مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی خبر داد:

پتروشیمی ماهشهر بدنبال تفاهم نامه امنیتی با کمیته افتا

خورنا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سمینار علمی بررسی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ضمن اعلام آمادگی جهت استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات برای شرکتهای منطقه ویژه، پیشنهاد کرد تفاهم نامه ای بین این سازمان و کمیته امنیت فضای تبادل اطلاعات استان (افتا) مبادله گردد .

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، سمینار چالشها و راهکارهای پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات با حضور مدیران ارشد و میانی، کارشناسان و دست اندرکاران واحدهای فن آوری اطلاعات، برنامه ریزی و اطلاعات مدیریت و حراست شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد .

در این سمینار که با حمایت کمیته امنیت فضای تبادل اطلاعات استان خوزستان برگزار شد، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان میزبان سمینار، ضمن خوش آمد به میهمانان و کارشناسان متخصص این حوزه از حضور مدیرکل ICT استان خوزستان و هیات همراه، رئیس حوزه قضایی بندرامام خمینی (ره)، رئیس پلیس فتا در استان خوزستان و معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ماهشهر و سایر مقامات امنیتی حاضر قدردانی کرد .

علی یزدانی در این سمینار یکروزه در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر چه توسعه فن آوری اطلاعات باعث سریعتر شدن رایانه ها، رشد سریع شبکه، فراهم شدن دسترسی های راه دور، تجارت الکترونیک و حرکت به سوی دیجیتالی شدن گردیده است، ولی به موازات آن ناامنی در این فضاها بیشتر گردیده است .

وی خاطر نشان کرد: بخش اعظم ایجاد ناامنی در فضای سایبری، سیاسی-نظامی، با هدف برتری استراتژیک، مالی-اقتصادی با هدف سود بیشتر، علمی با هدف پیشرفت علم، روانی با هدف شهرت طلبی و حقوقی با هدف بی اعتبار کردن سیستم های ذیربط می باشد و این تنوع در اهداف و انگیزه ها خود باعث تنوع در دشمنان می گردد .

یزدانی جاسوسها، تروریست ها، مجرمین، هکرها و نفوذی ها را انواع دشمنان فضای سایبر دانست و افزود: در فضای سایبری مفهوم دشمن به مفهومی عام تبدیل شده است و به علت موقعیت خاص کشور، دو برابر متوسط جهانی مورد هجوم حملات سایبری قرار گرفته ایم .

وی اظهار امیدواری کرد این سمینار گامی باشد در راستای تامین امنیت اطلاعات سایبری شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و تشریح کرد: به دلیل موقعیت ممتاز کشور ما، زیرساختهای بخشهای حساس کشور روزانه مورد هجوم میلیونها هکر از سراسر دنیا قرار می گیرد که با توجه به موقعیت حساس و استراتژیک استان خوزستان و قرار گرفتن شرکتهای بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد در این استان، امن سازی تجهیزات سایبری و پیاده سازی ISMS (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات) ضروری و مورد درخواست ما، به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می باشد .

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ضمن اعلام آمادگی جهت استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات برای شرکتهای منطقه ویژه، پیشنهاد کرد تفاهم نامه ای بین سازمان منطقه ویژه و کمیته امنیت فضای تبادل اطلاعات استان (افتا) مبادله و دبیرخانه ارزیابی سالیانه و ممیزی شرکتهای مستقر در منطقه، به صورت مشترک، در سازمان منطقه ویژه تشکیل شود .

در ادامه مدیرکل ICT استان خوزستان، طی سخنانی به صورت کامل، ساختار کمیته افتا را برای شرکت کنندگان در این سمینار تشریح کرد و گفت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده دولت، متولی پیگیری و نظارت حوزه ICT می باشد و کمیته ی افتا به عنوان بخشی از وظایف اداره کل ICT در استان تشکیل شده است .

علیرضا ملکی جهان خاطر نشان کرد: با توجه به گستره حملات سایبری و ناامن بودن شبکه های رایانه ای و مشکلاتی که از نظر اقتصادی برای سازمانها در اثر حملات سایبری بوجود می آمد، در نهاد ریاست جمهوری کمیته ای تشکیل شده و استان خوزستان پس از استانهای تهران و گلستان، سومین استانی است که کمیته ی افتای خود را تشکیل داده است .

در ادامه کارشناسان شرکتهای داخلی سمینار علمی بررسی چالشها و راهکارهای پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را اجرا کرده و شرکت کنندگان را با آخرین متدهای پیشگیری از حملات سایبری آشنا و پیاده سازی سیستم ISMS را به عنوان یک راهکار مناسب در این زمینه معرفی کردند .

کمیته افتا متشکل از نمایندگانی از اداره کل اطلاعات، پلیس فتا، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی استانداری است .