آبادان را درگیر اختلافات داخلی اعضای شورای شهر نکنیم

خورنا موضع گیری های اخیر اعضای شورای شهر آبادان علیه یا له شهردار، این موضوع را به ذهن شهروندان خطور می کند که آیا این اختلافات، اعضای شورای شهر را از وظیفه اصلی خود دور نمی کند؟

نهم اردیبهشت ماه در تقویم کشور، به عناون روز شوراها نامگذاری شده است.

یکی از پایه‏ های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت گسترده مردم بوده و بدون داشتن این پشتوانه عظیم، پیروزی های مردم محقق نمی شد.

نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ امام خمینی(ره)رهبر کبیر انقلاب اسلامی در فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کرد که آیین‏نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصل حضور و مشارکت مردم تامین شود.

با پایان جنگ و ایجاد ثبات و آرامش برای تحقق آرمان‏های حضرت امام و پیاده شدن این اصل قانون اساسی و مشارکت مردم در سرنوشت خود، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باحضور گسترده مردم و با شرکت بیش از ۲۴ میلیون نفر در هفتم اسفندماه سال ۱۳۷۷ برگزار شد.

این شوراها در سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بیستمین بهار انقلاب اسلامی، در نهم اردیبهشت ماه ۷۸ با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد.

آنچه این روزها در رسانه های مجازی از اعضای شورای شهر آبادان شنیده می شود، این موضوع را به ذهن شهروندان متبادر می کند که چه مشکلی پیش آمده که اعضای شورای شهر، اختلافات را رسانه ای کرده اند؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر آبادان روز گذشته در جمع رسانه ها گفت:برخی از افراد از سخنان اینجانب در آخرین نشست شورای اسلامی شهر، برداشت نادرست داشتند.

شجاع زویدات گفت:صحبت های اینجانب از جایگاه نظارتی شورای و به عنوان نائب رییس بود و تاکنون سکونت شهردار در شهر آبادان برایم محرز نشده است.

وی افزود:یکی از دلایلی که یک فرد را شهروند آن منطقه می دانند، سکونت وی حداقل پنج سال در آن شهر یا منطقه است.

زویدات با بیان برخی شایعات در کاندیداتوری شهردار آبادان به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات مجلس آینده، گفت:در صورتی که شهردار کاندیدای انتخابات شود، اینجانب به عنوان نائب رییس شورای شهر به دلیل رای به وی به عنوان شهردار از محضر شهروندان معذرت خواهی می کنم.

وی گفت:شهردار آبادان هنگام انتخاب به عنوان شهردار به اعضای شورای شهر، اطمینان داد که وارد عرصه انتخابات مجلس نمی شود و خدمت به شهر را در دستور کار قرار داده است.

این عضو شورای شهر آبادان با انتقاد از برخی از جابجایی های مدیریتی در شهرداری به ویژه معاون اداری مالی شهرداری، افزود:طی چند ماه گذشته یکی از دلایل مطرح شدن طرح استیضاح شهردار آبادان همین مورد بود که شهردار در آن زمان، اصرار داشت وی تا آبان ماه سالجاری با مجوزی که از استانداری گرفته بود در پست خود به کار خود ادامه دهد.

نائب رییس شورای اسلامی شهر آبادان گفت:چه اتفاقی به وقوع پیوسته است که شهردار در این موقع از زمان، معاون خود را جابجا کند و برداشت کارشناسان این است که این جابجایی در راستای تضعیف شهرداری است.

وی نبود اتاق فکر و برنامه ریزی شهری در شهرداری آبادان را از معظلات اجرای پروژهای شهری عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد ریال درآمد عوارض آلایندگی به شهرداری اختصاص یافت که بدون ایده و فکری هزینه شد.

وی گفت:طی چند سال گذشته پروژه تاثیرگذاری برای رفاه و آسایش مردم شهر آبادان از سوی شهرداری اجرایی نشده است و تنها هنر شهرداری، آسفالت چند خیابان با کیفیت پایین است.

زویدات از رودخانه بهمنشیر به عنوان فرصت گردشگری و تفریح سالم مردم شهر آبادان یاد کرد و گفت:شهرداری برنامه خاصی برای استفاده از این فرصت ارائه نداده است.

این سخنان، پاسخ ها و واکنش های برخی دیگر از اعضای شورای شهر آبادان را به همراه داشت.

این اعضا در فضای مجازی این گونه به سخنان زویدات پاسخ دادند:

شهردار آبادان هیچ گاه نگفته است که آبادانی است بلکه گفته است که اینجانب شهروند آبادان هستم.

شهردار همچنین از حقوق قانونی و مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی برخوردار است و در دنیای امروز نیز نباید نگرش اجتماعی خود را آنقدر تنزل دهیم که شهروندان را اینگونه خطاب کنیم.

تقسیم شهروندان به آبادانی، دزفولی و شوشتری کار درستی نیست زیرا از قدیم، آبادان شهری متشکل از قومیت ها و ملیت های گوناگون بوده است.

نگاه ناسیونالیستی نایب رئیس شورای شهر در تقسیم بندی شهروندان بسیار خطرناک بوده و از فردی مورد وثوق جامعه، بعید است که این گونه اظهار نظر کند.

البته مسئولان شهرستان، همیشه بر لزوم تعامل، همراهی و همگامی مسئولان شهری با یکدیگر تاکید کرده اند.

امام جمعه آبادان، سال گذشته در زمانی که استیضاح شهردار به نقطه اوج رسیده بود، در آیینی گفته بود:برخی از پشت پرده نمی گذارند تا این همراهی و همگامی ادامه دار باشد و به آن لطمه وارد می کنند.

حجت الاسلام’علی ابراهیمی پور’ دیماه سال گذشته در آیین تحویل ۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل شهری آبادان با تاکید بر وحدت مسئولان دستگاه های اجرایی در راستای تحقق اهداف، گفت:پیشرفت ها مرهون همدلی و همکاری همگانی است و اگر عقب افتادگی نیز در خدمات شهری وجود دارد، به دلیل بروز اختلافات و چنگ انداختن به صورت یکدیگر، متهم کردن یکدیگر و مقصر دانستن همکاران می باشد.

وی اضافه کرد:اگر توان نیروها در راستای همدلی باشد، این توان فکری و مشورتی برای پیشرفت و حل مشکلات صرف می شود. امام جمعه آبادان خطاب به مسئولان شهری، دامن زدن به اختلافات را خیانت بزرگ خواند و گفت:گاهی این اختلافات در نشست های خصوصی قابل طرح و رفع است.

وی تصریح کرد:نباید با دامن زدن به اختلافات، جامعه را متشنج کنیم، زیرا جامعه کشش درگیری و اختلافات را ندارد، نمی گویم که نقد نکنید اما تخریب از نظر اسلام حرام است.

امام جمعه آبادان یادآور شد: اتهام زدن به یکدیگر و چنگ انداختن در چهره همدیگر درست نیست، همدلی و همراهی نیاز است، برخی ها همراه و همگام اند اما بعضی ها پشت پرده نمی گذارند این کار صورت گیرد.

حجت الاسلام ابراهیمی پور با تاکید بر لزوم همراهی، همدلی و همگامی همگانی برای توسعه و عمران شهری، اضافه کرد:برخی نمی توانند یک شورای موفق و یا یک مدیر موفق را ببیند، از همگان میخواهم که حرص و ولع را کنار گذاشته و همگام با مردم در جهت رفع مشکلات اقدام کنند.

امام جمعه آبادان تاکید کرد:مردم از مسئولان اتحاد، انسجام، همکاری و همدلی می خواهند و باید تلاش کنیم تا اختلافات را در نشست های داخلی طرح و برطرف کنیم.

وی یادآور شد:دوره چهارم شورای شهر در آبادان از آغاز فعالیت خود، خوب عمل کرده و توانسته اعتماد نسبی مردم را به دست آورد و باید تلاش کنیم تا این اعتماد از دست نرود و دیگران نیز این اعتماد را از ما نگیرند.

حجت لاسلام ابراهیمی پور همچنین ابراز امیدواری کرد، با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند، شورای شهر و شهرداری بتوان در جهت پیشبرد کارها و رشد وتوسعه شهری گام برداشت.