پاسخ جواد لاریجانی به اظهارات مطهری

خورنا: محمد جواد لاریجانی به اظهارات روز گذشته علی مطهری نماینده تهران در مجلس، پاسخ داد.

پس از اینکه علی مطهری نماینده تهران در مجلس در واکنش به اعلام جرم دادستان تهران علیه وی درباره اظهارات اخیرش در خانه ملت گفت که “آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده، چون ایشان را آدم عاقل و معتدلی می‌دانستم که در برخی موارد دستش بسته است، بهتر است ایشان (دادستان تهران) به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.”، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه طی گفت‌وگویی با این اظهارات پاسخ داد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که شما بعنوان دبیر ستاد حقوق بشر از این بدرفتاری ها اطلاع دارید، گفت: ابتدا باید تعریفی از زندانی سیاسی ارائه کرد و بعد براساس آن قضاوت کرد که آیا این سخن درست است یا خیر؟

وی اضافه کرد: زندانی سیاسی یعنی کسی که در چارچوب قوانین، فعالیت سیاسی کرده اما او را به ناحق به زندان انداخته‌اند چرا که حاکمان و گردانندگان نظام کار او را دوست نداشته‌اند. براساس این تعریف، در نظام جمهوری اسلامی هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد یعنی کسی نیست که فعالیت سیاسی قانونی انجام داده باشد و چون حکومت از کار او خوشش نمی‌آمده و آن را دوست نداشته به زندان افتاده باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: این اتهامی است که دشمنان نظام ما از امریکا و اسرائیل گرفته تا ضد انقلاب داخل و خارج از جمله منافقین و تروریست ها از روز اول پیروزی انقلاب تا کنون وارد می‌کرده‌اند.

“اما نکته دوم مربوط به بد رفتاری با زندانیان است. اصولا بدرفتاری با زندانیان چه سیاسی باشند و چه غیر سیاسی، محکوم است. بدرفتاری با زندانیان خلاف شرع و قانون است البته در هر کشوری با وسعت و جمعیت ایران چنین اتفاقی محتمل است.”

لاریجانی همچنین تأکید کرد: یعنی بعید نیست که در گوشه‌ای از این کشور پهناور نسبت به یک زندانی یک رفتار خلافی انجام شود. با این همه حتی همین موارد نیز به محض کشف شدن قاطعانه مورد پیگرد قرار می گیرد، همانطور که در موارد معدود در گذشته اینچنین بوده و از این پس نیز چنین خواهد بود.

منتهی نحوه بیانی که القاء کند که اولا در ایران زندانی سیاسی وجود دارد و ثانیا بدرفتاری در زندان‌ها یک رویه دائمی و روتین است، حرفی است خلاف واقع، جفایی است در حق ملت ایران، ناسپاسی نسبت به نظام مقدس اسلامی ما و همصدایی است با دشمنان صهیونیست و ضدانقلاب و دشمنانی که هر بار در چنین موقعیت‌هایی با همین عناوین به نظام حمله می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفم که این نماینده عزیز مرتکب چنین خبط بزرگی شده است، خاطرنشان کرد: این اتهامی است که بعد از ماجرای فتنه ۸۸ امریکا و ایادی او علیه نظام ما مطرح کردند.

“گویی آنان که در فتنه ۸۸ وارد شده بودند یک فعالیت سیاسی قانونی را انجام داده بودند در حالیکه آنان در یک کودتای تمام عیار بر علیه جمهوریت نظام و اصل نظام وارد شده بودند؛ کودتایی که مورد حمایت کامل آمریکا و اسرائیل صهیونی و ایادی مختلف انها در داخل و خارج بود.”

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: برخورد با این افراد خاطی که مرتکب بزرگترین ظلم درحق ملت ما شدند، نه ربطی به فعالیت سیاسی دارد و نه ربطی به زندانی سیاسی بودن و ما نباید در این مهلکه به این مغالطه گرفتار شویم.

لاریجانی ادامه داد: من تعریفی از زندانی سیاسی در ابتدای عرضم ارائه کردم. آنهایی که در جریان فتنه ۸۸ زندانی شدند و البته عمده آنها تاکنون آزاد شده‌اند، مصداق زندانی سیاسی نیستند.

وی همچنین گفت: همانظور که اشاره کردم آنان که در فتنه ۸۸ وارد شدند با درجات مختلفی که در این فتنه آلوده شدند کار خلاف قانون و شرع انجام دادند و براساس قانون با آنها برخورد شده است. اگر بدرفتاری هم شده باشد با قوه قضائیه شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، کارنامه این قوه در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر کودتا گران فتنه ۸۸ را بسیار درخشان عنوان کرد و اظهار داشت: عملکرد آن، در درجه اول مشی قانونی داشته و ثانیا قاطعانه و هوشمندانه بوده است. در کنار این قاطعیت و اقتدار، دستگاه قضایی با مجرمان فتنه ۸۸ با عطوفت اسلامی و گذشت که برازنده نظام قدرتمندی چون جمهوری اسلامی ایران است رفتار کرده و برهمین اساس جمع قابل توجهی از این زندانیان مورد عفو و تخفیف‌های فراوان قرار گرفته‌اند که این مسیر ادامه خواهد داشت.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات مطهری درباره مناقشات درباره اراضی خود نیز این گونه پاسخ داد که ” اولاً بنده افتخار می‌کنم که کشاورز و دامدار هستم. کشاورزی در خانواده ما یک سنت است؛ مواردی که علیه من در رسانه‌ها تبلیغ شده باعث افتخارم است. افتخار می‌کنم که با زحمت بیش از ۲۰ سال توانسته‌ام ولو یک وجب از خاک میهنم را آبادتر کنم.

مطهری در اظهارات اخیر خود به دادستان تهران توصیه کرده بود که تکلیف پرونده برخی از جمله “جواد لاریجانی” را مشخص کند.

“نکته‌ای که باید در اینجا تاکید کنم این است که ضد انقلاب و دشمنان نظام بدانند قوه قضائیه هیچ خط قرمزی ندارد؛ چه جواد لاریجانی و چه هرکس دیگری، مانند هر شهروند دیگری باید پاسخگو باشد. من باید به ضدانقلاب بگویم که در هر دادگاهی که فراخوانده شوم با کمال افتخار شرکت می‌کنم و احکام قضایی دادگاه‌های جمهوری اسلامی را چه به نفع من باشد و چه به ضرر من برچشم خواهم گذاشت.”

به گزارش آنا،وی در پایان گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، درباره مناقشات اراضی خود تصریح کرد: مناقشات ارضی در زمین‌های زراعی در ایران بسیار رایج و البته قابل حل است. این‌ها مهم نیست؛

یعنی مالکیت اراضی کشاورزی که من روی آنها کار کرده‌ام، برایم به اندازه بال مگسی ارزش ندارد؛ افتخار من تنها به آباد شدن میهن عزیز و تولید ولو یک کیلو گندم داخلی بیشتر است؛ ضدانقلاب باید بداند که جواد لاریجانی نه زیرخاکی از این کشور خارج کرده، نه گونی‌های اسکناس جابه‌جا کرده و نه ال سی‌های تقلبی به این سو و آن سو فرستاده است، جواد لاریجانی مانند بقیه کشاورزان ایران در زمین خود “گندم و جو” کاشته است.