تحلیلگر روس: شاید S-۳۰۰ را پس از سقوط اسد به ایران بدهیم

خورنا: ” روسلان پوخف” مدیر مرکز بررسی های استراتژیک و تکنولوژیک در مسکو ضمن اعلام این مطلب گفت : تصمیم به عدم فروش اس ۳۰۰ به ایران تصمیمی سیاسی است و این سیستم مشمول تحریم های بین المللی ایران نیست.

وی افزود: اگر حکومت سوریه بدون رضایت روسیه و در اثر مداخله خارجی غربی ها سرنگون شود و یا اگر مسکو از روند انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک دولت انتقالی رضایت نداشته باشد ،آن وقت ممکن است واکنش مسکو فروش موشک های اس ۳۰۰ به ایران باشد. وی در تشریح ادعای خود گفت: سقوط حکومت بشار اسد احتمال حمله نظامی (غرب) به ایران را قوت خواهد بخشید. در آن موقع فروش اس ۳۰۰ به ایران می تواند تصمیمی به موقع باشد.

روسیه در سال ۲۰۱۰ علی رغم توافقات قبلی قرار داد فروش سیستم پدافند اس ۳۰۰ به ایران را به طور یکجانبه لغو کرد. مسکو می گوید غرامت این قرار داد را به ایران پرداخته است.

این تحلیلگر روس که همزمان عضو هیئت مشاوران وزارت دفاع روسیه نیز می باشد، در ادامه تاکید کرد که عدم فروش سامانه اس ۳۰۰ به ایران سبب شد تا ایران در خرید برخی سامانه های نظامی و غیر نظامی از روسیه تجدید نظر کند.

وی در این زمینه به انصراف ایران از خرید ۴۰ فروند هواپیمای مسافربری TU-204به ارزش تقریبی ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اشاره کرد.

بر اساس آمارهای جدید روسیه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار قرار داد فروش سلاح با کشورهای مختلف جهان به امضا رسانده است و این در حالی است که این کشور در سال ۲۰۱۱، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار قرار داد نظامی داشته است.

به گزارش  عصر ایران ،در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ روسیه بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اسلحه به کشورهای مختلف صادر کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *