

خورنا – رییس پلیس فتا خوزستان گفت: با توجه به فرهنگ موجود در بین مردم، اعتماد بی​جا یکی از اصلی‌ترین دلایل برداشت​های غیرمجاز از حساب‌های بانکی در این استان است.

سرهنگ سعید شعبان اظهار کرد: ۷۰ درصد جرایم اینترنتی در استان خوزستان، مالی است که به صورت برداشت غیرمجاز از حساب افراد به انواع مختلف در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۹۵ درصد جرایم مربوط به فضای مجازی در خوزستان کشف شد و امسال نیز در پی ادامه همین روند هستیم تا بازخورد پیشین را در سال جاری نیز داشته باشیم.

فرمانده پلیس فتا خوزستان عنوان کرد: شگردها در خصوص برداشت از حساب​ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییر می​کنند و اکنون دیگر مانند گذشته، صرفا محدود به کلاهبرداری پیامکی نیست.

وی بیان کرد: برخی از مردم با نحوه پرداخت اینترنتی و چگونگی تشخیص درگاه جعلی از اصلی آشنا نیستند و ناآشنایی یکی از عوامل بروز جرم در این حیطه است. توصیه​های کلی در این خصوص به صورت فنی در سایت پلیس به آدرس police.ir وجود دارد و دقیقا توضیح داده شده که چگونه باید درگاه بانکی جعلی از اصلی را باید تشخیص داد؛ خصوصا این نکته که یکی از اصلی​ترین موارد این تشخیص، رویت پروتکل SSL است.

شعبان ادامه داد: اولین گزینه آدرس همه سایت​ها http است اما به آخر آدرس بانک‌های الکترونیکی، یک S نیز اضافه شده است که پروتکل امنیتی محسوب می​شود. این که آدرس بانک الکترونیکی در صورتی که S آخر را نداشته باشد، یکی از نکته​های مهم در تشخیص درگاه‌های جعلی بانک الکترونیک است و مردم باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین شهروندان سعی کنند از صفحه‌کلید مجازی برای وارد کردن رمزهای خود استفاده کنند تا کسانی که نرم​افزارها یا سخت​افزارهایی برای شناسایی کلیدها دارند، موفق به تشخیص رمز عبور از روی کلیدها نشوند.

رییس پلیس فتا خوزستان گفت: اعتماد بی​جا یکی از اصلی​ترین دلایل برداشت​های غیرمجاز است. سعی کنید رمز کارت خود را به هیچ کس ندهید و ترجیحا به صورت دوره​ای و هر دو ماه یک بار، رمز اول و دوم خود را تغییر دهید.

وی افزود: سیستم پیامکی مربوط به کارت بانکی خود را حتما با مراجعه به بانک​ها فعال کنید. این عملیات در بانک‌ها به صورت رایگان انجام می​شود و با فعالیت آن، در صورت اعلام برداشت نابجا می‌توان سریعا با تماس تلفنی با شماره ۱۱۰ یا مراجعه حضوری، موضوع را پیگیری کرد.