فابیوس: امید به توافق داریم ولی توافق با ایران باید محکم باشد

خورناوزیر خارجه فرانسه در نشست خبری در سازمان ملل گفت: ما امید به رسیدن به توافق داریم ولی توافقی که با ایران به دست می آید باید توافقی محکم باشد.

به گزارش انتخاب ؛ فابیوس درباره مشکلات پیش آمده در خصوص انتخاب رئیس جمهور در لبنان گفت در خصوص لبنان، باید بگویم شما به قانون اساسی این کشور آشنایی دارید و می دانید که (حقوق) جوامع مختلف در این کشور باید محترم شمرده شود. حال مشکلی جدی در این کشور وجود دارد که ماه هاست انتخاب رئیس جمهور جدید میسر نشده است.

فابیوس گفت اراده واقعی فرانسه این است که با گروه های مختلف لبنانی وارد گفتگو شود زیرا ما دوست خوب لبنان و مردم این کشور هستیم، دیدگاه ما این است که گروه های مختلف می توانند برای انتخاب رئیس جمهور جدید که برای ایجاد توازنی خوب لازم است، به توافق برسند.

وزیر خارجه فرانسه درباره منازعه اسرائیل و فلسطینی ها گفت به یاد دارید که فرانسه از حامیان قطعنامه ای در سازمان ملل بود که معیارهایی را تعریف و به مذاکرات لازم بین دو طرف کمک می کرد. ما هنوز موضع خود را تغییر نداده ایم و در هفته های آتی، در خصوص طرف های مختلف، فرانسه یکی از طرف های پیشنهاد کننده قطعنامه در سازمان ملل خواهد بود.

خبرنگاری درباره حملات عربستان به یمن و بحران انسانی در این کشور پرسید؛ فابیوس گفت این نیز بحرانی تازه است و شما حق دارید ولی این خطر وجود دارد که در آن اقلیت ها مورد آزار قرار گیرند. تا جایی که به فرانسه باز می گردد، ما حمایت خود را از رئیس جمهور مشروع در یمن اعلام کردیم زیرا جامعه جهانی نمی پذیرد که یک گروه که از حمایت یک کشور خارجی برخوردار است، بتواند مشروعیت در یمن را تغییر بدهد.

وی درباره اینکه آیا از قطعنامه پیشنهادی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره یمن حمایت می کند یا نه گفت شورای امنیت باید از بازگشت مشروعیت در یمن حمایت کند.

خبرنگاری دیگر از فابیوس درباره گزارش ها درباره موضع سرسختانه فرانسه در قبال مذاکرات با ایران پرسید؛ وزیر خارجه این کشور گفت امشب، من راهی سوئیس می شوم تا به مذاکرات درباره ایران بپیوندم. من فردا ظهر در این گفتگوها حاضر می شوم. ما با طرف های مختلف، به بحث می نشینیم.

وی ادامه داد موضع فرانسه مانند همیشه است. ما امید داریم که رسیدن به توافق ممکن باشد. ما در تلاش برای صلح و امنیت هستیم. هدف این است که براساس توافق موقتی که در نوامبر دو هزار و سیزده به دست آمد، توافقی کامل و تعریف شده به دست آید. در این توافق، خواه رئیس جمهور روحانی آن را بخواند یا دیگران، به این شکل آمده است که «تحت هیچ شرایطی، ایران به هیچ روی به دنبال به دست آوردن سلاح اتمی نخواهد بود». این دقیقا موضع فرانسه است.

فابیوس ادامه داد در خصوص استفاده غیر نظامی از انرژی هسته ای، ایران صد درصد حق دارد، در خصوص بمب اتمی باید بگویم جواب ما نه است زیرا نمی خواهیم شاهد اشاعه تسلیحات اتمی باشیم که به دلایل روشن، کاملا خطرناک است. از این رو تلاش می کنیم همه پیامدهای فنی این جمله را مشخص سازیم، یعنی اینکه باید درباره طول و مدت زمان این توافق، تحقیق و توسعه، شفافیت، سانتریفیوژها و غیره که از آن اطلاع دارید و نمی خواهم علنی صحبت کنم، بحث شود.

فابیوس ادامه داد این بدان معناست که ما توافق می خواهیم ولی این توافق باید محکم باشد؛ از یک سو، پیشرفت هایی به دست آمده است ولی هنوز موانعی هستند که باید برداشته شوند. امید دارم که رسیدن به توافق میسر باشد ولی این توافق باید، توافقی محکم باشد و موضع فرانسه نیز همین است.