دزفول کجا است!؟

خورنا دبیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول گفت: در برنامه‌ریزی‌های گردشگری استان خوزستان لازم است توجه ویژه‌ای به شهرستان دزفول به خصوص از نظر مشخص کردن مسیرهای دسترسی شود.

محمد آذرکیش اظهار کرد: به رغم این که دزفول دومین شهرستان استان خوزستان از نظر جمعیت است و جاذبه‌های فراوان گردشگری و تاریخی حتی در سطح ملی دارد از جاده‌های کشوری سهمی ندارد.

او اضافه کرد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز که هموطنان عزیز به شهرهای مختلف کشور به ویژه استان خوزستان سفر می‌کنند برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری از این مهمانان در استان خوزستان صورت نگرفته است زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد دزفول که در ورودی شمال این استان قرار گرفته و از نظر جاذبه‌های گردشگری یکی از شهرهای با پتانسیل بالا در منطقه است در هیچ یک از مسیرهای جاده‌های منتهی به این شهرستان تابلوهای کیلومتر شمار و راهنمای مناسبی نصب نشده است.

وی بیان کرد: با وجود این که در صنعت گردشگری به ویژه در ایام نوروز که اوج رونق آن است همین تابلوها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند معرفی مسیرهای دسترسی مناسب برای گردشگرانی که به منطقه آشنایی کامل ندارند می‌تواند به عنوان زیرساخت اولیه برای معرفی باشند.

دبیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول توضیح داد: با وجود سابقه تاریخی غنی و آثار و جاذبه‌های فراوان گردشگری استان خوزستان عدم معرفی ظرفیت‌ها و ارزش‌های گردشگری این استان سبب شده زمان اقامت در خوزستان کوتاه باشد زیرا بسیاری از گردشگرانی که وارد استان می‌شوند به دلیل  نبود معرفی صحیح مسیرهای مختلف بدون آشنایی با بسیاری از شهرها نظیر دزفول این استان را ترک می‌کنند. این را از هم صحبتی با بسیاری از هموطنانی که از این استان دیدن کرده‌اند و حتی اسمی از دزفول نشنیده‌اند به روشنی می‌توان دریافت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود نگاه جدید و حساسیتی که در رونق گردشگری کشور ایجاد شده نبود توجه به نکات ضروری و اولیه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها که به نسبت سایر نیازمندی‌های گردشگری هزینه کمتر و اولویت بیشتری دارند سبب می‌شود توسعه گردشگری در بسیاری مناطق کشور با کندی صورت پذیرد و رونق صنعت گردشگری را بحثی فرمایشی و باورناپذیر برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کند چون پیش شرط رونق این صنعت معرفی درست و توجیه‌پذیر بودن از نظر اقتصادی است.

آذرکیش با بیان این که گردشگری که از طریق جاده‌ای وارد استان خوزستان می‌شود بدون این که از وجود شهرستانی با نام دزفول آشنا شود از کنار آن رد می‌شود اظهار کرد: به جز ورودی شهر تابلوی مناسبی بر روی جاده نصب نشده است. این در حالی است که به طور مقایسه‌ای سهم شهرستان دزفول نسبت به شهرهای اطراف از جاده کمتر از یک درصد است که جای تامل است.

او ادامه داد: نبود برنامه‌ریزی روشن در سال‌های اخیر در امر گردشگری سبب شده که جنوب کشور به نسبت آثاری که دارد، طبیعت زیبا و حتی آثار ثبت جهانی آن چنان که باید کانون توجه گردشگران قرار نگیرد. این در حالی است که گردشگرانی که به طور اتفاقی از دزفول دیدن کرده‌اند از تنوع جاذبه‌های گردشگری و زیبایی این شهر اظهار شگفتی کرده و از نبود معرفی صحیح آن  متعجب هستند.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز شایسته است برنامه‌ریزان استان خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول به طور جدی پیگیر نصب تابلوهای مناسب برای راهنمایی مسافران نوروزی و گردشگران در سایر ایام سال باشند تا فرصت‌های بیشتری پیش روی هموطنان عزیزی که از استان خوزستان دیدن می‌کنند ایجاد شود و در جاده  اصلی مسیر خود را به سمت دزفول بیابند.

وی اضافه کرد: استان خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی صحیح گردشگری است و ساماندهی جاده‌های آن پیش زمینه هر اقدام دیگری در این خصوص است و برای رونق این صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

آذرکیش گفت: از مهم‌ترین جاذبه‌های ملی گردشگری دزفول می‌توان به پل تاریخی این شهر به عنوان قدیمی‌ترین پل استوار جهان، آبشار شوی دزفول (تنها اثر طبیعی ملی استان)، آرامگاه یعقوب لیث صفاری به عنوان احیاگر زبان فارسی، رود دز یکی از زیباترین رودهای شهری کشور، بافت ارزشمند تاریخی، روستاهای گردشگری پامنار، لیوس، مسجد جامع دزفول و بسیاری جاذبه‌های دیگر را نام برد که هر یک ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محسن همه میدون دزفول کجاست !!! دقیقا همومن جایی قرار دارده که هر بودجه عمرانی و در هر زمینه ای به شهرهای استان تخصیص داده شد، مسئولین دزفول میقاپن و مال خود میکنن و جالبه هنوز هم طلبکارن؟؟؟؟!!! در سال ۹۰ و ریاست آقای پورفرخی دزفولی در میراث فرهنگی استان تمام بودجه های عمرانی مربوط به آثار تاریخی شهرهای شوش و شوشتر،بهبهان،رامهرمز و.. قطع و یکجا به دزفول سرازیر شد و دهها اقدام غیرفرهنگی اینچنینی و هنوز هم دست بردار نیستید؟؟!! در تحریف تاریخ و تعرض به داشته مادی و معنوی شهرهای همسایه خود هم بسیار توانمد!!! بگم.........
  • دز آقای محترم اول تفکر بعد نوشتن نظر. تو دزفول اونقدر سرمایه گذار بومی و غیر بومی هست که می تونیم بود جه تمام خوزستان رو تأمین کنیم. لطفا درباره حوضه سلامت برو تحقیق کن که دزفول دومین شهر خیرین سلامت ایران است. آن وقت بعضیا که چشم دیدن دزفول رو ندارن میگن دزفول داره بود جه ها رو می بره. والا این کا را رو می کنین که هنوز هم از ما عقب هستید.......