انتخاب شهردار اهواز از میان اعضای شورا، بی اعتنایی به رای مردم است

خورنا -این روزها زمزمه شهردار شدن برخی اعضای شورای شهر اهواز به گوش میرسد. فارغ از هرگونه نگاه جانبدارانه یا منتقدانه به فرد مطرح شده، شهردار شدن عضو شورای شهر چقدر مفید و در راستای تحقق مطالبات شهروندان است؟

به گزارش خورنا از اهواز، این روزها زمزمه شهردار شدن برخی اعضای شورای شهر اهواز به گوش میرسد. فارغ از هرگونه نگاه جانبدارانه یا منتقدانه به فرد مطرح شده، شهردار شدن عضو شورای شهر چقدر مفید و در راستای تحقق مطالبات شهروندان است؟ آیا رویه شدن ماجرای عضویت در شورای شهر و سپس نامزدی برای شهردار شدن در بلندمدت به ضرر نهاد انتخابی شورا نخواهد بود و آن را تا سکوی پرتابی به سمت مناصب دولتی تقلیل نخواهد داد؟

 

شهردار شدن اعضای شورا منع قانونی ندارد. اما امتیاز هم محسوب نمیشود. هیچ خطی از قانون امتیازی برای اعضای شورای شهر برای شهردار شدن قائل نشده است. اعضای شورای شهر از جانب مردم وکیل شده اند تا ناظر امورات شهر و بخصوص شهرداری باشند و عملکرد نهادهای مختلف را در حوزه مدیریت شهری بررسی و اصلاح کنند.

 

با این پیش زمینه، در اولین نگاه شهرداری زیر مجموعه و ارگانی پاسخگو در برابر شورای شهر است و جایگاه اجتماعی عضو شورا از جایگاه اجتماعی شهردار بالاتر است. پس عضو شورا در قدم اول و با فرض فراهم بودن تمام شرایط، یک گام به عقب رفته و به آرای مردم پشت کرده است.

 

در نگاه بعد باید دید پشتوانه عضو شورا برای تصدی سمت شهرداری چیست؟ آیا به صرف اینکه عضو شورا است و توانسته چند هزار رای داشته باشد، میتواند شهردار خوبی باشد؟ رای مردم ممکن است به دلایل بومی گرایی، طایفه گری، محبوبیت مردمی فرد رای گیرنده و… ارائه شده باشد. این رای، نمیتواند ملاک یک شهردار خوب باشد. در این باب مثال های زیادی میتوان ارائه کرد که از حوصله این نوشتار خارج است.

 

از منظر دیگر، با خروج یک عضو شورای شهر و ورود یکی از اعضای علی البدل به شورا، کیفیت شورای شهر پایین خواهد آمد. به طور طبیعی، بالاترین کیفیت شورای شهر زمانی اعمال میشود که اعضایی که با بالاترین رای وارد شده اند در شورا حضور داشته باشند. اگر هر کدام از اعضای شورای شهر به دلیل رایی که دارند و ارتباطاتی که در دوره عضویت شورا کسب کرده اند، ردای شهردار شدن و ریاست این اداره و آن اداره را بکنند، بالطبع اعضای علی البدل وارد شورا خواهند شد.

 

خب ! چه میشود؟! فرض کنید یکی از اعضای شورای شهر اهواز با ۲۰ هزار رای وارد شورا شده است. حالا میخواهد خارج از شورای شهر سمت بگیرد و از شورا خارج شود. باید جای خود را به شخصی بدهد که حدود ۱۲ هزار رای کسب کرده است. این یعنی حداقل خیانت به آرای ۸ هزار شهروند!

 

باید خاطرنشان کرد که خروج یکی از اعضای شورا به همانجا ختم نمیشود و قطعا در ماه های بعد، دیگر اعضای شورای شهر نیز یکی یکی قصد خروج و احراز پست و سمت های مختلف شهری را خواهند کرد. البته به بهانه خدمت! و این موضوع، سم مهلک شورای شهر میشود.

 

لذا، پیشنهاد میشود که اعضای شورای شهر با احترام به رای مردم، به خدمت خود در جایگاه رفیع شورای شهر ادای خدمت کنند و حالا که بنا بر تغییر شهردار میباشد، گزینه ای خارج از شورا که با ملاک ها و معیارهایشان سازگار است و میتواند افکار عمومی را راضی کند، انتخاب کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد با سلام مطلب شما جانبداری از رقیب ایشان است وگر نه عضو شورا آشناتر به موضوعات شهرداری و شورا است و بتهر میتواند با شورائیان تعامل داشته باشد و هیچ منع قانونی ندارد و عضو علی البدل را برای همچنین روزی گذاشتند