از واقعیت اجرای طرح انتقال آب کارون تا کتمان وزارت نیرو!

خورنا – نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای گذشته نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری از سرشاخه های کارون و طرح انتقال آب به اصفهان بازدید کردند، گفت: مسئولین وزرات نیرو به ما می​گویند که عملیات انتقال آب از سرشاخه​های کارون متوقف است اما با چشم خود مشاهده کردیم که آب از تونل کوهرنگ سه با عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۴ متر، در حال انتقال است.

ناصر سودانی در گفت ​و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: هم اکنون کارگاه​های وزارت نیرو در محل تونل​های سرشاخه​های کارون مستقر و در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: شورای عالی آب تنها مجوز انتقال یک میلیارد متر مکعب آب از کارون، آن هم فقط برای مصارف شرب را داده اما در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه​های کارون در حال انتقال است.

سودانی تصریح کرد: اگر بخواهند حجم انتقال آب را توسعه دهند و حجم انتقال را به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب برسانند، قطعا استان آسیب خواهد دید و جلگه خوزستان به یک بیابان تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: شکایت به قوه قضاییه از ابزارهای قانونی پیش رو برای جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب کارون است که بنا شده نمایندگان ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای پیگیری بیشتر یک تیم حقوقی و قضایی را به کمک بگیرند. شکایت به دیوان محاسبات کشور، شکایت به بازرسی کشور و شکایت به ستاد اصل نود قانون اساسی نیز از دیگر برنامه ها است.

این نماینده مجلس اظهارکرد: همچنین کمک گرفتن از مجلس و ابزارهای قانونی آن برای حذف ردیف بودجه‌های انتقال آب و برگزاری جلسه با حضور مسئولین وزارت نیرو و رییس مجلس از راهکارهای پیش روی نمایندگان ۲ استان برای جلوگیری از انتقال آب کارون است.

سودانی بیان کرد: گزارشی از بازدید نمایندگان ۲ استان از سرشاخه​های کارون و وضعیت انتقال آب را به آیت​الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان ارایه خواهیم داد تا از رهنمودها و پیگیری وی در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی افزود: انتقال آب از سرشاخه​های کارون از سال ۱۳۳۲ با افتتاح تونل کوهرنگ یک آغاز و در سال ۱۳۶۴ نیز تونل کوهرنگ ۲ بهره​برداری و بخشی از آب سرشاخه​های کارون از طریق این تونل ها منتقل شد. مدیران استان اصفهان با آینده​نگری به دنبال آن بوده​اند که استان خود را تا ده​ها سال از نعمت آب بهره​مند کنند و حتی نگرانی​های حداقلی در این خصوص نداشته باشند.

در این راستا و به دلیل وجود مدیران اصفهانی در وزارت نیرو، پیگیر ادامه طرح انتقال آب شدند که در نهایت در سال ۷۲ طرح مطالعات انتقال آب از سرشاخه​های کارون به اصفهان انجام شد. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه با بیان اینکه مجلس هفتم مانع از اجرایی شدن انتقال آب از سرشاخه​های کارون شد اما این طرح به صورت مخفی ادامه داشت، گفت: در دولت نهم نیز متاسفانه با پنهان​کاری و تخصیص بودجه​هایی تحت عنوان کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی این پروژه ادامه یافت و با عنوان پروژه​های عمرانی، کارهای مربوط به انتقال آب کارون و کانل​کشی را انجام ​دادند.